En vän till mig beklagade sig över att hans iBook hade blivit trasig, skärmen var helt svart men dator verkade fungera i övrigt. Datorn var över två år gammal så han hade i princip givit upp hoppet och ville inte betala dyra pengar för reparation på en så gammal dator.

Nu är han inte så engagerad i macvärlden så han kände inte till vad jag kände till, nämligen att detta är ett vanligt problem med iBook och efter ljudliga protester på nätetkröp Apple till korset och erkände problemen samt startade ett program för att reparera trasiga iBookar utan kostnad trots att garantin gått ut.

Detta hände i slutet av januari i år och varenda initierad macanvändare känner till det vid det här laget. Ja, kanske inte precis alla macanvändare, men många och definitivt varenda servicefirma som sysslar med macsupport.

Alla utom Macademic i Uppsala.
Eller så känner de till felet och försöker sko sig på inte ont anande iBookägare.

Min vän med iBooken hade nämligen tagit sin iBook till Macademic för några veckor sedan och visat och beskrivit felet. Ingen där sa ett endaste ord om Apples reparationsprogram. De ville däremot gärna ta 600 kr för att undersöka datorn. Antingen så kände de inte till reparationsprogrammet - vilket verkar otroligt osannolikt för en macinriktad servicefirma med aktoriserade servicetekniker - eller så ville de tjäna en slant istället för att hänvisa till Apples program.

När jag fick höra talas om hans problem med sin iBook tog det mig mindre än en minut att hitta länken till reparationsprogrammet på Apples hemsida och mejla den till honom. Han ringde då Apple och beskrev felet och de frågade efter hans adress så det kunde komma och hämta datorn, reparera den och skicka tillbaka den. Inga problem alls, trots passerad garantitid och allt.

Undrar om Macademic försökt samma sak med andra iBookägare som fått problem?