Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Äntligen levereras 2x2.5GHz PowerMac

Tråden skapades och har fått 44 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Återförsäljarna MacSupport och Macoteket meddelar att dom första exemplaren av Power Macintosh G5 med dubbla 2.5GHz processorer har landat i Sverige.

Den 9:e Juni uppdaterades Power Macintosh G5-serien med en ny toppmodell utrustad med dubbla 2.5GHz G5 processorer och vätskekylning. Då angavs att leveranserna skulle börja i mitten på Juli men vi skrev redan då att volymleveranser skulle ske i September - Oktober och fick rätt.

Dom första maskinerna levererades till AppleStore:s över hela USA för endast 14 dagar sedan, vi fanns på plats i Miami för att leka med ett av dom första exemplaren. Det fanns inte några möjligheter till givande prestandajämförelser och utseendemässigt är det svårt att se skillnader mellan modellerna.

Vi noterade att maskinerna i USA levererades med Mac OS X 10.3.5 och att CPU-typen angavs till Power PC G5 (3.0), experterna här på 99mac har säkert kommentarer kring detta.

  • Oregistrerad
  • 2004-09-03 15:06

För er som vill se hur Rev A. Dual 2 GHz G5 ser ut så bifogar jag här en bild..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-09-03 17:14

Varför har ni fotograferat med en kamera istf att ta skärmdumpar?

Ursprungligen av Rajje:

Varför har ni fotograferat med en kamera istf att ta skärmdumpar?

Gissar att det inte är jättelätt att få med sig filer från applestore

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-09-03 21:30

Någon som har fått G5:a med NVIDIA GeForce 6800 Ultra DDL??? Fick leveransdatum uppskjutet från 2004-09-03 till 2004-09-30

  • Oregistrerad
  • 2004-09-03 21:42
Ursprungligen av eric:

Någon som har fått G5:a med NVIDIA GeForce 6800 Ultra DDL??? Fick leveransdatum uppskjutet från 2004-09-03 till 2004-09-30

Har det att göra med att nVidia har haft problem med sin GPU-tillverkning hos IBM

Ursprungligen av Rajje:

Varför har ni fotograferat med en kamera istf att ta skärmdumpar?

Som sagt - jag hade svårt att flytta skärmdumparna ifrån datorn (som inte var internetansluten) så jag tog en snabb bild.

Var ifrån kom upgifter om de nya 2.5:orna? Ser inte på macoteket att de har fått in =/

Ursprungligen av Björnström:

Som sagt - jag hade svårt att flytta skärmdumparna ifrån datorn (som inte var internetansluten) så jag tog en snabb bild.

Lärdom: men ska alltid ha USB-minnet jämte husnyckeln i nyckelringen - vart man än går.

MacSupport fick in sina maskiner idag och Johan Åsberg rapporterar följande: http://99mac.se/forum/showthread.php?t=49430

Tack! Det byter ju att! =P...nä de va inge hehe

Ifall någon är intresserad, så finns det benchmarks på nya maskinen på MacRumors. Det är Cinebench som har använts, och grafikkortet GF 6800 Ultra.

Är inte så hemma på benchmarks och vad de egentligen berättar om prestandan, men vad jag förstått av att skumma lite av diskussionen på MacRumors, så verkar testets goda siffror handla mycket om grafikkortet.

  • Oregistrerad
  • 2004-09-04 09:29

Vi fick vår 2,5:or igår också och; swooosh...så var de hämtade av kunderna. Ett exemplar skall stå framme som demo.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-09-04 12:40

Vilket är användningsområdet för dem som köper dessa? Grafik eller film eller vad? Köper folk dem för att de är snabba, eller behöver de verkligen all denna kraft? *nyfiken*

  • Medlem
  • Åstorp
  • 2004-09-04 13:10
Ursprungligen av hgus:

Vilket är användningsområdet för dem som köper dessa? Grafik eller film eller vad? Köper folk dem för att de är snabba, eller behöver de verkligen all denna kraft? *nyfiken*

Jag köpte min 2x2GHz pga att min gamla blå/vita G3 kändes för seg med de nya programmen. G3:an har varit en supermaskin som tuffat på lika säkert som ett ånglok och nu ville jag ha en maskin som håller lika länge som G3:an d.v.s. 4-5 år.

Jag använder min för grafik, lite film på amatörnivå, surfning.
Fast det är en 2x2GHz så stannar maskinen upp när jag klickar på "Bokmärken" i Safari första gången. Fattar inte varför det skall vara så jobbigt att visa dom

Ursprungligen av Pidda:

...Fast det är en 2x2GHz så stannar maskinen upp när jag klickar på "Bokmärken" i Safari första gången. Fattar inte varför det skall vara så jobbigt att visa dom

LOL! Samma sak här. Och jag kör en 2.5:a med 2 GB ram och en Raptor 10.000 varvare.
Jag skulle gissa på att Safari är taskigt kodad.

Handlar ju egentligen inte om nya PowerMac, men ni som lider av slött Safari kan ta en titt här.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-09-04 18:33
Ursprungligen av Nicklas Högås:

Handlar ju egentligen inte om nya PowerMac, men ni som lider av slött Safari kan ta en titt här.

Tack Nicklas!

it arrived...

Glad to report my 2 x 2.5 G5 arrived yesterday morning All seems to work just fine although I am keeping an eye on the heat issues that I've read about.

Ursprungligen av Jimmy2gig:

Glad to report my 2 x 2.5 G5 arrived yesterday morning All seems to work just fine although I am keeping an eye on the heat issues that I've read about.

This post is useless without a hands-on report with pictures.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-09-04 14:37
Ursprungligen av hgus:

Vilket är användningsområdet för dem som köper dessa? Grafik eller film eller vad? Köper folk dem för att de är snabba, eller behöver de verkligen all denna kraft? *nyfiken*

Vart 3:e - 4:e år så köper jag in värsta burken som Apple kan erbjuda (vill dock inte ha xserve på mitt kontor). Nu så behövde jag ha en mail/web server hemma så min gamla trotjänare 2x500 MHz G4 kör mac os x server - därför ny G5 2x2.5...

Egentligen så skulle min gamla G4-burk räcka till för det jag gör...

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2004-09-05 00:16
Ursprungligen av hgus:

Vilket är användningsområdet för dem som köper dessa? Grafik eller film eller vad? Köper folk dem för att de är snabba, eller behöver de verkligen all denna kraft? *nyfiken*

Har beställt två stycken, och tänker skapa världens minsta kluster......Nej, skämt åtsido:
Vi jobbar med bilder i PS och behöver all kraft vi kan få. Tunga bilder i flera lager, och gruppbearbetning av RAW-filer, suger processorkraft, varför varje prestandaökning effektiviserar vårt arbete. Eftersom vi sitter med PM G4 867:er nu är detta en efterlängtad investering.

Glad to hear they are finally arriving. I ordered a 2.5 Ghz from apple store on the 23/8 and it is has been shipped. At the moment the status on my G5 is that it's sitting in Holland, but it could have left already and the status will be updated when it gets into Stockholm. Macoteket's site still says that they are waiting delivery so I can only assume that my G5 is in that shipment. Will post again when it arrives.

  • Medlem
  • International user
  • 2004-09-05 08:38

Jag väntar på min... beställd sedan läääänggeeee på Macoteket.,,,,

jag inväntar 3Ghz 2,5 känns inte motiverat att gå upp till från min 2Ghz kan lika gärna vänta in de nya 3Ghz så man märker lite skillnad.

prestanda behövs särskillt till musik !
Jag kör den nästa i botten som det är nu med alla mjukvarussyntar och pluggar.. Då har jag ändå 4Gb Ram, dubbla 2ghz G5.. så mer kraft åt folket !
Fördelen med snabb datro är att man kan göra förändringar ända in i slutet av en produktion så länge man inte bouncar ner till Audio .. jag har hellre allt öppet från början till slut och då behövs kraft för att kunna spela upp allt i realtid.

Längtar efter 3Ghz

Hur är ljudvolymen då? Gör vätskekylningen att den blir tystare än föregångarna?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-09-05 13:34

Kul att höra.

Jag har ju både sysslat med musikproduktion och PS, så jag förstår vad ni menar. Fler?

Jag har kört min G5 2,5 i en vecka nu och den låter mycket mer än min cube.
Den ökar varvtalet när den behöver kylas mitt i inspelningarna
........phuuu och det blir vamt i rummet.

Ursprungligen av ia.lerum:

Jag har kört min G5 2,5 i en vecka nu och den låter mycket mer än min cube.
Den ökar varvtalet när den behöver kylas mitt i inspelningarna
........phuuu och det blir vamt i rummet.

Mer än din Cube? Är inte Cuben i princip ljudlös?

  • Oregistrerad
  • 2004-09-05 19:59

Ni som köper nytt...
Glöm för all del inte att annonsera ut era avlagda maskiner och sälj dem billigt.

Bevaka tråden