Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Extern SATA HD

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Umeå
  • 2004-09-06 14:23

Letar efter ett chassi att flytta ut en av mina interna SATA diskar från G5:an i. Den 80GB som levererades standard med datorn lever ju om mer än ett tröskverk och nu när det börjar bli dags att skaffa mer utrymme tänkte jag flytta ut den i ett chassi och sätta in en till Barracuda7 internt istället.

Någon som känner till ett bra chassi med USB 2.0 anslutning till datorn som klarar SATA diskar? Eller måste jag skaffa en med SATA anslutning till datorn och tvingas skaffa ett SATA kort?

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2004-09-06 15:24

Är det inte en Seagate Barracuda i som standard? Har inte koll på vad sjuan står för, men är inte alla Barracudor lika tysta? Köpte nyligen en ny 160 GB, och den för inte mycket väsen den heller.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-09-06 15:45

Sitter en Maxtor i min, tycker också den väsnas onödigt mycket... Kollar också efter externt kabinett men till en PATA från G4:an.Speedmania har en till SATA för 750:- inkl moms, vet inte om vi medlemmar kanske har rabatt på deras produkter...?? Det vore ju fint!

  • Medlem
  • Umeå
  • 2004-09-06 18:29

Fick för mig att den Speedmania hade även använde sig av SATA anslutning till datorn och därför krävde någon form av PCI kort med en extern SATA anslutning...
Min standarddisk är definitivt ingen Barracuda HD, har satt i en barracuda 7 disk som andra HD och den är i stort sett ljudlös medan standarddisken låter som en gammal skrivmaskin.

Nåväl, i värsta fall får det bli att leva med den ett tag till och köpa en LaCie extern disk...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-09-06 19:03

Det brukar stå på dem vad de heter. Håller med, det är som att ha fått en gammal iMac med HD-ljudet, känns lite obehagligt faktiskt....

Såg sen att det var SATA anslutning på dem, med tanke på att du kan få en 120GB Seagate för 850:- så kanske det är onödigt att köpa extern låda.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2004-09-06 22:02

Sant sant, men det känns onödigt att ha en (förvisso knastrig) 80GB hårddisk ligga oanvänd...

Nu erbjuder Speedmania eSATA PCI-kort och även paket med externt eSATA chassi:
http://speedmania.se/store/customer/pages.php?pageid=11

1
Bevaka tråden