Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Airport Express – hur funkar det?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2004-09-10 12:32

Jag har beställt en ny iMac G5 med airportkort samt en Airport Express basstation. Dessutom har jag fixat ett 11 Mbits airportkort till min gamla kära Cube. Nu undrar jag följande:

ADSL-modem och router står på kontoret och jag kopplar samman routern med iMacen med en ethernetkabel (som tidigare med kuben). Jag placerar AE-basstationen i vardagsummet och kopplar samman den med stereon. Då kan jag – förmodar jag – spela musik trådlöst från iMacen till stereon. Det är ju rätt fränt i sig...

Min egentliga fråga är om jag kan surfa trådlöst med kuben som står på övervåningen? Går det över huvud taget med denna konfiguration och funkar det bra?

Senast redigerat 2004-09-10 14:48

Jag undrar i stort sett samma sak som Arnold Corns. Är det nån som kan sprida lite ljus angående trådskaparens exempel?

  • Medlem
  • Orranäs
  • 2004-09-10 15:04

Nej!
Men om du ställer iMac:en som router går det.
Det lättaste är nog ända att dra en ethernetkabel till airport express från routern, då funkar det sketabra!

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2004-09-10 15:41

Eller flytta ADSL-modemet till vardagsrummet och koppla ihop det med AirPort Expressen.

  • Medlem
  • Orranäs
  • 2004-09-10 19:05

Nästan bättre!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-09-11 12:58

Man kan väl ändå låta iMacen vara "basstation" för det trådlösa nätet? Och så får Expressen jobba som brygga?
Då måste iMacen i o f s stå på hela tiden...

Ett annat alternativ är att skaffa en till accesspunkt som kopplas till routern.

  • Oregistrerad
  • 2004-09-11 14:25

Att iMacen står på hela tiden skulle ju inte göra så mycket men hur gör man den till basstation (som HL skriver) eller router (som Tobbe föreslår)? Är det svårt eller lätt?

1
Bevaka tråden