Dagens ris - Apple Store!

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Allt jag ville var att köpa en iMac G5 och Final Cut Express 2.

Apple Store tänkte jag och valde 20"-modellen och kryssade i FCE2 där det stod att jag skulle få 2 000 kr i rabatt eftersom jag köpte en dator samtidigt.

När allt var färdigt kunde jag inte se att jag fått någon rabatt så jag ringer upp Apple Store och påpekar felet. Mannen svarar då att rabatten inte gäller iMac eftersom den inte finns med i villkoren. Varför då undrar jag och mannen svarar irriterat att de aldrig ger rabatt i samband med nya produkter. Konstigt då att erbjudandet kom upp när jag beställde iMac:en, svarar jag, och då blir Apple Store-mannen otrevlig och sa att så är det bara.

Eftersom jag inte kunde tro att det var sant så kollade jag upp Apple Store US och som jag trodde gällde även iMac där. Dessutom var det väl uppenbart att iMac inte fanns med i villkoren eftersom de var skrivna när den inte fanns. Lite gladare ringer jag upp Apple Store igen och får till svar att USA och Sverige är olika marknader och mannen är nu ännu otrevligare, varken lyssnar eller visar någon som helst förståelse.

Vad får jag se idag då (dagen efter)?! Jo, erbjudandet har uppdaterats och gäller nu även nya iMac.
Vad var det jag sa!!!

Hur går det för dig, då? Får du rabatt?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-09-01 13:16

Man blir så trött på prestigfulla klåpare!! Tråkigt, men bra att du kollade upp det och fick din rabatt... (för det fick du väl!?)

Dåligt att erbjudanden inte hinner med att uppdateras för nya produkter, men det är ju ändå ett mindre fel som jag tror de rätar till om du bara säger till.

Att mannen är otrevlig mot en kund som ska handla för rätt mycket pengar är ju inte bra. Och visst representerar han AppleStore men alla större företag har nog problem med dålig personal. Han kanske hade problem med frugan hemma den här veckan...

1. Jag fick ingen rabatt så jag avbeställde (igår).

2. Problemet var ju att jag sa till flera gånger och påpekade det orimliga men bara fick ett arrogant, otrevligt svar. Mannen var (dessutom) inte ensam om beslutet utan tog bl a sin sk "team-ledare" till hjälp.

Ursprungligen av Andreas Fornstedt:

1. Jag fick ingen rabatt så jag avbeställde (igår).

2. Problemet var ju att jag sa till flera gånger och påpekade det orimliga men bara fick ett arrogant, otrevligt svar. Mannen var (dessutom) inte ensam om beslutet utan tog bl a sin sk "team-ledare" till hjälp.

Blev inte erbjudandet uppdaterat så att det även gällde nya iMac? Avbeställde du och beställde igen?
Ta namn på alla som du har pratat med och gå högre upp i hirarkin om det inte löser sig.

Jag får säkert lägga in en ny beställning (med rabatt) om jag vill, men just nu skulle det behövas en rejäl ursäkt för att den beställningen skulle hamna hos Apple Store.

Jag får säkert lägga in en ny beställning (med rabatt) om jag vill, men just nu skulle det behövas en rejäl ursäkt för att den beställningen skulle hamna hos Apple Store.

Om du möter samma man igen, kanske du skall kräva att få prata med hans chef. Kanske han blir "snällare"?

Verkar vara dagshumör hos dem där borta.

Höll på och strulade rejält med min iPod-beställning, beställde först en mini, som jag avbeställde och bytte färg, för att sedan avbeställa och byta till 20GB. Men de var fortfarande hela tiden trevliga, glada och hjälpte mig gärna.

Ringde dock till Education Store, kan vara olika personer iofs även om jag inte tror det.

Men stå på dig, ring någon chef och kräv ursäkt. så där får de inte hålla på "ostraffat"

• Oregistrerad
  • 2004-09-01 15:14

Förstår dig. AppleStore är ett j-a skämt! Kolla om du kan beställa nån annanstans...

• Medlem
  • Malmö
  • 2004-09-01 15:22

Eftersom jag inte kunde tro att det var sant så kollade jag upp Apple Store US och som jag trodde gällde även iMac där. Dessutom var det väl uppenbart att iMac inte fanns med i villkoren eftersom de var skrivna när den inte fanns. Lite gladare ringer jag upp Apple Store igen och får till svar att USA och Sverige är olika marknader och mannen är nu ännu otrevligare, varken lyssnar eller visar någon som helst förståelse.

Vad får jag se idag då (dagen efter)?! Jo, erbjudandet har uppdaterats och gäller nu även nya iMac.
Vad var det jag sa!!!

Vad jag avskyr såna människor. Istället för att lyssna till logiken i det du sa och be att få återkomma efter att ha kollat upp saken, så ger han kalla handen och riskerar att mista kunden. Det hade väl varit bättre än att som nu rodnande erkänna att han hade fel.

Ödmjukhet är en dygd! / Terhi

Jag har handlat på AppleStore en gång (2001) och kommer troligen aldrig att göra om det.

Förutom mina egna erfarenheter har jag läst alldeles för mycket negativt om dem, plus bevittnat mina vänners fruktlösa försök att få betala eller få hem några produkter. Helt sjukt.

Sen finns det säkert massor med folk som det gått hur smidigt som helst för, men jag har hört och sett alldeles för mycket för spela på det lotteriet.

Mitt råd är att vänta tills en återförsäljare nära dig har iMacen i lager. Bättre att vänta med pengarna i din plånbok istället för att stoppa in dom i nåt svart hål hos AppleStore...

Jag har faktiskt haft bra kontakt med Applestore - bara för att väga upp denna tråd lite.

• Medlem
  • Malmö
  • 2004-09-20 18:47

Måste hålla med draags. Jag har inga negativa erfarenheter av AppleStore heller. Det enda som jag över huvud taget tycker är dåligt med dem är att de inte har närmre "ihopsättnings-stationer" för datorer än i Taiwan.

(Måste väl vara ganska dyrt att skicka en dator från sånt avstånd?)

• Medlem
  • Boden
  • 2004-09-21 16:49
Ursprungligen av Timber:

Måste hålla med draags. Jag har inga negativa erfarenheter av AppleStore heller. Det enda som jag över huvud taget tycker är dåligt med dem är att de inte har närmre "ihopsättnings-stationer" för datorer än i Taiwan.

Jämför det med att vi i Sverige köper gatsten från Kina
Att skeppa sten över halva jordklotet det är dumt...

• Medlem
  • Karlstad
  • 2004-09-21 17:44
Ursprungligen av sebek:

Jämför det med att vi i Sverige köper gatsten från Kina
Att skeppa sten över halva jordklotet det är dumt...

Ekologiskt är det ju vansinne.
Men företagsekonomiskt är det kanske inte så dumt.
Om jag inte minns fel, så köper du t.ex. Sandvik-sågar billigare i Tyskland än i Sverige....
Sjukt...

• Medlem
  • Karlstad
  • 2004-09-21 17:41
Ursprungligen av Timber:

Ja/nej, hur man föredrar att se det. En 40-fot (dvs ca 12 meter) container kostar ca 30.000 att få till Europa - billigare om man har avtal med fraktföraren. Skulle gissa att fraktkostnaden per desktopdator ligger nånstans SEK 500-800 (för moms, givetvis), pengar som man sparar flera gånger om på de låga produktionskostnaderna i Asien. Laptops blir billigare, givetvis, eftersom man kan stuva in femtielva ggr fler i samma container.

• Medlem
  • Malmö
  • 2004-09-21 22:07
Ursprungligen av Danne V:

Ja/nej, hur man föredrar att se det. En 40-fot (dvs ca 12 meter) container kostar ca 30.000 att få till Europa - billigare om man har avtal med fraktföraren. Skulle gissa att fraktkostnaden per desktopdator ligger nånstans SEK 500-800 (för moms, givetvis), pengar som man sparar flera gånger om på de låga produktionskostnaderna i Asien. Laptops blir billigare, givetvis, eftersom man kan stuva in femtielva ggr fler i samma container.

Kan hålla med dig om det, men för servicens skull tycker jag att de bara borde skeppa stora mängder med komponenter/chassin m.m. till Sverige och ha ihopsättningen och försäljningen lokalt (eller åtminstone i ett land som ligger lite närmre)... dessutom ska de ju inte bara skicka grejjerna till Sverige, de ska ju ha TNT till att köra ut alla paket också.

Tja vem vet, dom kanske har bättrat sig sen sist?

1
Bevaka tråden