Canon XM2

Tråden skapades och har fått 27 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2004-09-10 22:47

Ja, hur är denna kamera egentligen? De flesta tester jag har läst säger att den är väldigt bra, men stämmer det? Kan tänka att det är en del här på 99mac som har testat en . . .finns det kanske någon kamera som är bättre för samma pengar? (eller kanske t.o.m. mindre pengar?!)
Kanske att det är någon ny kamera på gång som kan tänkas vara bättre än xm2?

En annan sak; någon som vet en webbsida där man kan se klipp filmade med xm2:an (ja jag vet att kvaliteten inte gör sig rätt på en datorskärm men ändå)

tack och bock på förhand

• Oregistrerad
  • 2004-09-10 22:53

ja just ja en till sak; kan man hyra denna kamera någonstans? skulle ju vara väldigt bra att få känna på hur den känns innan man bestämmer sig ... (bor i Sundsvall)

• Oregistrerad
  • 2004-09-11 12:48

ingèn?

Jag tänkte också satsa på en sådan då jag har läst en hel del om den på nätet. Fick dessutom klämma på ett exemplar i fotoaffären med lovande resultat. Kameran verkade vara välbyggd och så, men något test kunde jag tyvärr inte utföra. Om du köper kameran privat så kan du spara många sköna slantar genom att importera ett exemplar från Tyskland. Där kan du köpa en XM 2:a för 17993kr, och då ingår två års garanti med på köpet. XM 2 kostar annars 21197 kr hos Cyberphoto här i svedala...

Här kan du söka efter lägsta pris:
http://www.preissuchmaschine.de/psm_frontend/main.asp?produkt=277892

• Oregistrerad
  • 2004-09-11 22:43
Ursprungligen av whoami:

Jag tänkte också satsa på en sådan då jag har läst en hel del om den på nätet. Fick dessutom klämma på ett exemplar i fotoaffären med lovande resultat. Kameran verkade vara välbyggd och så, men något test kunde jag tyvärr inte utföra. Om du köper kameran privat så kan du spara många sköna slantar genom att importera ett exemplar från Tyskland. Där kan du köpa en XM 2:a för 17993kr, och då ingår två års garanti med på köpet. XM 2 kostar annars 21197 kr hos Cyberphoto här i svedala...

Här kan du söka efter lägsta pris:
http://www.preissuchmaschine.de/psm_frontend/main.asp?produkt=277892

Men hur fungerar den garantin? Är det en världsgaranti som gör att jag kan lämna in den på närmsta canon-verkstad eller måste jag skicka iväg den till Tyskland?

Annars är väl i så fall den enda nackdelen att det är en tysk instruktionsbok, fast det kanske går att skaffa en svensk någonstans?

• Oregistrerad
  • 2004-09-11 22:46

en annan sak; hur är det med frakt och införselavgifter? kan man åka på en massa extraavgifter om man har otur?

• Medlem
  • 2004-09-11 23:13
Ursprungligen av oskarrr:

en annan sak; hur är det med frakt och införselavgifter? kan man åka på en massa extraavgifter om man har otur?

Efter att vi gick med i EU så är det fri rörlighet för produkter från andra EU-länder. Det innebär att det inte är någon tull eller dyl. på kameror som du köper i Tyskland.

• Medlem
  • Umeå
  • 2004-12-10 12:34
Ursprungligen av MP:

Efter att vi gick med i EU så är det fri rörlighet för produkter från andra EU-länder. Det innebär att det inte är någon tull eller dyl. på kameror som du köper i Tyskland.

Vad gäller garantier innanför och utanför sverige kan jag säga att om man exempelvis köper en canon-produkt i ett annat land gäller endast garantin om man lämnar den till det land där man öpt den. Detta har att göra med att Canon-sverige har väldigt dåliga marginaler själva och om de skulle ta emot en kamera som de inte själva sålt skulle det bli en ren förlust för dem. De är inte heller skyldiga att ta emot den.
Likadant är det t.ex. med iRiver. Köper du en iRiver utomlands och sedan skickar in den på garantiärende i sverige kommer du att få tillbaka den med vändande post utan att den är lagad.

De dåliga marginalerna på digitala produkter står mycket till grund för att man måste lämna produkten till den återförsäljare man köpt den ifrån. Därför är det inte smart att köpa utomlands. Kolla alltid att varan är inköpt av den svenska agenturen om man köper inom sverige. Cyberphoto brukar ofta skriva att de är svensksålda.

Ursprungligen av leelan:

Vad gäller garantier innanför och utanför sverige kan jag säga att om man exempelvis köper en canon-produkt i ett annat land gäller endast garantin om man lämnar den till det land där man öpt den. Detta har att göra med att Canon-sverige har väldigt dåliga marginaler själva och om de skulle ta emot en kamera som de inte själva sålt skulle det bli en ren förlust för dem. De är inte heller skyldiga att ta emot den.

Fick svaret från Canon i Sverige att de tar hand om garantiärenden för XM2 med europagaranti när jag maildade dem för något år sedan. Kanske har det ändrats nyligen eller så fick jag felaktig information.

Jag har en XM2'a som jag köpte på cyberphoto för lite mer än ett år sedan. Priset ligger kvar på ungefär samma pris nu som då. Men detta är en kamera jag är mycket nöjd med. Har aldrig varit några som helst problem. Jag hade max 30k att lägga ut och i denna prisklass, dvs kamera + batterier, band, filter osv. så var det denna och sony trv950 som var tänkbara köp. Mycket nöjd med bildkvalitet med väldigt bra bildstabilisator och zoom. Har testat även 950, och arbetat en hel del med trv900 och måste säga att sonyn verkligen känns som en high-end konsument kamera medan xm2'an som en low-end pro kamera. Enda minuset är att kamera motorn (som driver bandet) är lite högljudd och mikrofonen snappar under tysta förhållanden upp detta ljud. Men i denna prisklass (runt 20000) är det det bästa jag kan rekomendera!

Videoklipp kan du hitta här:
http://www.abens.org/

Klippen från 2004 är filmade med XM2

har du fler frågor så fråga på.

• Oregistrerad
  • 2004-09-12 11:02
Ursprungligen av abens:

Har testat även 950, och arbetat en hel del med trv900 och måste säga att sonyn verkligen känns som en high-end konsument kamera medan xm2'an som en low-end pro kamera.

Vad menas med det?

Jag har även funderat på Sony DCR-HC 1000 (som, vad jag har förståt är uppföljaren till pd 950) någon som vet hur HC 1000 står sig i klass med XM2?

• Medlem
  • Göteborg
  • 2004-09-12 13:25

Vad menas med det?

Jag har även funderat på Sony DCR-HC 1000 (som, vad jag har förståt är uppföljaren till pd 950) någon som vet hur HC 1000 står sig i klass med XM2?

Kolla in http://www.camcorderinfo.com som mycket ingående testar de flesta videokameror, bl. a. HC1000 och XM2 (modellen verkar dock heta GL2 i USA). Där kan du få lite input i ditt val. De har även bra forum indelade märkesvis. Köpte nyligen en Sony TRV60 (heter TRV70 i USA) med ledning av bland annat camcorderinfos recensioner.

Vad menas med det?

det jag menar är att trv900 har mer koncument funktioner, dvs massor med effekter, dålig fokusring, stor skärm, mm. trv950 har även andra funktioner typ bluetooth och annat som jag inte alls behövde (kommer inte ihåg så bra, men det var en del). XM2 däremot har bra fokusring, väldigt smidiga menyer, bra inställning av manuell slutare/bländare och väldigt bra vitbalansering. Visserligen liten skärm men väldigt bra viewfinder (vilken jag inte alls gillade på sonyn). Om ny kameror har jag svårt att svara. De enda jag använt mycket är sony trv900 och canon XM2 (som mycket riktigt heter GL2 i USA). Mer info om den finns på:

http://www.canondv.com/gl2/

• Oregistrerad
  • 2004-09-12 19:30

Efter att ha läst på camcorderinfo.com så verkar ju HC 1000 suga rejält! Känns som att XM2:an är den kamera som är bäst. Synd bara att den är så jäkla dyr (i alla fall i mina ögon)

Men hur var det där med att köpa från Tyskland, hur fungerar garantin då?

• Oregistrerad
  • 2004-09-13 20:33

Det har dykt upp ännu en liten fråga i mitt huvud!

Följer det med något redigeringsprogram till XM2:an, eller måste man införskaffa ett sådant själv? Och om det gör det, vad krävs i datorkapacitet?

Antar att min ibook g4 800 mhz, 640 ram och 60 gb hårddisk är för klen? Vad krävs egentligen för mac eller pc för att det ska vara möjligt att redigera?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-09-13 21:29

Din iBook klarar sig ganska bra även om du behöver en större hårddisk i längden. 1 tim DV = ca 13GB. Vad som följer med beror nog på återförsäljaren om de har nåt erbjudande eller paketpris. Normalt tror jag inte att det följer med nånting och fa inte till Mac. Om du nu köper en semiproffskamera är det väl idé att använda ett redigeringsprogram därefter. Kan inte rekommendera annat än FCE eller FCP även om det finns en gratisversion av Avid att ladda ner, iMovie är alldeles för simpelt men det är klart att ska du bara göra raka klipp så...

• Oregistrerad
  • 2004-09-13 21:52

men om det inte följer med något redigeringsprogram till macen hur får jag då in materialet i datorn? (exempelvis om jag vill bara redigara lite enkelt i iMovie)
Är det bara att dra ex. en firewire-kabel mellan ibooken och kameran så kan man föra över?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-09-13 23:18

Visst det är ju Mac det handlar om.. Du tar in det via iMovie.

iMovie blir snabbt frustrerande om man försöker jobba med något lite större projekt (2-3 timmars material) åtminstone på min 800Mhz G4 iMac. FCP är betydligt snabbare och ger givetvis oerhört mycket mer kontroll.

XM2 är en bra kamera som ger mycket bra bildkvalitet med god belysning och gain avstängd. Frame mode funktionen är bättre än interlacad bild, men en riktig progressiv bild skulle klart vara att föredra. Knapparna för kontroll av de manuella inställningarna är lite för små och delas mellan olika funktioner. Hade föredragit utséendet på den japanska svarta modellen som ger ett seriösare intryck

• Oregistrerad
  • 2004-11-29 23:56

Nu har jag haft min XM2 ett tag och börja nu fundera på att köpa tillbehör...

Tittade på eBay och konstaterade att det är väldigt mycket billigare att köpa därifrån istället från Sverige. Undrar dock om tillbehören fungerar? Exempelvis batterierna? Modellnamnet är ju likadant så jag tycket ju att det borde funka, eller är det någon skillna på USA och Europa gällande dessa? Detsamma gäller mikrofoner och olika objektiv. Tror ni att de fungerar lika bra även fast kameran är köpt i Sverige och tillbehören (eventuellt) beställs från USA?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-11-30 00:05

Absolut, det är samma utrustning! Har just köpt hem en XLR-adapter och en Sony-mygga från B&H i New York. Fick momsa för dem men det blev ändå klart billigare. Den kallas för GL-2 därborta...

• Oregistrerad
  • 2004-11-30 11:34
Ursprungligen av Earth:

Har just köpt hem en XLR-adapter och en Sony-mygga från B&H i New York. Fick momsa för dem men det blev ändå klart billigare. Den kallas för GL-2 därborta...

Var säljer de sin utrustning? På eBay eller har de någon egen hemsida?

• Oregistrerad
  • 2004-11-30 11:34

Aha nice. Ja det där med mikrofon är ju också en fråga...har sett att Canon säljer en "stereomikrofon" som man sätter fast på kameran. Tycker det känns jäkligt bra, eftersom jag oftast filmar helt själv så om miken sitter där direkt på kameran slipper jag ju tänka på ljudet...(den inbyggda är fasiken inte bra!)
Har för mej att den hette typ DM-50. Men är den riktad eller rundtagande? Är en överhuvudtaget bra, eller ska jag leta någon annan mik som jag kan sätta fast?

• Oregistrerad
  • 2004-11-30 12:00

jag hittade även en belysning för kameran (borde ju vara bra att ha när jag filmar inomhus)
Den heter VL-3 men problemet är ju att jag har absolut ingen aning alls om hur bra produkten är. Detsamma gäller ju mikrofonen....finns det nån sida som testar tillbehör?

• Oregistrerad
  • 2004-11-30 15:17

Jäklar vad många frågar det dyker upp då jag kikar runt på eBay efter tillbehör. Är lite sugen på en wideangel-lins. Men trög som jag är förstår jag inte skillnaden mellan 0,3x och 0,5x, förstår ju att någon av dem är bäst, men vilken?

tack på förhand!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-11-30 17:54

Här är länken till B&H .

Jag ska också skaffa en bättre mic, men kollar mer på Sennheiser eller Sony. Tror de där "shotgun" micarna (som de kallar dem) är mera riktade än rundupptagande. Canonmicen är säkert bättre än den som sitter på kameran men jag vet inte hur bra den är... Känner inte till nån testsajt för tillbehör.

Jag har en XM1 som säkert snurrat 5-600 timmar film sedan 4.5 år. Gjort service en gång och bytt +- exponeringsratten som blivit glapp. Jag tycker kameran är en riktig arbetshäst.

Det har varit hemska förhållanden många gånger. Regn(står under paraply då men det skvätter ändå på kameran) -23 grader som värst, blötsnö och mycket damm på logar och åkrar. XM1:an har klarat allt. Kanske har jag haft tur.

Mikrofonen tar upp surret fr. kameran. En lös mik eller gummidämpare i tillbehörsskon är ett måste. Mina mikrofoner kostar lika mycket som själva kameran. Ljudet är lika viktigt som bilden.

Resultatet med denna kamera blir mycket bra!

Kolla www.bondenstid.com
Peter Gerdehag

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-12-10 13:46
Ursprungligen av Peter Gerdehag:

Jag har en XM1 som säkert snurrat 5-600 timmar film sedan 4.5 år. Gjort service en gång och bytt +- exponeringsratten som blivit glapp. Jag tycker kameran är en riktig arbetshäst.

Det har varit hemska förhållanden många gånger. Regn(står under paraply då men det skvätter ändå på kameran) -23 grader som värst, blötsnö och mycket damm på logar och åkrar. XM1:an har klarat allt. Kanske har jag haft tur.

Mikrofonen tar upp surret fr. kameran. En lös mik eller gummidämpare i tillbehörsskon är ett måste. Mina mikrofoner kostar lika mycket som själva kameran. Ljudet är lika viktigt som bilden.

Resultatet med denna kamera blir mycket bra!

Kolla www.bondenstid.com
Peter Gerdehag

Trevligt! Kan du inte berätta vad du använder för mic eller rekommendera bra märken och typer!?

1
Bevaka tråden