Varning för Datorbutiken.com

Tråden skapades och har fått 47 svar. Det senaste inlägget skrevs .

saxar in mitt inlägg från OT här, eftersom det berör folk på 99mac också...

handla inte från datorbutiken.com !!!
om ni orkar läsa inlägget så förstår ni, men kort sagt:
handla inte från datorbutiken.com !!!

jag har just nu en mycket tråkig och jobbig dispyt med datorbutiken.com, och därav denna tråd...
hoppas ni ursäkta det långa inlägget, men jag känner mig så jävla sur o förbannad just nu...

men vi tar det från början...
jag beställde en AMD CPU med 1024k cache från datorbutiken, det var ett bra pris på just den modellen av CPU hos datorbutiken.
men när jag fick mitt paket på posten och kom hem så var det inte alls den CPU som jag beställt, det var en annan modell som hade 512k cahce.

jag ringde till dom för att korrigera felet med CPUn (otroligt lång telefonkö, någonstans mellan 20-30 minuter).
då frågar dom om jag inte ville behålla denna nya CPUn istället, och jag sa nej, jag vill ha den som jag beställt.
då säger killen att den inte finns i lager för tillfället, men enligt deras websida så fanns det ett flertal modeller med 1024k cache i lager.
det var lite oklart när dom skulle få hem dom CPUerna med 1024k cache, så jag bad att få skicka tillbaka CPUn och få mina pengar tillbaka.
visst, inga problem, det tar 1-3 bankdagar så har du pengarna på ditt konto, sa killen på datorbutiken.
men först så måste jag ha ett returnummer.

här kommer en liten parantes i storyn...
(samma eftermiddag som jag talat med killen så ringer jag runt o kollar med olika butiker här i stan, iom att datorbutiken inte hade den CPU som har 1024k cache i lager.
men det var inga andra butiker som hade det hemma, men en butik hade vänligheten att upplysa mig om att AMD hade dragit tillbaka just den modellen med 1024k cache, eftersom enligt AMD så var den CPUn redan så snabb att det räckte med 512k cache.
visst, fair game.
jag kilar ner till närmaste PCbutik, köper en CPU som har 512k cache för 750 spänn mindre än vad jag betalat hos datorbutiken.com)

så för att återgå till storyn med att få returnumret...
att ens kunna få ett returnummer av datorbutiken är inte så smidigt som man vill tro.
när jag snackade med honom i telefon så kunda han inte ge ett returnummer i telefon, utan jag var tvungen att vänta på ett mail om det.
men han sa att det fixar han på en gång, så det är inga problem.
3 dagar senare så kom det ett mail med returnumret.
inte en dag för sent. riktigt kasst

som tur var läste jag på lite hur returen funkar hos datorbutiken.
det är som så att när man får returnummer av dom, så KAN MAN BEGÄRA att få en returfraktsedel hemskickad.
det är inget som dom upplyser om när man pratar med dom i telefon, utan det står i texten om returer på deras hemsida.
om man inte begär denna returfraktsedel så får man alltså inte pengarna för returfrakten utan får pynta för den själv.
surt som stryk

iallafall, jag begärde en returfraktsedel efter det att jag hade fått ett returnummer, och det tog 5 dagar att få den returlappen hem.
tråkigt att behöva vänta på detta.
i returpakatet så skulle det ligga en lapp med returnummer och mina kontouppgifter m.m.
skrev ner detta på en lapp och la i returpaketet.
inkluderade mitt namn, namn på banken, clearingnummer och kontonummer.
postade iväg returpaketet samma dag som jag fick returlappen.

nu så följer en väntan på att få mina pengar tillbaka från datorbutiken.com, och det går flera dagar utan att jag får en spänn...
efter att ha väntat 8-10 dagar från det att jag skickade iväg returpaketet så ringer jag upp dom igen, återigen med en lång telefonkö, denna gången på 15-20 minuter.

nae, dom hade skickat in pengarna på fel konto, så det var därför det hade blivit en miss.
dom bad mig skicka ett mail med alla kontouppgifter till dom.
jag skickade det mailet 3 minuter efter vårat samtal.

det går ytterligare 4 dagar innan mina pengar kommer.
till min förvåning så att dom inte skickat all pengarna tillbaka !!!!!!
det fattas 140 spänn...

jag ringer upp (återigen en telefonkö på 15 minuter) och frågar varför jag inte fått alla mina pengar tillbaka.
nae, frakten få du inte tillbaka eftersom du ångrade dig, säger killen till mig.
jag sa att det inte var mitt fel, dom hade ju skickat fel CPU till mig.
jaha, skicka ett mail till returen o ta upp det med dom, så fixar dom det, sa killen i telefon.

nu blir det en massa mailande fram o tillbaka...
jag drar igenom det viktigaste för er.

jag mailade till returen där jag begär att få frakten tillbaka.
får ett mail där dom sa att dom inte betalar tillbaka frakten vid ångerköp.
han påpekade i samma mail att det var endast genom datorbutikens "goodwil" som jag hade fått mina pengar tillbaka överhuvudtaget, i normala fall gör dom inte så.
jag mailade tillbaka och sa att det var inget ångerköp, det var ju faktiskt datorbutiken som hade klassat det fel, som ångerköp istället för retur.
och eftersom dom hade gjort en fel-leverans från början, och sen dessutom klassat det som ångerköp så tyckte jag att deras "goodwill" inte var något värt att nämnas liksom...

då jag dessutom varit vänlig och påpekat för datorbutiken.com att AMD hade gått ut med info om att dom inte levererade CPUer med 1024k cache, och då datorbutiken hade inte vetat något alls om detta, så var det ju återigen dags för en ny variant av "det är inte vårat fel" från killen...
så i nästa mail så kläcker idioten ur sig att den CPU med 512k cache som datorbutiken skickat till mig skulle vara bättre än den med 1024k cache.

jag har snackat med konsument göteborg om detta, och dom har ca 200 ärenden som rör datorbutiken.com, och dom flesta har samma problem som jag har...
dom flesta har fått fel vara från datorbutiken, och när dom vill ha rätt pryl så får dom frågan om dom inte vill behålla det dom fått.
alltså har datorbutiken satt detta i system.
skicka den vara som finns i lager för tillfället, sen fråga om inte kunden vill behålla den istället.
inte så smidigt alls

jag har i flera mail upprepat min begäran om att jag ska få resterande 140 spänn insatta på mitt konto, men denna killen är så otroligt nonchalant, vissa mail svara han inte på överhuvudtaget.
senast så skickade jag bara att jag vill ha mina pengar insatta omgående, då sår jag svaret
"Detta var inte ett av dina mest välformulerade svar.
Försök igen."
ja ni fattar, killen är inte direkt "service-minded"

eftersom jag finner detta svar så otroligt korkat så begär jag återigen att han sätter in dom resterande 139 kronorna på mitt konto omedelbart.
lägger till att om han är oförmögen att förstå detta enkla besked eller att utföra denna enkla handlingen så får han ge mig direktnummer till hans chef så får jag ta upp det med chefen istället.
idioten skriver då att jag kan ringa till växeln o begära att få prata med en chef.
han har vänligheten nog att inkludera numret till växeln.

just nu så är jag sååååå trött på sånt här, ska ner till konsument göteborg imorgon igen o och höra efter vad dom säger om allt detta...
återigen så hoppas ni ursäktar för att det blev ett långt inlägg...

min varning till er är alltså att inte handla på datorbutiken.com !
bojkotta dom så långt ni bara kan och sprid detta message vidare till alla ni känner...
handla inte från datorbutiken.com !!!

Har alltid funkat bra för mig. Tråkigt att det inte gör det för alla.

  • Oregistrerad
  • 2004-09-06 19:09

Det är säkrast att handla hos stora och seriösa (Mac-) handlare som ImportButiken


[Font="times"](om någon minns det…)[/Font]

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-09-06 19:21

Det där har inte riktigt på 99mac att göra väl?

Ursprungligen av Mondo:

Det där har inte riktigt på 99mac att göra väl?

tja, ville bara varna för just oseriösa webshops, men du kanske inte tror att det finns folk på 99mac som köper från just datorbutiken.com ?
om inte, så skit i detta tipset och låt folk köpa hos oseriösa webshops...

  • Oregistrerad
  • 2004-09-06 19:59
Ursprungligen av Mondo:

Det där har inte riktigt på 99mac att göra väl?

Det finns väl en och annan här som kanske beställer en datorpryl ibland, kanske en hårddisk eller en mus eller nåt sånt... :rolleyes:

  • Medlem
  • 2004-09-06 20:53
Ursprungligen av Mondo:

Det där har inte riktigt på 99mac att göra väl?

Varför inte?
Tycker att det är bra att höra andras erfarenheter sen får man dra egna slutsatser ifall man vill handla hos den omnämnda "handlaren".

  • Medlem
  • Linköping
  • 2004-09-06 19:33

jobbigt med principer...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-09-06 19:48

Satt just och kollade hårddiskar och externa kabinett på datorbutiken när jag såg ditt inlägg, det rör absolut alla som köper komponenter! Tack för varningen...

Ursprungligen av Earth:

Satt just och kollade hårddiskar och externa kabinett på datorbutiken när jag såg ditt inlägg, det rör absolut alla som köper komponenter! Tack för varningen...

yup, "spread the word" bara...
dom ska inte ha kunder om dom behandlar sina kunder på detta viset.
då har dom blivit för malliga liksom...

  • Oregistrerad
  • 2004-09-06 19:50

Japp, tack så mycket för varningen. Datorbutiken har väl alltid varit nära smärtgränsen när det kommer till service, men nu tror jag banne mig att de gick över den.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-09-06 20:01

Killen som du växlat mail med verkar ju ha problem, jag skulle lätt kontakta hans chef.

Vore kul om mailväxlingen publicerades någonstans...

Har handlat lite från DB och det var strul med dubbla fraktavgifter och lite annat, grejerna kom dock även om dom stod på deras lager i 8 dagar först innan det skickades.

  • Oregistrerad
  • 2004-09-06 20:24

Kan bara säga att jag handlat från dem bde privat och från jobbet ett flertal gånger och aldrig haft problem. Jag är inte alls rädd att handla från dom i framtiden heller. Ville bara få in den också så inte all atror att kunderna enbart har negativa erfarenheter. Inte för att det hjälper dig men i alla fall.

Jag kan bara säga att jag har hadlat massor av Datorbutiken.com. Både privat och jobb, och det har aldrig varit någon strul. Fast det är tråkigt när det väl händer. Sist hände det mig med Apple och en tre månaders PowerBook-historia som jag ännu inte har sett slutet på. Så är det bara ibland...

  • Medlem
  • Täby
  • 2004-09-07 11:00

Jag har haft småproblem med datorbutiken också... sega är dom och tjata får man... så jag har slutat handla där för länge sen.

  • Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2004-09-07 15:59

Jag har handlat där några gånger, men enbart "enkla" grejor, som hårddiskar. Inga problem. Det kan jag göra om. Men mer komplicerade grejor kommer jag inte att handla där. Tack för omnämnandet.

Jag brukar ofta kolla på datorbutiken.com för deras priser brukar ligga skapligt.

nu är det slut med det, tack för tipset och lycka till.

Jag har haft strul med andra leverantörer men aldrig med datorbutiken.com. Jag handlar mycket...

en update...

nu så...
Äntligen har allt löst sig, och till det bästa möjliga

jag har nu fått tillbaka alla mina pengar och dessutom en slant extra för allt besvär och tråkigheter som hänt.
det hela tog lite över en månad men allt löste sig och blev till slut riktigt bra !
nu har DB visat att dom är seriösa handlare och jag kommer fortsätta handla hos dom när tillfället dyker upp.

ett stort tack till Fredrik Strand på DB som tog tag i detta och löste det så smidigt .
passar även på att tacka Niklas Engdal på DB.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2004-09-14 14:46
Ursprungligen av 12moons:

en update...

nu så...
Äntligen har allt löst sig, och till det bästa möjliga

jag har nu fått tillbaka alla mina pengar och dessutom en slant extra för allt besvär och tråkigheter som hänt.
det hela tog lite över en månad men allt löste sig och blev till slut riktigt bra !
nu har DB visat att dom är seriösa handlare och jag kommer fortsätta handla hos dom när tillfället dyker upp.

ett stort tack till Fredrik Strand på DB som tog tag i detta och löste det så smidigt .
passar även på att tacka Niklas Engdal på DB.

Kul i och för sig att det löste sig.

Men efter en sån behandling skulle jag personligen aldrig, aldrig handla av dom, oavsett hur mycket extra pengar jag fick. Ditt helvete är nämligen inte vad man skulle kunna klassa som "tråkigt misstag" (vilket t.o.m. en surkart som jag accepterar) utan "medvetet försök att blåsa kund", som alltså är något helt annat och värre.

Troligen är det bara din envishet som fick dom att rätta till "felet". Det vanliga i såna här sammanhang är att för varje kund som lyckas få rätt mot såna här skitstövlar så finns det massor med kunder som råkat ut för samma medvetna bedrägeri av samma leverantör, men inte orkat fullfölja och faktiskt blivit blåsta. Då är det ju ganska enkelt och "storsint" av dom att låta dig få lite plåster på såren. Nästa gång kanske du inte har samma tur.

Har en leverantör visat prov på så enormt dålig stil (faktiskt ett bedrägeriförsök) så är det bara att skippa dom för all framtid. Det finns fullt av schyssta företag med bra folk som vill sälja datorprylar, både i Sverige (och i t.ex. Tyskland) och jag gillar att "belöna" dom, även om dom ibland inte har det bästa priset.

Mina 2 ören....

Senast redigerat 2004-09-14 15:41
  • Medlem
  • 2004-09-14 13:37

Jag har också haft en hel del problem med datorbutiken, dock löste det sig inte lika väl för mig så jag kommer inte aldrig köpa något hos dem igen...

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2004-09-15 06:56

ALdrig haft problem med DB.com men vet att dom är lite si och så med retur.

Är det några man ska varna för är det ju DatorPrince i sthlm, riktiga skojjare.
Dom har/hade säkrt upp mot 500 anmälningar på svartalistan.

  • Medlem
  • Solna
  • 2004-09-15 22:32

De AMD Athlon 64 som passar in på din beskrivning är antagligen samma prestandanummer (jag förutsätter lite att de ersatt med en ny variant av samma prestandanummer). Datorbutiken har isåfall rätt, i standardläge är en 3200+ med 512K cache bättre (den har istället högre klockfrekvens som mer än väl kompenserar skillnaden i cache-storlek i stort sett alla program.)

Trots det tycker jag att du gör rätt. De har ju faktiskt inte leverat det du beställt (enligt Konsumentköplagen har de dock antagligen rätt att försöka rota fram den riktiga processorn). I vissa ovanliga fall kan större cache vara bättre än högre klockfrekvens, och dessutom är cache dyrt att tillverka, så det är inte omöjligt att DB bytte ut din processor mot en billigare (det är säkerligen också anledningen till att AMD inte längre tillverkar dem)...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-09-15 22:55

Jag har handlat en hel del både från DB, Komplett mfl "billiga" webshops, har aldrig haft problem som inte löst sig smidigt. Enda stället som har tagit ordentligt med tid i anspråk och massa ilska är tyvärr Apple Sverige..

  • Oregistrerad
  • 2004-09-22 23:47

Min kompis handlade en processor där och det var inga problem.. jag har tänkt att köpa en 120 gb HD därifrån snart..

  • Oregistrerad
  • 2004-09-30 23:54

Jag har också haft problem med DB.com. Jag beställde RAM-minne från dem, dom skickade RAM-minnet, men det visade sig att det var fel märke och jag fick frågan; "Du vill inte behålla det minne du har fått då?".

Nu är det inte så kinkigt med RAM-minnen, men dom körde iaf samma "spel" som med er andra. Dessutom fick jag betala 200 spänn för att det var första gången jag handlade hos dem. Skumt värre...

Jag köpte bland annat en 19"-skärm från Komplett. Den var vid leverans trasig, och jag fick väldigt smidigt en ny leverad till dörren.

Förövrigt gör jag i stort sett alla mina inköp av sådan typ nu för tiden från MyCom. Aldrig några problem, rekommenderas!

Tråkigt när man råkar ut för problem via nätköp, personligen så köper jag enbart över disk då jag inte är så intreserad av att ta reda på vad jag ska ha själv utan vill prata med en människa som jag kan få fötroende för.

Vad hette killen du snackade med? Jag kände en som jobbade där. Privmsg'a om du inte vill ge ut här (mig spelar det ingen roll)

Ciryon

Efter att ha läst den där historien så kan ju jag berätta min trevliga från Komplett (ej ännu avslutat)

Ja det var ju då början av agusti, hade fått min sista lön efter sommarjobben, eftersom man inte gått ut skolan så är det inte lätt att få tag i ett riktigt jobb, men allifall jag känade skapligt i somman och hade tänkt att beställa en dator, från komplett.

jag är en inbiten mac andvändare, men jag beställde en pc, måste ge dom en chans tänkte jag eftersom jag spelar mest bara framför datorn.

så jag beställde datorn från komplett, eller olika delar så jag skulle få bygga ihop den själv.
men då i beställningen så beställde jag fel HD, jag beställde en S-ATA HD men hade tänkt mig en IDE och mitt moderkort passade ej till denna HD så jag funderade lite hur jag skulle göra.

så jag beslutade att jag skulle skicka in mitt moderkort iställer för HDn, vilket jag inte skulle ha gjort.
på deras hemsida står det (att man får byta om man är missnöjd över varan inom 14 dagar)så jag skickade in moderkortet. jag hade ett billigt Epox kort, utan S-ATA uttag. så jag beställde ett NF7-s moderkort istället.

(förresten, varorn kom ca 3-4 veckor efter jag beställde pga att deras varor var försenade till dem.)

jag ringde till komplett och frågade hur jag skulle göra, det var bara att skicka in epox kortet så skulle jag få pengar senare på kontot. om jag ändå skulle få pengar så då beställde jag NF7 kortet direkt.

Jag fick hem NF7 kortet och det var iinstabillt direkt, BOISen fungerade inte normalt, det var en mod bios från 2023 enligt datorn. så jag och en kompis bytte bios men kortet vägrade fungera stabilt ändå. medans vi höll på att fixa och mecka med datorn, höll på i 4 dagar, under den tiden ringde komplett och sa att jag inte skulle få några pengar för epox kortet, för det var små skruvmärken i fästerna på kortet och de kunde inte sälja kortet.
- okej... men 14 dagars saken då... nej det gick inte... (men jag fick kortet bortbytt så inge mer om den saken)

och sen då ringde jag till komplett igen om nf7 kortet och dom sa att jag skulle felanmäla det på sidan och skicka in korttet,.

så jag gick till posten på en tisdag. posten var så vänlig och fyllde i blanketten med adressen osv åt mig, jag sa adresssen till dem, sen måndag nästa vecka ringde posten om att blanketten var fel ifylld så de villa ha rätt adress. jag gav dem rätt adress och paketet blev ivägskickat.
så nu väntade jag på svar från komplett, de ringde på en tisdagen nästa vecka och sa att paketet hade blivit krossat i frakten!
Med min tur så vart jag inte förvånad, jag bara skrattade och frågade vad skulle hända, han sa att det var ju postens fel och komplett skulle prata med dom och skulle få pengar och när det var fixat så skulle komplett skicka paketet.

så då början av denna veckan, hade väntat mer än 2 veckor utan att få nåt paket så jag ringde när igen och frågade vad som höll på att hända... killen som jag snackade med visste ingenting, hade ingen information om det eller visste ingenting om paktet.....
-jahopp...
så jag skickade kvittot på paketet som jag skickade ner...
ringde dagen efter och frågade igen (torsdag)
Då var det en person (ger inte ut namnet) jag skulle prata med och han hade redan slutat, så han skulle få kontakta mig denna fredag, vilket han inte gjorde...
så jag ska ringa om igen nu på måndag och höra vad som händer!!

så nu, jag beställde i början av agusti... har fortfarande inte fått igång datorn..
så, varfös skulle jag beställa en pc!?

och förresten, personalen har inte varit otrevliga eller nånting... de kanske bara har haft brist på information...

fortsättning följer....

Senast redigerat 2004-10-24 12:07
Bevaka tråden