• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-09-06 01:02

Tjena

Intresserad av en rätt enkel grej egentligen... ett system för att bygga upp sina menyer... jag har provat multidimensionella arrayer som man parsar men jag är osäker på om jag känner att det är så smidigt.

Läst i PHP Anthology I om ett alternativ där man sparar menyalternativen i en databas tillsammans med möjligheten att ange en 'parent_id' till menyalternativet... det verkade klokt förutom att jag ansåg att nivån av abstraktion bara ökade... krångligare att hantera datat?

Så, nu är jag nyfiken på hur ni gör

Resultatet jag vill få fram är en meny som , man med hjälp av CSS, har möjlighet att designas ordentligt och samtidigt vara ordentligt kodad. Ungefär så här vill jag att koden som genereras ska bli

<ul id="menu">
 <li id="menuAbout"><a href="/about/" title="Read more about us!"><span>About</span></a></li>
 <li id="menuContact" class="selected"><a href="/contact/" title="Contact us!"><span>Contact</span></li>
</ul>

Det som stör mig i dagsläget är hur jag detekterar att menyalternativet är det som besökaren är inne på just nu... känns inte rock solid.

Jag brukar tex ha kodat som så att om man går till /contact/ så körs contact.php.. och om man går till
/contact/ivar/ så körs contact.php?staffmember=ivar ... hänger ni med? Båda alternativen ska markera "Contact Us" som vald sida... att man är inne på /contact/ivar/ ska betraktas som en undersida till contact... hur hittar man ett bra system för att markera vad som är undersidor och inte?

Hur gör ni