vilken laser(färg)skrivare ska man köpa?

Tråden skapades och har fått 74 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Ska köpa en skrivare. Kommer förmodligen uteslutande att använda den till S/V-utskrifter men är även lite sugen på färg. Undrar ifall någon har några tips eller erfarenheter att dela med sig av. Märken/modeller mm.

Det enda som är riktigt klart är att det ska vara en laser. Övre smärtgräns rent penningmässigt går någonstans vid 5-6 000. Man kan stirra sig blind på specifikationer i timmar och ändå inte bli klokare.

Vore kanske inte fel att kunna skriva ut lite färg, typ några jobbgrejer och kanske ett och annat "foto", fast å andra sidan måste kanske man upp i svindlande summor för att det ens ska vara någon mening med att köra ut bilder - eller? Vet inte hur långt upplösningar på typ 600 dpi räcker - alltså hur det ser ut?

Sen är det det här med byte av kassetter med mera. Ekonomin där skiljer sig tydligen åt något enormt. I vissa skrivare måste man, som jag fattat det, byta mer än bara själva kassetten. Trumman eller vad det nu heter. Är ingen storutskrivare men det är ändå trevligt med en "god" ekonomi i längden.

Tacksam för alla tips!

• Oregistrerad
  • 2004-09-10 20:23

jag tittar också efter laserskrivare i samma prisklass. Om inte jag har fattat helt fel så får man färg på utskriften, men det är lååångt kvar till vad en billig bläckstråle skrivare klarar av.

Är i samma situation. Har fastnat för HP LaserJet 2550 och Xerox Phaser 6100. Har någon erfarenhet av någon av dessa?

Mina krav:

• Vill först och främst ha högkvalitativa s/v-utskrifter, men även utskrifter i färg av illustrationer/diagram/flödesschema etc.

• Skall användas främst med Mac.

• Vill kunna skriva ut trådlöst. Ska man satsa på versionerna med nätverksanslutning eller funkar det lika bra att ansluta till AirPort-stationen via USB?

• Kunna skriva ut OH i både färg och s/v. Vet att tidigare HP modeller haft problem med detta.

• Medlem
  • Mölndal
  • 2004-10-12 18:36

Jag köpte en HP Color Laserjet 2550L i fredags och den skriver helt OK (tyckte att färger var lite "murriga", men det blev klart bättre efter uppgradering med senaste firmwaren från HP). Prutade lite när jag köpte den på Siba fick med 3 års "garanti" för 19:- (normalt 519:- pga skrivaren sänktes 500:-) totalt 4509:-
(Inwarehouse 4211:- med frakt och 99mac rabatt och ett års garanti).

Köpte också extra 128 MB minne till skrivaren i från memoryx.net kostade USD 76 (540:-) inkl frakt med FedEx till dörren (du får en moms faktura från FedEx senare) beställdes 00:30 natten mot lördag och levererades måndag 15:45.
(Inwarehouse 5287:- ex moms för 128 MB orginal minne)

Skrivaren kör OH i s/v enlight handboken...

HP har en inbyteskampanj till 31/10 så jag får nu 460:- för min gamla LaserWriter II (som var påväg till återvinningen)
http://www.eu.trade-in.hp.com/tradein/portal.asp

Ursprungligen av Hagelin:

Är i samma situation. Har fastnat för HP LaserJet 2550 och Xerox Phaser 6100. Har någon erfarenhet av någon av dessa?

Mina krav:

• Vill först och främst ha högkvalitativa s/v-utskrifter, men även utskrifter i färg av illustrationer/diagram/flödesschema etc.

• Skall användas främst med Mac.

• Vill kunna skriva ut trådlöst. Ska man satsa på versionerna med nätverksanslutning eller funkar det lika bra att ansluta till AirPort-stationen via USB?

• Kunna skriva ut OH i både färg och s/v. Vet att tidigare HP modeller haft problem med detta.

• Medlem
  • Täby
  • 2004-09-13 08:06

Varför måste det vara en laser? Bildkvaliten på bläckstråle är betydligt bättre om du skriver ut foton mm...?
Fördelen med laser är att det går snabbare och det kan ju vara bra om man skriver ut mycket.

Ursprungligen av kainen:

Varför måste det vara en laser? Bildkvaliten på bläckstråle är betydligt bättre om du skriver ut foton mm...?
Fördelen med laser är att det går snabbare och det kan ju vara bra om man skriver ut mycket.

Det måste inte nödvändigtvis vara färglaser. Är det vettigare ut ekonomisk synvinkel att köpa en s/v laser + en bläckstråle för färg?

• Oregistrerad
  • 2004-09-13 10:18

Kanske lite vid sidan om ämnet, men viket har bäst arkivbeständighet laser eller bläck?

Ursprungligen av lila huset:

Kanske lite vid sidan om ämnet, men viket har bäst arkivbeständighet laser eller bläck?

Är ingen expert på ämnet men som jag har fattat det är det en av de stora fördelarna med laser - att det är arkivbeständigt.

Kommer att beställa en skrivare närsomhelst nu - innan veckan är slut. Synd att ingen svarat angående deras erfarenheter av olika modeller eller märken. Känns som sagt var som en djungel därute... Sista-minuten-tips är välkomna.

Ursprungligen av lila huset:

När det gäller skrivare i allmänhet skulle jag vilja instämma med flera andra inlägg: en rejäl svart/vit laserskrivare för vanliga (volym-)utskrifter, och en bläckstråleskrivare för färgutskrifter de gånger man vill ha det. Inte minst blir utskrifter på sv/v laserskrivare så oerhört mycket billigare än på bläckstråleskrivare.

När det gäller arkivbeständighet: Ja, jag antar att de flesta moderna laserskrivare är arkivgodkända (i svartvitt! Och på papper Svenskt Arkiv!). Några bläckstråleskrivare är det också. Och några påstår själva att de är så bra: så t.ex. har Epson några fotoskrivare som (obs! i samband med rätt papper!) man påstår har minst 70 års beständighet.

Däremot skulle jag aldrig använda en matrisskrivare för arkivbeständig skrift. Det finns t.ex. inte längre några färgband, vare sig för matrisskrivare eller skrivmaskin, som är arkivgodkända.

Om någon verkligen är intresserad av arkivgodkända utskrifter så ger SP (Sveriges Provnings- och forskningsinstitut) ut en "Förteckning över certifierad skrivmaterial". Det här hade varit perfekt att lägga ut på Nätet, men tills vidare får man beställa en väldigt vacker pappershandling från: info@sp.se

Om du tittar på http://www.hp.se/produkter/arkivgodkannanden/ så ser du att det endast är ett fåtal av deras bläckstråleskrivare som är arkivgodkända, medan alla(?) deras laserskrivare är det. Men bäst arkivbeständighet får du med en gammal matrisskrivare.

Hej och välkommen till mig själv, tackar tackar..
Jobbar på Xerox och försäljning av färgskrivare/kopiatorer. Jobbar i huvudsak med större färglösningar mot tryckerier och den grafiska sidan men har rätt hyffsad koll på de flesta av Xerox/tektronix mindre printrar. Är ju själklart ganska partisk så ta mina råd med en nypa salt.
Fakta och frågor om olika konfigurationer kan ju däremot vara fullt användbart..

Har ju även tillgång till de flesta maskinerna i sortimentet ifall någon skulle behöva en provutskrift..

// Splash

• Oregistrerad
  • 2004-10-12 13:08

Eftersom jag går i samma tankar som trådstartaren "zkirtap" så tänkte jag hissa denna tråd samt fråga:
- Om jag köper en Xerox Phaser 6100 med nätverk, funkar den med MacOS X?
- Behövs det printserver för att min XP maskin ska funka mot den eller är det inbyggt i skrivaren?
- Någon som provat båda och har några synpunkter?
- Hur blir bilder? (Jag vet att bläckstråleskrivare för 1000kr skriver bättre bilder, men jag har vissnat på bläckskrivare som torkar ihop, om nu inte någon har tips på den ultimata bläckskrivaren som inte gör det )

• Medlem
  • Malmö
  • 2004-10-12 20:44

Samsung släpper nu precis en ny modell av sin färglaser som heter CLP-550. Med duplex enhet (man kan skriva på båda sidorna av pappret) och 128MB minne, klarar numera även Postscript 3 och PCL6.

ca 4700 ink moms och vill man ha den med inbyggd nätverksport så blir det ca 400kr till.

Det är ett bra pris och den är tystare än HP 2550 som rasslar så man blir tokig.

Jag beställde testutskrifter på HP 2550 och fick dessa idag, måste säga att jag är imponerad! Bättre än jag förväntade mig då det gäller bilder.

Ska höra om tomten orkar bära en sådan i säcken iår...

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-10-14 16:50
Ursprungligen av molia:

Samsung släpper nu precis en ny modell av sin färglaser som heter CLP-550. Med duplex enhet (man kan skriva på båda sidorna av pappret) och 128MB minne, klarar numera även Postscript 3 och PCL6.

ca 4700 ink moms och vill man ha den med inbyggd nätverksport så blir det ca 400kr till.

Det är ett bra pris och den är tystare än HP 2550 som rasslar så man blir tokig.

Var det inte Samsung som meddelande att de ska sluta med att skriva drivrutiner till Mac OS X?

HP2550 tycker jag är en bra skrivare för det priset.

• Medlem
  • Malmö
  • 2004-10-14 17:20
Ursprungligen av acke:

Var det inte Samsung som meddelande att de ska sluta med att skriva drivrutiner till Mac OS X?

HP2550 tycker jag är en bra skrivare för det priset.

Samsung har iaf en egen PS installer för OSX till denna nya CLP-550. Men eftersom skrivaren klarar både Postscipt 3 och PCL 6 så känns det inte så viktigt att man kör på en PPD fil avsedd för just OSX.

Jag får min CLP-550N imorgon hoppas jag, då slipper rasslet från min HP 2500L (som iofs skriver väldigt bra). Dom utskrifter jag sett från Samsung är lika bra dom.

Det jag framför allt vill åt är duplex-funktionen som kostar en bra slant extra om man väljer HP. Nätverkskortet till HP 2500/2550 är inte heller speciellt billigt.

• Oregistrerad
  • 2004-10-14 20:57

[QUOTE="molia"]Jag får min CLP-550N imorgon hoppas jag, då slipper rasslet från min HP 2500L (som iofs skriver väldigt bra). Dom utskrifter jag sett från Samsung är lika bra dom.[QUOTE]

Ska bli spännande att läsa vad du tycker om den!

• Oregistrerad
  • 2004-10-13 11:24

Verkar som det pågår en stenhård kamp mellan färglasrar i 5000kr klassen just nu.

Finns det recensioner någonstans???

laser färg vs bläckstråle

laser färg vs bläckstråle
visst är bläcksråle skrivare bättre än laserskrivar, alla säger så
jag har en HP 3500 är utmärkt men 4 nya CMYK skrivarpatroner är trummor och kostar nästan lika mycket som en ny skrivare
bläckstråleskrivare, färgpatroner torkar och problem uppstår om man inte använder en sådan skrivare ofta.
därför om jag skulle köpa en ny skrivare idag, skulle jag inte välja en bläckstråleskrivare, utan välja en laserskrivare, men kolla upp kostnaden för ersättningtoners.
toners är väl kolpulver behållare och patroner är väl behållare med färgpigament.
rätta mig gärna om jag förvirrar begreppen för någon
sigge

Jag har en hp laserjet 1012... den funkar super

• Oregistrerad
  • 2004-10-21 11:02

OK, startar ett skrivarkrig mellan:
HP2550n
Xerox 6100DN
Samsung CLP-550
OKI 5200n

Vilken av dessa (eller annan) är "bästa" färglaser i 4000-5000kr klassen och varför?
Macstöd, utskriftskvalitet, förbrukningskostnad osv är viktiga parametrar.

Ursprungligen av carma:

Xerox 6100DN

Denna verkar nästan vara för bra för att vara sann. Under 3000 kr exkl moms, med duplex och nätverk. Rimliga driftkostnader.
InWarehouse har smugit in en PostScript 3-logga vid skrivaren, men det kan knappast stämma. Xerox själva säger "Skrivarspråk: Värddatorbaserat", och till Mac finns det CUPS-baserad drivrutin med nätverksstöd.

Senast redigerat 2004-11-03 13:34
Ursprungligen av carma:

OK, startar ett skrivarkrig mellan:
HP2550n
Xerox 6100DN
Samsung CLP-550
OKI 5200n

Vilken av dessa (eller annan) är "bästa" färglaser i 4000-5000kr klassen och varför?
Macstöd, utskriftskvalitet, förbrukningskostnad osv är viktiga parametrar.

Nu har jag iofs inte testat Samsung-skrivaren, men av de ovan listade skulle jag välja HP alla gånger. Firmwaren i Xerox-skrivarna är helt fruktansvärd, och CentreWare IS får mig att kallsvettas. Priset är iofs vansinnigt bra, men jag har alldeles för dåliga erfarenheter av Xerox för att ens vilja vistas i samma rum som en längre. OKI gör hyfsade skrivare, men de kan vara riktigt obstinata när de är på det humöret. Särskilt efter ett par år. Men HP är så bra att jag helt enkelt inte ser någon anledning att köpa annat, de är extremt pålitliga och har överlägset bästa drivrutinsstödet på alla plattformar. Låt gå för att de inte är billigast, men jag tror att man har igen det i längden. Min HP har iaf glatt jobbat sig igenom 300 000 utskrifter hittills, still going strong

Ursprungligen av Samuel K:

Firmwaren i Xerox-skrivarna är helt fruktansvärd, och CentreWare IS får mig att kallsvettas. Priset är iofs vansinnigt bra, men jag har alldeles för dåliga erfarenheter av Xerox för att ens vilja vistas i samma rum som en längre.

Är sugen på Xerox Phaser 6100, du får gärna beskriva vad det är som är dåligt med firmwaren och varför du börjar kallsvettas. Vad har du haft för problem med xerox maskinerna? Xerox är ju väldigt stora i professionella sammanhang så jag tycker de billigare skrivarna också borde vara helt ok.

Ursprungligen av mrsandin:

Är sugen på Xerox Phaser 6100, du får gärna beskriva vad det är som är dåligt med firmwaren och varför du börjar kallsvettas. Vad har du haft för problem med xerox maskinerna? Xerox är ju väldigt stora i professionella sammanhang så jag tycker de billigare skrivarna också borde vara helt ok.

Nu har jag iofs mest kört just en proffsskrivare och det kan säkert se annorlunda ut på konsumentsidan, men Xerox skrivare beter sig inte riktigt som andra barn. Det behöver inte vara fel i sig, men i xerox fall är det mest bara väldigt irriterande. Firmwaren är överlag ganska buggig, webbgränssnittet är en enda soppa (och dessutom segt), och det är ofta hopplöst att försöka göra inställningar på skrivarsidan - starta om ett tiotal gånger så *kanske* inställningen träder i kraft, om du har tur. Sedan kan man inte förlita sig på tjusiga övervakningsprogram som använder SNMP, för i Xerox-världen är allting alltid OK. Spelar ingen roll om skrivareländet står i brand och någon petat in glasspinnar mellan valsarna, skrivaren rapporterar lika fullt att den är i prima skick och redo att användas.

Själva skrivaren i sig är det inget större fel på annat än en löjligt hög bytesfrekvens på trummor och tonerkassetter, men den sunkiga firmwaren sänker verkligen hela maskinen. Skulle gladeligen byta ut skrället mot en välartad HP när som helst, men nu är det bara att gilla läget

Imorgon har jag för avsikt att skaffa en Samsung 550. Viktigt är att den fungerar bra under mac samt att första sidan kommer snabbt. Kommer att köra den i nätverk. Vill någon avråda och tipsa om annan skivare, gör det nu. Imorgon är det för sent.

• Oregistrerad
  • 2004-11-23 09:44
Ursprungligen av Mac Bettan:

Imorgon har jag för avsikt att skaffa en Samsung 550. Viktigt är att den fungerar bra under mac samt att första sidan kommer snabbt. Kommer att köra den i nätverk. Vill någon avråda och tipsa om annan skivare, gör det nu. Imorgon är det för sent.

Blev det en Samsung 550? Om ja, hur tycker du att den fungerar? Är den långsam som molia skrev? Fungerar allt även i Mac OS X (duplex, inställningar för upplösning mm)? Är du nöjd med utskriftskvalitén?

Jag har lutat åt en Xerox 6100DN, men Samsung har ju mer minne och PS vilket kanske kan vara bra. Om någon har praktisk erfarenhet av Xerox 6100 får ni gärna dela med er av den.

• Medlem
  • Malmö
  • 2004-11-04 00:55

Bettan: Om du skall ha den till Mac så kommer sidorna inte snabbt, men det är ju i princip oberoende av vilken skrivare du väljer. Postscript är slött.

Jag önskar att Apple kunde börja stödja PCL istället.

Ursprungligen av molia:

Bettan: Om du skall ha den till Mac så kommer sidorna inte snabbt, men det är ju i princip oberoende av vilken skrivare du väljer. Postscript är slött.

Idag använder vi en äldre bläckstråle så allt blir väl snabbare även om det är postscript?

Ursprungligen av molia:

Um, men OS X har ju redan fullt stöd för PCL-skrivare i och med CUPS?

Bevaka tråden