Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ibook + trådlöst internet

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2004-09-07 19:42

Hej!

Jag är jättesugen på att skaffa mig en mac, en ibook G4 med lite extra minne. Har kikat lite på det här med att köra trådlöst internet och det skulle ju vara riktigt trevligt.

Jag tänke bara kolla vad man bör lägga pengarna på för basstation och en så kallad mottagare. Har ett adsl-modem sedan tidigare kan tilläggas.

Är som sagt lite "noob" men det får ni nog ha överseende med.

  • Oregistrerad
  • 2004-09-07 20:03

Det är klart att du ska ha trådlöst nätverk! Köp din iBook med AirPort Extreme (och Bluetooth) inbyggt direkt. AirPort Extreme klarar standarden 802.11g (d.v.s. 54 MBit/s) och funkar med alla basstationer för trådlöst nätverk som kör g-standarden (eller den långsammare b-standarden). Skaffa en "bredbandsdelare" med basstation så kan du ansluta fler datorer när behovet uppstår.

  • Oregistrerad
  • 2004-09-07 20:34

Jo när man ändå kostar på sig en ny dator kan man ju lyxa till det.

Har kikat lite på macoteket och undrar om dessa två innebär att jag kan köra trådlöst:

*Apple Airport Express Basstation 54Mbit/sek

*Apple AirPort Extreme kort 54Mbit/sek

Finns ju lite annat att välja på också, ni får säga till om jag är fel ute.

Köp en AirPort Express till iBooken. Och som sagt, beställ BluteTooth inbyggt från början (kan inte kompletteras i efterhand). Med den har du en accesspunkt och "router" i ett. Billig och liten är den också. Enda negativa är att du inte kan kombinera trådbundna och trådlösa klienter och samtidigt ha den som router. Men då kan du komplettera med en vanlig router och köra APE i rent AP-läge, dvs utan router.

  • Oregistrerad
  • 2004-09-07 21:27

Usch vad jag känner mig okunnig. ^^

Om vi säger att jag vill koppla en staionär PC och Ibook:en på samma adsl-uppkoppling, hur bör jag gå tillväga då? Beskriv gärna som för en 4-åring, så ska jag nog kunna begripa jag med.

Tack för alla svar!

edit: Kikade igenom en gång till och undrar om jag förstått rätt: Köper man till inbyggt bluetooth fungerar den som mottagare till signal från basstation?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-09-07 21:42

Hej,

bluethoot har inget med just trådlös nätverk att göra. Alla rekommenderar det p.g.a det är bra att ha och inte går att bygga in i efterhand. Det e lite en parantes i inläggen kan man säga

Angående trådlöst.
Ska du köra både ibokken och PC:n trådlöst då duger Airport Express. Den kan du dessutom koppla in direkt i stereon och "stream:a" (spela) musiken trådlöst till stereon! Häftigt värre.

Ska du däremot ha nån dator inkopplad med kabel (t.ex PCn) så får du antigen:
Köpa Airport Express och en till router.
Köpa vanliga Airport Extreme.
Eller köpa någon av de andra märkens router/trådlös accesspunkt. (T.ex 3Com, D-link osv.)

Mitt förslag:
Köp Airport Express.
Köp till Airport (och bluethoot, trots att det inte har nåt med varandra att göra) till ibokken när du beställer den.
Köp ett trådlöst kort till PCn, finns massvis med såna, både USB och såna som går in i datorn.

Om du undrar nåt annat, fråga på...

PS:
Airport Express har inga kontakter för vanliga nätverkskablar (förutom internet/ADSL-modemet) darför måste du ha en till router ifall du vill köra med kabel på nån dator. Kör du bara trådlöst så går det bra utan extra router.

PPS:
Airport Extreme är en mer komplett station kan man säga, då den har möjlighet att kommunicera med både trådlösa dator och kabel-anslutna datorer.

mvh
b0bben

EDIT:
stavfel, baby yeah...

Isf är det AirPort Extreme som gäller. Den enklare sorten. Kanske inte billigaste, men den fungerar bra.

Beträffande BlueTooth. Med bluetooth kan din dator kommunicera via bluetooth. T.ex. med en telefon. En handdator. En annan BT-utrustad dator. Osv osv.
När det gäller basstationer finns visserligen BT-baserade sådana, men det finns ingen anledning att inte använda AirPort för det.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-09-07 21:50

Mer info om:
Airport Express på: http://www.apple.com/se/airportexpress/
Airport Extreme på: http://www.apple.com/se/airportextreme/

Läs lite nyttigt där, se vilken som passar just dig...

mvh
b0bben

  • Oregistrerad
  • 2004-09-07 21:54

Missförstod lite med bluetooth ser jag.

Nåväl, om vi tar "bobbens" förslag: Då kopplar jag alltså in Basstationen till modemet, och basstationen sänder därefter vidare till PC och ibook? Om det funkar så, kopplar jag då upp mig via en dator och i samma moment även den andra?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-09-07 22:12
Ursprungligen av niclasl:

Missförstod lite med bluetooth ser jag.

Nåväl, om vi tar "bobbens" förslag: Då kopplar jag alltså in Basstationen till modemet, och basstationen sänder därefter vidare till PC och ibook? Om det funkar så, kopplar jag då upp mig via en dator och i samma moment även den andra?

Beror på vad du menar med kopplar upp...

Du kan använda internet med båda datorerna, ja.

Förstår inte riktigt vad du menar med koppla upp.
Menar du logga in på telia eller vad? Isåfall räcker det att bara en dator loggar in och börjar surfa, så behöver inte den andra logga in, utan kommer åt internet direkt.

mvh
b0bben

  • Oregistrerad
  • 2004-09-07 22:17
Ursprungligen av b0bben:

Beror på vad du menar med kopplar upp...

Du kan använda internet med båda datorerna, ja.

Förstår inte riktigt vad du menar med koppla upp.
Menar du logga in på telia eller vad? Isåfall räcker det att bara en dator loggar in och börjar surfa, så behöver inte den andra logga in, utan kommer åt internet direkt.

mvh
b0bben

Ja det var så jag menade.. ursäkta mina lite otydliga uttryck (ställa sig i skamvrå)

Men tack för svar, vet nu ganska bra vad det handlar om!

Om man vill spara pengar räcker det väl med att köpa ett AirPort-kort till Macen och sen en D-link- eller Netgear-router som man sen kopplar in med sladd på ADSL-modemet. Sen kan man ju ansluta PC-burkar och andra Macar både trådlöst och med kabel till routern. Det blir mycket billigare än att köpa Apples AirPort-basar.
Fast det är inte fel att ha Bluetooth inbyggt i datorn från början. Det går ju visserligen att komplettera med en billig moj till USB-porten sen om man vill.

1
Bevaka tråden