Byta hårddisk med intakt system mellan ibookar?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-09-08 19:36

Jag ska köpa min brors ibook, en 700mhz som har en 20gb hårddisk. Min nuvarande orangea sak fick sin 6gb utbytt mot en 30gb i vintras, som jag har tänkt sätta i den vita ibooken. Behöver jag då ominstallera systemen, kort sagt, installeras 10.3 olika beroende på hårdvaran?

Annars blir det väl att installera på nytt, men det vore väldigt skönt om det funkade, inte minst ur filöverföringssynpunkt.

Kanske har jag masochistiska dragningar, eftersom jag överväger att byta hårddiskar mellan två ibookar samtidigt...

Jag har ingen som hellst aning, men jag tycker det borde funka.
Vart skulle den annars hämta informationen ifrån om det inte vore ifrån hårddisken.
Prova och se, men det finns säkert någon som kan ge dig ett svar innan du har hunnit prova.

• Oregistrerad
  • 2004-09-08 20:13

Systemet är det inga problem som helst att flytta. Det kommer abolsut fungera. Att däremot skruva isär två iBöcker utan att få skruvar över när du är klar... ja, det är en helt annan sak.

Kan tillägga att jag flyttat system mellan iBook, iMac, G4 och G5 utan problem.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2004-09-08 20:46
Ursprungligen av jhansen:

Systemet är det inga problem som helst att flytta. Det kommer abolsut fungera. Att däremot skruva isär två iBöcker utan att få skruvar över när du är klar... ja, det är en helt annan sak.

Kan tillägga att jag flyttat system mellan iBook, iMac, G4 och G5 utan problem.

Bra, då gör vi så.

Jag fick faktiskt bara en skruv över när jag bytte i dasslocket.

Gäller det även 9.2.2 för övrigt? Fast ibooken har kanske samma enabler oavsett lite olika färg och så?

• Oregistrerad
  • 2004-09-08 20:50

Nja... Mac OS 9 är mer kinkigt när det gäller att rulla på olika hårdvara. När det begav sig fanns det ju olika maskinspecifika system. Värt att testa men inget att bygga sin framtid på.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2004-09-08 21:14

Vi testar. Det är ändå X som är huvudsaken. Använder faktiskt inte 9:an alls...

Tackar. Ska bli jäkligt najs att byta dator för övrigt.

Försökte flytta en iBook 800 mhz (OSX 10.3.5) till en iBook 600 Mhz igår. Delvis med hjälp av Carbon Copy Cloner. Det gick absolut inte. 600:an vill inte starta ordentligt när kloningen var klar, trots radering av hårddisken m.m. Det enda som funkade var en ren Pantherinstallering på nyformaterad HD, och därefter kopiering av de dokument och prg som behövdes. Meckigt värre alltså.

Min gissning är att det som spökade var det som i OS9 hette nåpt i stil med "uppdatera hårddiskdrivrutiner" el liknande. Att 600:an helt enkelt inte fattade vad som lades över på den. Trots nyformatterad.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2004-09-09 10:16

Jag använde CCC för att flytta över saker och ting sist, och det gick inte alls, filen visade sig ha blivit korrupt så det var bara att vänta på att min snälle far skulle komma förbi med sin G4, och köpa ett monteringskit.

Inte kul alls.

Jag räknar med att jag ska kunna i värsta fall starta från en Pantherskiva och föra över filerna med Ethernet. ccc använder jag aldrig mer.

Fast i det aktuella fallet är det en flytt av de fysiska skivorna som är aktuellt. Jag lovar att återkomma med rapport och bildbevis på alla datordelarna...

• Oregistrerad
  • 2004-09-10 13:18

Att flytta hårddiskar med OS X på fungerar smärtfritt. Jag monterar alltid hårddiskar i ett externt FW-chassi nuförtiden och kopplar till min PB Ti när jag behöver reparera, ominstallera eller fixa något. Har hittils fungerat smärtfritt. Annars kan jag rekomendera SuperDuper istället för CCC om man vill klona.

Dock får man se upp med dasslocket när det gäller att byta HD för den klarar bara av max 8 mm tjock HD fast det står att den skall klara av 9 mm. De flesta som säljs är 9 mm. Har man otur så går det inte att få igen datorn när man har fått allt annat på plats.

Jag fick också över en skruv när jag för anndra gången bytte HD på en gammal (dasslock) iBook.

1
Bevaka tråden