Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Byte av dc-board till iBook

Tråden skapades och har fått 1 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Håbo
  • 2004-09-07 10:30

Jag är precis ny på forumet och hoppas nu att Er samlade erfarenhet kan hjälpa mig!

Jag har råkat ut för det ”klassiska” problemet med trasig kontakt till strömadaptern till en iBook (dual USB). Stiftet gick av inne i kontakten i datorn och efter diverse micklande har jag fått ut stiftet. Tyvärr resulterade detta i kontakten i datorn blev kaputt. Har testat med en ny adapter men den lyser grönt direkt och det går inte att starta datorn, ej heller ladda batteriet.

Är det någon som har någon idé vilka åtgärder jag kan göra för att återställa datorns kontakt till ursprungligt skick? Som jag förstår det är det relativt vanligt att byta det så kallade ”dc- board”:et, men har inte hittat något sådant till salu i Sverige med omnejd. Är det någon som har ett dc-board till en 12” iBook (G3/500) eller har erfarenheter av att beställa dylika tingestar från till exempel USA. Vad det gäller adaptern är jag beredd att köpa en ny från Apple, vet att den är tokdyr, men ser användning av den i framtiden då den är kompatibel med så många olika *Books.

Jag är ytterst tacksam för alla idéer och förslag!

Mvh
/Krister Wallenius

  • Medlem
  • Håbo
  • 2004-09-13 12:54

Lösning

Löste felet på egen hand. Ansåg att det lättaste var att få tag i ett nytt dc-board istället för att försöka byta enbart kontakten. Efter lite rundringning till diverse Mac-återförsäljare/serviceställen fick jag tag i ett nytt dc-board till iBooken.

Vad det gäller ac-adaptern hittade jag en billig lösning på detta. Jag bytte helt enkelt ut den defekta kontakten på strömadaptern till en standard 2,5 mm audioplug. Kostnad: 10 kr. Rejält mycket billigare än att köpa en helt ny adapter från Apple.

Mvh
/Krister Wallenius

1
Bevaka tråden