Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Finder visar inte allt innehåll på extern NTFS-disk

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2004-08-31 23:04

Hej alla. Har ett problem av lätt akut karaktär. Har försökt söka på forumet, men ingen verkar ha samma problem som mig.

Jag har en extern disk som är NTFS-formaterad och ansluten via USB2. Allt verkar funka fint (behöver inte kunna skriva till disken) utom en "liten" detalj:

Under mappen privat ska det finnas bland annat undermapparna settings, dokument och program. Endast settings syns dock i findern. Tänkte att det var rättighetsproblem och satte disken i en windowsburk (som bara har USB 1, annars hade jag kunnat ansluta disken till den och mounta över nätverket, men det går alltså inte så bra) och kollade rättigheterna. Satte Everybody till Read och trodde det skulle funka, men icke. Endast settingsmappen dyker upp i finder.

Kollade med terminal (på samma mac), och där dyker rubbet upp! Filer, mappar, undermappar - allt!

What's up with that? Vad har jag missat? Är detta nåt känt problem eller har jag missat nåt superenkelt? Mapparna ska inte vara dolda eller nåt annat fuffens så vitt jag vet iaf.

(detta är naturligtvis en tillfällig lösning.. det blir FAT32 så fort som möjligt - måste kunna läsa/skriva på både mac och windows, men just nu är detta ett problem)

edit: jag ser inte undermapparna med ls, men om jag skriver t ex cd Dokument så kommer jag in i mappen, så OSX kommer uppenbarligen åt den, även om den inte visas.

jonasn

Senast redigerat 2004-08-31 23:28
  • Medlem
  • 2004-08-31 23:55

NTFS-stödet är inte bra... jag kan inte gå djupare än så, tyvärr. Om du installerar VirtualPC så kan du ju få fullständigt NTFS-stöd, men det kanske inte är ett bra/billigt alternativ?

Du kan ju kopiera filerna via terminalen. Du kan ju kopiera hela mappar. Alternativt kan du se om Path Finder hittar filerna bättre.

  • Oregistrerad
  • 2004-09-01 23:29
Ursprungligen av stfm:

NTFS-stödet är inte bra... jag kan inte gå djupare än så, tyvärr. Om du installerar VirtualPC så kan du ju få fullständigt NTFS-stöd, men det kanske inte är ett bra/billigt alternativ?

Du kan ju kopiera filerna via terminalen. Du kan ju kopiera hela mappar. Alternativt kan du se om Path Finder hittar filerna bättre.

Tack för svaret.

Lånade ett par datorer igår, tömde disken och formaterade om allt till FAT32. Det blev fyra partitioner pga storleksbegränsningen. Det funkar för det mesta bra, och de dyker upp på skrivbordet när jag startar den externa disken.

Ibland, dock, saknas en eller flera av dem på skrivbordet (och därmed i findern). Jag kollar med mount i terminal, och alla fyra partitionerna är mountade. Hur får jag dem att dyka upp? Finns det nåt trick? Nån dold inställning, eller kanske nåt man kan göra för att tvinga OSX att söka efter mountade enheter? Och sekundärt - vad beror detta på?

(om det är relevant är det en 1.25 GHz PB 15")

1
Bevaka tråden