Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Verify error på DVD-R, hela tiden!

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-09-01 22:10

Nu börjar jag snart att tröttna på att bränna skivor. Jag har suttit i nästan två dagar för att bränna ner min fina och nysorterade mp3/AAC-samling till DVD-R.

Men nu börjar jag som sagt bli lite smått ilsken. Ska det vara så här? Lå mig förklara:
Jag har bränt 11st DVD-R på min iMac med A04-drive. Driven är firmware-uppdaterad för länge sedan för att klara 4x-skivor i 1x-fart. Helt ok, det är jag med på. Efter den uppdateringen har jag bränt kanske fem DVD-R utan problem. Men det är nog två, tre månader sedan jag brände en DVD-R senast. CD-R har jag bränt några i förra veckan utan problem.

Nu började jag mitt brännarprojekt i går. Men, inte EN ENDA skiva har bränts som den ska.

Jag började med en Princo-skiva, 4x. Den brändes fint i 1x men fick Verification Error.
Tog en till Princo-skiva. Brändes även den fint men fick Verfiication Error. Provade att kopiera hela skivan till hårddisken - utan problem.

Jag har använde sedan 1 st Apple 2x-skiva. Den fick jag Medium Error på. Brände i 1x istället då gick det bra. Verifieringen lyckades men nu har både jag och Apple slut på 2x-skivor.

Sedan använde jag en Samsung 2x-skiva och den rackarn kunde inte ens väljas att brännas i 1x! Betedde sig som en 4x-skiva alltså. Dessutom blev det ett Verfication Error på den. Grrr

Därefter körde jag fem stycken Princo-skivor på 4x och brände i 1x. ALLIHOP har fått Verification Error någonstans på skivan. Jag har provkopierat skivornas till hårddisken utan problem.

Ska det vara så här!? Någon som vet vad som är kasst? Kan jag lita på skivorna och radera min låtsamling från hårddisken?

Jag bränt en del filmer på dvd-r och i princip alltid fått "verification error", men de funkar oftast rätt bra ändå på min stationära dvd-spelare till tv:n...

Jakob

  • Oregistrerad
  • 2004-09-02 15:35

Har haft lite strul jag med ett tag med verification error. Min slutsats är att det beror helt och hållet på hur just den typ av skivor som används trivs med DVD-brännaren.

Hade en DVR-105 (i firewire-case) och där hade jag rejäla problem med märket DataWrite. Liknande de du beskriver. Gick tillbaka till Fortis, och då fick jag bara fel 1 gång av 20.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-09-02 16:03

Men, det verkar ju egentligen helt bisarrt.
Att skivmärket spelar roll kan jag (nästan) köpa. Är det inte en standard som ska följas?

Men borde inte Apple-skivan gått bra?
Eller har jag bara haft världens osis och fått Princo-skivor som brännaren ogillar och en kass Appleskiva samtidigt som brännaren inte gillar Samsung?

  • Oregistrerad
  • 2004-09-02 16:23

Medium error vet ja inte varför det blev, men Apple-skivan blev det ju iaf inget verification error på.

Det var samma sak när CD-R-skivorna kom. Det varierade ju på kavlitén där också vad jag förstår. Kvalitén på DVD-R-skivorna lär väl förhoppningsvis också stabilisera sig snart.

1
Bevaka tråden