Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hjälp, gammal dator behöver uppdateras...

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Borås
  • 2004-09-09 18:50

Skulle behöva lite förslag och idéer om hur jag ska "styra upp" en gammal PB G3...

Kort spec:

Modell id: 312
Mac OS 8.1
233mHz
96mb ram

Skulle vilja skaffa usb portar och det verkar som att enda lösningen är via pc-kort-platsen... till en av dessa portar skulle jag sedan vilja sätta i en trådlös-usb-dosa så att det går att surfa via min airport express...

Vilket operativ-system ska jag satsa på och hur mycket mer minne kan jag install och hur mkt bör jag installera. vilket typ av ram-minne ska jag ha...

Många frågor och jag kanske inte har tänkt på allt som bör tänkas på, men jag hoppas att ngn kan ge mig ett så utförligt svar som möjligt för att jag ska kunna styra upp denna gamla burk... Den är tänkt att funka som en word och surf-dator till tjejen...

Tack på förhand!

  • Oregistrerad
  • 2004-09-09 20:11

Antar att det är en av de första Powerbook G3(Apple-History) vilket borde betyda att man kan sätta i 192 MB RAM. Ju mer RAM ju bättre så har varit länge nu, så tryck i så mycket som får plats. Att det är 96 i den nu, betyder nog att det är en 64 och en 32 modul på plats, byt ut 32an mot en 128 är saken biff. Vad man ska köra för OS är en annan fråga. Man kan lägga in OS X men frågan är om det inte bara gör den seg. Har du systemet sedan tidigare kan du prova annars är det knappast lönt. System 9 kanske är en bra variant i den datorn.

PC-kortslösningen som du har funderat på är nog den bästa. Om ingen annan kan hitta på en bättre.

Ursprungligen av Page Not Found/ Per:

Ju mer RAM ju bättre så har varit länge nu, så tryck i så mycket som får plats.

Fast det gäller ju främst OS X. Om man går vidare med OS 8 eller 9 så kanske det inte är värt att satsa de pengarna, beroende på vad datorn ska användas till.

Ursprungligen av Nicklas Högås:

Fast det gäller ju främst OS X. Om man går vidare med OS 8 eller 9 så kanske det inte är värt att satsa de pengarna, beroende på vad datorn ska användas till.

Även i OS 8 och 9 så är det ju bra med mycket minne speciellt om man får tag på det billigt.

  • Oregistrerad
  • 2004-09-09 21:11

jo, självklart, man bör ju inte satsa några jätte summor på en gamal dator.

Många har diverse delar till och hela datorer liggande hemma, så mycket kan man få eller betala en mindre summa för. urpo var tex förbi mig idag och fick sig en 8100 med tillhörade AV-skärm som exempel. Visst den är ju lite äldre helt klart, så man kan kanske inte jämföra rakt av, men saken är den att han behövde egentligen bara datorn för SCSI-delen.

Frågan är bara hur mycket kan man lägga ner på en gamal dator? Vad kostar en begagnad äldre Powerbook eller iBook med USB?

1
Bevaka tråden