Lite frågor ang. prestanda m.m.

Tråden skapades och har fått 1 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hejsan,

ska köpa mig en bärbar alldelles strax och funderar då på att switcha över till Mac. Varför jag fått upp ögonen för Mac är delvis för att jag ska börja plugga Grafisk Teknologi 120p i antingen Borlänge eller Malmö till nästa höst. Sedan har även OSX fått mig att lyfta på ögonbrynen speciellt tack vare sin FreeBSD kärna.

Första frågan jag har är egentligen om Mac fortfarande är så pass dominerande inom tryckbanschen att det är mer eller mindre ett måste att kunna hantera ett Macsystem? Klarar man sig bra på att bara köra PC? Har en fd klasskamrat som pluggar i Borlänge och säger att de uteslutande sitter i Maclab och jobbar.

Den dator jag har funderat på är förövrigt en PB15". Det jag är lite nyfiken på är dock prestandan. Sitter nu på en 1Ghz AMD Athlon med 512mb RAM som har flertalet år på nacken, jobbar mycket i Photoshop, Dreamweaver och även en del i Illustrator och Indesign. På min nuvarande maskin går detta ofta kolasegt och hårddisken håller på att tugga sönder sig själv när man växlar mellan programen.

Så nu när jag ska köpa en ny dator vill jag verkligen ha ett prestandalyft. Självklart är jag lite påverkad av klockfrekvenshysterin inom PC-marknaden och därav lite orolig för PowerBookens verkliga prestanda. De ligger trots allt bara på 1,5Ghz. Hur långt räcker det? Tänkte jag skulle börja med 1x512mb för att sedan slänga in ytterligare en 512a då min personliga uppfattning (från PC) är att arbetsminnet gör grym prestandaökning. Samma inom Macvärlden?

Klarar man sig t o m på 1,33Ghz modellen? Vad jag har förstått av alla disskutioner kring en PB G5 så kommer det inte än på bra länge. Men kan man vänta sig några PB G4 uppdateringar inom de närmaste 3-4 månaderna? Snabbare FSB och lite mer cacheminne tycker jag nog den ser ut att behöva, eller är det bara jag som är van med de bärbara PC maskinerna?

Har ni förövrigt några bra webbplatser där en som bara har kört Windows och Linux kan läsa sig till lite motsvarigheter på funktioner och program i OSX?

Hoppas det inte blev för mycket på en gång nu!

mvh

(PS. om detta inlägg bör ligga i Switcherforumet så får någon snäll moderator gärna flytta på det...)

• Medlem
  • Malmö
  • 2004-09-06 00:22

En G4-processor är upp till dubbelt så snabb som en PC-processor. Så en G4 1.5 Ghz är ungefär lika snabb som en P4 3.0 Ghz.

Frågan är hur de kommer att lyckas lösa kylningen av G5-processorn i en Powerbook? Skulle de klara det så kommer det ändå existera en massa barnsjukdomar med den första utgåvan. Hade själv köpt en PB nu, känns inte så lönt att sitta och vänta.

1
Bevaka tråden