1 gb PC3200 - 400 SDRAM - prisbarometer.

Tråden skapades och har fått 28 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2004-09-06 04:00

Jag kollade idag och priserna för en 1 GB-krets är idag 1850:- plus frakt från www.komplett.se. Det är det billigaste jag kunnat hitta. Finns billigare? Låt oss hjälpas åt att hålla koll på priset på denna mycket intressanta och aktuella minnesstorlek till både nya iMac G5 och PowerMac G5.

• Oregistrerad
  • 2004-09-06 20:14

Fråga: Var uppslaget irrelevant?

• Medlem
  • Huddinge, Sweden
  • 2004-09-06 22:14
Ursprungligen av PF:

Fråga: Var uppslaget irrelevant?

Nej, relevant.

I nya iMacen t.ex finns det ju bara plats för två stickor. Och dom bör väl nästan vara i denna storleksordning, även om dom inte nödvändigtvis måste sitta i par i just iMac G5. Ni kanske förstår att man (jag) sneglar en hel del åt iMac G5 hållet :p. Självklart klarar man sig på mindre mängd, men med sjunkande priser på dom stora minnena så börjar man tänka lite större. För minne får man ju som bekant aldrig för mycket utav .

Senast redigerat 2004-09-06 22:25
  • Oregistrerad
  • 2004-09-06 20:51

Intressant!
Dock en fråga: vad är skillnaden mellan DDR ECC SDRAM PC3200 / 400MHz, 1GB och DDR SDRAM PC3200 / 400MHz, 1GB?
...och..
Vad behöver man till en dual2.5GHz?

• Oregistrerad
  • 2004-09-06 20:59
Ursprungligen av Walzhi:

Intressant!
Dock en fråga: vad är skillnaden mellan DDR ECC SDRAM PC3200 / 400MHz, 1GB och DDR SDRAM PC3200 / 400MHz, 1GB?
...och..
Vad behöver man till en dual2.5GHz?

Dustin hade ett Kingston minne för 1740 kr plus mims i fredags, kanske fortfarande finns kvar ?

• Oregistrerad
  • 2004-09-06 22:24

Ja precis. Jag behåller 256 mb-kretsen och tänkte komplettera med en 1 gb. Sedan kan jag fylla minnet helt på den genom att byta 256:an senare. Så för min del känns nog 1 gb vettigast, tänkte att fler kanske borde tänka på liknande vis. Att byta 256:an mot en enda 1 gb-krets på Applestore kostar förresten modiga 5500:- (cirka). Då betalar jag hellre typ 1800:- för 256 mb _mer_ i minne...

Ursprungligen av PF:

Ja precis. Jag behåller 256 mb-kretsen och tänkte komplettera med en 1 gb. Sedan kan jag fylla minnet helt på den genom att byta 256:an senare. Så för min del känns nog 1 gb vettigast, tänkte att fler kanske borde tänka på liknande vis. Att byta 256:an mot en enda 1 gb-krets på Applestore kostar förresten modiga 5500:- (cirka). Då betalar jag hellre typ 1800:- för 256 mb _mer_ i minne...

Snabbare dator med parvis installation av RAM!

RAM Expansion

The main logic board of the iMac G5 computer has two DDR SDRAM expansion slots for unbuffered DDR400 (PC3200) dual in-line memory modules (DIMMs) for a maximum memory of 2 GB.

Each memory slot can contain 256 MB, 512 MB, or 1 GB of double data rate synchronous dynamic RAM (DDR SDRAM). The iMac G5 contains 256 MB of factory installed DIMM. The iMac G5 supports CAS latencies of 2, 2.5, 3, 4, and 5.

Additional DIMMs can be installed. The combined memory of all of the DIMMs installed is configured as a contiguous array of memory. The throughput of the 400 MHz memory bus is dependent on the DIMMs installed. If only one DIMM is installed, the memory bus is 64-bit. If two non-identical DIMMs are installed, there are two 64–bit memory buses. If two identical DIMMs are installed, the memory bus is 128-bit. Identical DIMM pairs have the same size and composition and provide the fastest and most efficient throughput.

• Oregistrerad
  • 2004-09-13 15:41
Ursprungligen av Saffran:

Snabbare dator med parvis installation av RAM!

RAM Expansion

The main logic board of the iMac G5 computer has two DDR SDRAM expansion slots for unbuffered DDR400 (PC3200) dual in-line memory modules (DIMMs) for a maximum memory of 2 GB.

Each memory slot can contain 256 MB, 512 MB, or 1 GB of double data rate synchronous dynamic RAM (DDR SDRAM). The iMac G5 contains 256 MB of factory installed DIMM. The iMac G5 supports CAS latencies of 2, 2.5, 3, 4, and 5.

Additional DIMMs can be installed. The combined memory of all of the DIMMs installed is configured as a contiguous array of memory. The throughput of the 400 MHz memory bus is dependent on the DIMMs installed. If only one DIMM is installed, the memory bus is 64-bit. If two non-identical DIMMs are installed, there are two 64–bit memory buses. If two identical DIMMs are installed, the memory bus is 128-bit. Identical DIMM pairs have the same size and composition and provide the fastest and most efficient throughput.

Innebär det att datorn blir långsammare om jag behåller 256 MB-minnet i den nya G5:an och lägger till en 1024:a, än om jag har två 512:or? Det funkar väl med en 256:a och en 1024:a?

• Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2004-09-13 15:44
Ursprungligen av Arnold Corns:

Innebär det att datorn blir långsammare om jag behåller 256 MB-minnet i den nya G5:an och lägger till en 1024:a, än om jag har två 512:or? Det funkar väl med en 256:a och en 1024:a?

I teorin ja. Men å andra sidan får du 256 MB MER minne med alternativ ett.

Jag hade i tio fall av tio köpt en 1GB-krets och uppgraderat med ytterligare en vid senare tillfälle... Uppgraderingsmöjligheten är värd en del... Den avstår man från om man tar 512*2. Om man inte räknar med att slänga minnena sedan... Jag hade t o m försökt kränga 256-kretsen begagnat redan nu. Om ett år kommer den vara värdelös. Idag kan man få 300 spänn...

Ursprungligen av Arnold Corns:

Saxat från MacBidouille:

- 64 and 128 bits RAM on the iMac G5 - Lionel - 14:41:28

"Red Leader" just got his iMac G5. He ran the benchmarks we all have been waiting for : the RAM's 64 and 128 bits modes in xBench.
The 64 bits tests were run with the standard 256MB stick, as well as with a second stick of 1GB.
The 128 bits tests were conducted with two IDENTICAL 512MB sticks.
If the results with 256MB and 1.25GB of RAM were of course identical (64 bits mode), in 128 bits mode, the throughoutput was on average 38% better.
Those are indeed not performance gains one can experience on a day to day basis, but it is clear that using 2 identical RAM sticks will bring a noticeable performance boost nonetheless.

We do put an emphasis on the term "identical", because Nicolas, another of our readers, tried with two 512MB RAM sticks from different anufacturers, and the iMac refused to switch to 128bits mode. And Nicolas found out that the iMac G5 is even more picky about RAM than a Dual 2.5GHz PowerMac G5. Out of 6 Kingston sticks, only one was accepted by the iMac G5.
A tad more annoying, but to be confirmed, the iMac apparently has refused to switch 2 identical Micron RAM stick in 128bits mode.

The headaches do not end here : there are still no utility to reliably tell whether the bus is running in 64 or 128bits mode.

Ursprungligen av PF:

Jag behåller 256 mb-kretsen och tänkte komplettera med en 1 gb. Sedan kan jag fylla minnet helt på den genom att byta 256:an senare. Så för min del känns nog 1 gb vettigast, tänkte att fler kanske borde tänka på liknande vis. Att byta 256:an mot en enda 1 gb-krets på Applestore kostar förresten modiga 5500:- (cirka). Då betalar jag hellre typ 1800:- för 256 mb _mer_ i minne...

Clever! Tack för tipset, så ska jag också göra när det blir dags. Har en och en halv gig i min fyra år gamla Cube nu, så det känns rätt surt att få mindre i en ny iMac. Förresten, man kanske ska slå till på två gig på en gång...

• Oregistrerad
  • 2004-09-06 22:29

Gah! Tänkte dubbelkolla med Apple och vad de tar. Löst minne, 1 gb? Jajjemen.

Det kostar på...

SEK.6.240,00

Satan i gatan...

Här är förresten en direktlänk till denna minnesstorlek / typ på Pricerunner:

http://se.pricerunner.com/computing/components/memory/freetext?sort=3&a_search=1024&a_type=DDR+SDRAM&a_speed=PC3200&a_brand=&=3

Min tanke var också att det kanske finns andra återförsäljare med jättebra priser, som
inte listas hos Pricerunner. Någon som sett priser "på gatan" och kan rekommendera?

• Oregistrerad
  • 2004-09-07 12:38

Tips från internationella vänner kommer här:

http://www.ramseeker.com

http://www.dealram.com

Också vettigt för att hålla sig prismässigt "ajour".

Bonjour!

• Oregistrerad
  • 2004-09-07 14:25

Nu ska jag inte tjata om detta mer, men jag slog iaf till på en 1gb-krets från Komplett, och priset blev 1995 inkl frakt å allt. Det svider till, men sen har man ju gott om minne iaf. Priset verkar väldigt bra sett till de jämförelser jag gjort, och ingen på 99mac har opponerat sig så... pjä, jag slog till helt enkelt.

Ursprungligen av PF:

Nu ska jag inte tjata om detta mer, men jag slog iaf till på en 1gb-krets från Komplett, och priset blev 1995 inkl frakt å allt. Det svider till, men sen har man ju gott om minne iaf. Priset verkar väldigt bra sett till de jämförelser jag gjort, och ingen på 99mac har opponerat sig så... pjä, jag slog till helt enkelt.

Vilket minne köpte du?
Fungerar alla PC3200 DDR-DIMM -minnen?

• Oregistrerad
  • 2004-09-09 05:57

Känner mig ruggigt ignorerad när jag gör inlägg i detta forum... ¿ ? !

Men det kanske bara är 5 st G5-köpare i landet "after all"...

• Oregistrerad
  • 2004-09-09 08:50

PF, känn dig inte ignorerad! Diskussionen är i högsta grad intressant och jag letar själv efter ett 1 GB-minne till bästa pris (till min nyligen beställda iMac G5). Jag har dock inte hittat något bättre än. När (och om) jag gör det återkommer jag pronto.

• Medlem
  • 2004-09-09 14:32

Jag brukar hålla utkik på www.transintl.com. Fantastiskt ful sajt. Jätteful. Känns 1997. Känns som om den inte uppdateras heller, men det gör den. De brukar vara snabba och relativt billiga på nya minneskretsar. Har handlat där också några gånger. Fult - men fungerar. Och ganska billigt, men inte billigast. Men billigare än i Sverige. Förvirrat språk i inlägget? Ja.

• Oregistrerad
  • 2004-09-10 18:03

So?

Planen är att köpa en till 1 gb framöver.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-09-13 15:59

Hmm...läste jag inte någonstans att det kommit 2Gb-moduler av dessa minnen? Jag tror att det var i samband med en liknande diskussion rörande PowerMac G5 förra hösten.

I så fall; skulle det gå att smälla in 4 Gb i iMacG5:an? Eller sätter andra teknikaliteter krokben för det?

Ursprungligen av Kimpa:

Hmm...läste jag inte någonstans att det kommit 2Gb-moduler av dessa minnen? Jag tror att det var i samband med en liknande diskussion rörande PowerMac G5 förra hösten.

I så fall; skulle det gå att smälla in 4 Gb i iMacG5:an? Eller sätter andra teknikaliteter krokben för det?

Det borde funka , G5 processorn kan ju adressera enormt mycket minne. 2GB kretsar är dock extremt dyra för tillfället runt 10.000 kronor plus moms.

• Oregistrerad
  • 2004-09-13 21:47
Ursprungligen av Errol Garner:

Det borde funka , G5 processorn kan ju adressera enormt mycket minne. 2GB kretsar är dock extremt dyra för tillfället runt 10.000 kronor plus moms.

Är ni säkra? Vad jag minns kunde man inte köra in 2 1-gb:are i gamla iMac SE (som jag har) för att moderkortet har någon begränsning. Jag frågade Apple, och de sa nej till samma sak angående eMacen (om man kunde stoppa in 2 1GB:are.).

• Medlem
  • 2004-09-13 22:33
Ursprungligen av JonesH:

Är ni säkra? Vad jag minns kunde man inte köra in 2 1-gb:are i gamla iMac SE (som jag har) för att moderkortet har någon begränsning. Jag frågade Apple, och de sa nej till samma sak angående eMacen (om man kunde stoppa in 2 1GB:are.).

Jag stoppade in 1GB i första versionen av iBook G4 med 128 MB på moderkortet som "bara" skulle kunna ta en 512 MB SO-DIMM. Jag stoppade in 2 st 1GB-kretsar i första versionen av iMac Globe, som "bara" skulle kunna ha 512+512 = 1GB totalt.

Ibland går det. Köp på öppet köp...

• Oregistrerad
  • 2004-09-13 16:28

Bara du inte köper minnet från Apple, så...

• Oregistrerad
  • 2004-09-20 14:04

Mig veterligen ja. Ska prova iaf.

• Medlem
  • International user
  • 2004-09-22 09:11

hrrkl lite of möjligen---- ngn som vil köpa 2 st 256 minen till G5--- läs säljes i så fall...

Kan meddela att jag köpte:
TwinMOS PC3200 DDR-DIMM 2048MB Dual Pack Kit w/two matched PC3200 DDR DIMMs med artikelnummer 301825 hos Komplett.se. 3 639 kr med frakt.
Det fungerar utmärkt.

PS. Jag har ett 256 MB minne till iMac G5 mm till salu.

Blir lite orolig att minne ska komma att i ännu högre grad och till större kostnad ta över
på bekostnad av effektiv programering. Eller?

Den utvecklingen har pågått länge!
Hade en HD på 20 MB en gång och den var omöjlig att fylla. Nu har jag 2 GB RAM!

1
Bevaka tråden