Grymt billig Dell-server

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2004-09-02 13:00

Beställde just en Dell PowerEdge 400SC (P4 2,4 GHz 800MHz FSB, 256 mb ECC DDR, 80 gb IDE HD, inget operativsystem) för 3505 kr inkl. moms och frakt.

Ganska svårslaget.

Man hittar erbjudandet om man går i konfigureringsverktyget på Dells sida (under företag) och väljer "Rekommenderade system" i vänstermarginalen, burken finns långt ner i listan som "Septembererbjudande".

Jag kommer att installera Debian på den och köra den hemma som webb/fil/mediaserver.

Ursprungligen av henrrrik:

Beställde just en Dell PowerEdge 400SC (P4 2,4 GHz 800MHz FSB, 256 mb ECC DDR, 80 gb IDE HD, inget operativsystem) för 3505 kr inkl. moms och frakt.

Ganska svårslaget.

Man hittar erbjudandet om man går i konfigureringsverktyget på Dells sida (under företag) och väljer "Rekommenderade system" i vänstermarginalen, burken finns långt ner i listan som "Septembererbjudande".

Jag kommer att installera Debian på den och köra den hemma som webb/fil/mediaserver.

Det var en himla frakt på den. Själva burken var ju löjligt billig.

System:  2 261 kr

Frakt:   1 244 kr

Summa:   3 505 kr
  • Oregistrerad
  • 2004-09-02 14:07

Det är ju otroligt billigt. Jag hittar dock inte fram till detta erbjudande. Jag går in på www.dell.se, klickar på Mindre och medelstora företag, väljer PowerEdge 400SC i en undermeny till menyn Servrar, klickar Konfigurera, Konfigurera IDE / SATA och sen Rekommendarade system i vänstermarginalen. Där kan jag dock inte hitta någor septembererbjudande för PowerEdge 400SC...

Kan erbjudandet vara borttaget?

• Oregistrerad
  • 2004-09-02 14:53

Ja jäklar, nu är det borta. En burk med samma konfig kostar nu nästan det dubbla.

System: 4.974.kr
Frakt: 1.244.kr
Summa: 6.218.kr

You snooze, you lose...

• Oregistrerad
  • 2004-09-02 15:14

Det lönar sig att tråla runt på dell.se ibland och kolla erbjudanden om man är ute efter en serverburk. De har helt galna erbjudanden ibland.

• Oregistrerad
  • 2004-09-02 15:20

Det kan ju ha varit ett misstag också. Och det är just då man ska passa på... Grattis!

• Oregistrerad
  • 2004-09-02 15:38
Ursprungligen av Mattias Malm:

Det kan ju ha varit ett misstag också. Och det är just då man ska passa på... Grattis!

Man ska inte ropa hej... De ringde just från Dell och hävdade att det var ett tryckfel. Jag kunde få lite rabatt som plåster på såren, får se hur jag gör. Attans...

• Medlem
  • Gävle
  • 2004-09-02 16:19

Man ska inte ropa hej... De ringde just från Dell och hävdade att det var ett tryckfel. Jag kunde få lite rabatt som plåster på såren, får se hur jag gör. Attans...

Om inte jag minns helt galet så spelar det ingen roll att det var "tryckfel", enligt konsumentköpslagen, eller om det är marknadsföringslagen. Om köpet är genomfört så är köpet genomfört, rätten är på din sida om du skulle vilja slåss om saken.

• Medlem
  • Sollentuna
  • 2004-09-02 16:26

Precis. Det är en sak att ta tillbaka ett erbjudande - det får man alltid ändra på. Det är en annan sak att (försöka) ändra på ett ingånget avtal. Du har, vad jag förstått, genomfört ett köp. Då är det mycket svårt för säljaren att ändra på köpet.
Så vill jag i allafall minnas att det pratades om i juridikkursen.

http://www.inwarehouse.se/pb.asp?src=3&sku=e701879
Schysst pris - förinstallerad Linux. Frakten inte lika häftig som Dells. Funkar bra som server.

Ett ännu billigare alternativ är t.ex. http://www.itpower.se/datorpaket1.asp

Lite sämre prestanda men den skall ju ändå bara stå i garderoben och nätverkskabeln är gränssättande :-).

//Mikael

• Oregistrerad
  • 2004-09-02 17:22

Om jag inte minns fel så måste de ha bekräftat ordern (vanligtvis per email) för att ett bindande avtal ska vara ingånget. De gjorde de aldrig.

Om jag inte minns fel så måste de ha bekräftat ordern (vanligtvis per email) för att ett bindande avtal ska vara ingånget. De gjorde de aldrig.

Jag vet inte...

I vanlig butik har du rätt till det pris som sitter på varan, även om det råkar vara felaktigt enligt kassören. Detta vet jag med _säkerhet_ med lång erfarenhet inom säljar-branch.

Jag skulle kolla upp det hela med konsumentombudsmannen.

Ursprungligen av iJohannes:

Jag vet inte...

I vanlig butik har du rätt till det pris som sitter på varan, även om det råkar vara felaktigt enligt kassören. Detta vet jag med _säkerhet_ med lång erfarenhet inom säljar-branch.

Jag skulle kolla upp det hela med konsumentombudsmannen.

Konsumetombudsmannen skulle då svara ungefär så här:

Du ingen rätt att kräva att få varan till det märkta priset om säljaren säger att det är en felmärkning och meddelar ett annat pris. Ett bindande avtal kommer till stånd först i kassan, och då kan du ångra dig innan du betalar.

Att aktivt använda sig av felmärkning är naturligtvis inte tillåtet, men man kan göra fel både på hyllkantsetiketter, prislappar och i reklamutskick. Därför kan prisuppgifter inte vara bindande för det är dags att sluta köpeavtalet (genom att man faktiskt betalar vad man kommer överens om i kassan)..

//Mikael

Jag var med om en jobbig situation på MacDirekt 1999.

Vårt helautomatiska system hämtade prisfiler ifrån Ingram Micro varje morgon och skapade sedan prisfiler för olika kundgrupper. En dag får vi order på ett tiotal DV-kameror för 890kr stycket.

Mycket förvånad konstaterar jag att dom faktiskt kostar 850kr enligt vår prisfil, jag ringer och dubbelkollar med Ingram som tackar för att vi upptäckt den felande nollan. Kamerorna kostar 8500kr. Vi förklarar situationen och dom nekar ordern, vilket dom har rätt att göra enligt vårt återförsäljareavtal.

Vår kund som väntar på tio kameror är dock privatperson, har fått orderbekräftelse och godkänner inte någon nekad order. Vad göra? Att leverera innebär att vi gör 75.000kr förlust. Det slutar med att vi nekar ordern och betalar tillbaka pengarna. Han anmäler det hela till ARN som efter tre månader beslutar att vi inte gjort fel, prisskillnaden är för stor och kundens beteende (10 kameror!) tyder på att han visste att det var ett prisfel hos oss.

Så kan det gå.

1
Bevaka tråden