Cram&JAm + mecenatrabbat --> Tyvärr går det inte!

Tråden skapades och har fått 34 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Malmö
  • 2004-08-30 21:36

Snackade med en försäljare idag på Apple Store angående ett köp av en Ibook 12" där jag tänkte ta del av erbjudandet av att köpa en Ipod och få 2.000 kr rabatt. Dock visade sig att detta erbjudande inte gäller när man köper med sitt mecenat kort vilket är det billigaste alternativet. Det gäller enbart om man väljer fliken studerande på deras hemsida, vilket inte är lika billigt som Mecenat. En Ibook blir ca 500 kr billigare med Mecenat eller studentkortet än det andra alternativet.

Tänkte bara upplysa folk om detta så att de inte tar mecenat och Ipod då detta blir dyrare i längden. Själv vet jag inte om jag ska ta en Ipod eller inte, lite pengabrist.

En bra nyhet är att återförsäljarna har just nu en testperiod där de erbjuder studerande 10% rabatt enligt de regler mecenatkortet förespråkar. Vet inte om man kan fixa en Ipod med kupong genom detta erbjudande, ska ringa killen på Kullander & Kullander i Malmö imorgon och se om han kan ta reda på det.

Jag ringde Apple igår och beställde en Ibook och en Ipod. Jag sa till han att jag pluggade på universitetet, då gav han mig 10% i rabatt. Plus att han sa att jag kunde får tillbaka 2000kr. Känns ju som en riktig blåsning om det inte är så!!

• Medlem
  • Mölndal
  • 2004-08-31 12:20

det kan inte stämma, finns ju en stor annons i mecenat apple store som länkar till cram & jam-reklamen.

• Medlem
  • Malmö
  • 2004-08-31 14:46

Talade med killen igår och det står i pappren att det inte gäller mecenat, men jag pressade honom lite om missvisande reklam (pluggar ekonomi) så hans svar var då att sålänge reklamen om 2.000 kr rabatt på ipod finns så kommer den att gälla för alla dom som köpt sin dator därifrån under tiden reklamen funnits. Ska även få ett intygande över email senare ikväll från honom så att de inte kan neka en erbjudandet senare. Skulle ni få några problem i framtiden med detta så kan ni maila mig på Frank_Fagerlund@Hotmail.com så kan jag vidarebefodra hans uttalande.

• Medlem
  • Mölndal
  • 2004-08-31 17:41

bra jobbat Fralle, så ska man ta dem!

skicka över mejlet du får till v00ramma@vtek.chalmers.se så jag har det iaf iaf de skulle gnälla över något!

mvh

• Medlem
  • Malmö
  • 2004-08-31 18:28

Fick inget mail idag, han sa innan att han hade det rätt så stressigt, får se om jag får det imorgon annars får jag kontakta honom igen. Skickar över det till dig h0ax så fort jag fått det.

• Oregistrerad
  • 2004-09-05 22:29

Mecenatrabatten gäller!

Ursprungligen av Fralle:

Snackade med en försäljare idag på Apple Store angående ett köp av en Ibook 12" där jag tänkte ta del av erbjudandet av att köpa en Ipod och få 2.000 kr rabatt. Dock visade sig att detta erbjudande inte gäller när man köper med sitt mecenat kort vilket är det billigaste alternativet. Det gäller enbart om man väljer fliken studerande på deras hemsida, vilket inte är lika billigt som Mecenat. En Ibook blir ca 500 kr billigare med Mecenat eller studentkortet än det andra alternativet.

Tänkte bara upplysa folk om detta så att de inte tar mecenat och Ipod då detta blir dyrare i längden. Själv vet jag inte om jag ska ta en Ipod eller inte, lite pengabrist.

En bra nyhet är att återförsäljarna har just nu en testperiod där de erbjuder studerande 10% rabatt enligt de regler mecenatkortet förespråkar. Vet inte om man kan fixa en Ipod med kupong genom detta erbjudande, ska ringa killen på Kullander & Kullander i Malmö imorgon och se om han kan ta reda på det.

Ville kort meddela att Mecenatrabatten gäller hela kampanjperioden och jag var personligen i Paris förra veckan och träffade Apple och det var en av punkterna. Har ni problem så kontakta Mecenats kundtjänst.

Mvh Jonas Levin

Ursprungligen av Jonas Levin:

Ville kort meddela att Mecenatrabatten gäller hela kampanjperioden och jag var personligen i Paris förra veckan och träffade Apple och det var en av punkterna. Har ni problem så kontakta Mecenats kundtjänst.

Mvh Jonas Levin

Kanonbra. Då finns det fortfarande tid för mig att utnyttja det.

Lite OT:
Hur står det till med Mecenats iPod-store? Klickar på iPoden på Mecenats startsidan och kommer till ipod.asp. Klickar på "Mer..." under iPoden och kommer bara tillbaka till startsidan?

Edit: "Mer..." ska ta mig till "http://www.mecenat.se/$$&url=http://store.app..." men jag kommer tillbaka till "http://www.mecenat.se/index.asp"

• Oregistrerad
  • 2004-09-06 09:13

Logga in och gå till Mecenat Apple Store.

Ursprungligen av Hagelin:

Kanonbra. Då finns det fortfarande tid för mig att utnyttja det.

Lite OT:
Hur står det till med Mecenats iPod-store? Klickar på iPoden på Mecenats startsidan och kommer till ipod.asp. Klickar på "Mer..." under iPoden och kommer bara tillbaka till startsidan?

Edit: "Mer..." ska ta mig till "http://www.mecenat.se/$$&url=http://store.app..." men jag kommer tillbaka till "http://www.mecenat.se/index.asp"

Hej,

Du måste logga in för att komma till kampanjen.

mvh Jonas

Hej,

Du måste logga in för att komma till kampanjen.

mvh Jonas

Jag är inloggad när problemet uppstår. Annars skulle jag ju inte komma vidare till ipod.asp. Men ingen av "Mer..."-länkarna på ipod.asp sidan funkar för mig, får bara upp mecenat.se i ett nytt fönster. Går dock alldeles utmärkt att ta sig till Apple Mecenat Store via Mecenat.se>Rabatter>Apple>Till Mecenat Apple Store

Vilket leder mig till en följdfråga: Är jag helt förvirrad eller är det billigare att köpa en iPod i Apple Mecenat Store än Mecenat iPod Store (3.775 kr vs 4.195 kr för 40 gig)? Fattar inte...

• Oregistrerad
  • 2004-09-09 21:32

Tack!

Jag är inloggad när problemet uppstår. Annars skulle jag ju inte komma vidare till ipod.asp. Men ingen av "Mer..."-länkarna på ipod.asp sidan funkar för mig, får bara upp mecenat.se i ett nytt fönster. Går dock alldeles utmärkt att ta sig till Apple Mecenat Store via Mecenat.se>Rabatter>Apple>Till Mecenat Apple Store

Vilket leder mig till en följdfråga: Är jag helt förvirrad eller är det billigare att köpa en iPod i Apple Mecenat Store än Mecenat iPod Store (3.775 kr vs 4.195 kr för 40 gig)? Fattar inte...

Tack för hjälpen, min kollega hade missat..

tack igen.

Mvh Jonas

Jag pratade precis med Apple Store och kvinnan där sade att hon inte kunde garantera något vad gäller Ipod-rabatten. Hon sade att det antagligen skulle gå, men att det kunde ta lång tid och bli krångligt. Tydligen hade det varit en liknande kampanj förra året där det hade strulat med att få tillbaka pengarna. För mig känns det risigt att inte veta om man kommer att få pengarna tillbaka eller inte. Det kan tydligen ta flera månader om man nu får tillbaka några pengar. Det känns som att man får olika besked beroende på vem man pratar med på Apple Store, eller? Jag hänvisade till vad som sagts här men hon vidhöll att hon inte kunde garantera något. Får en "bad feeling", har ingen lust att strida. Konstigt, det är ju deras erbjudande så de borde ju stå för att det uppfylls! Hon ville gärna lägga en order till mig men kunde inte garantera något... Jag vill gärna ha en Ipod, men om den kostar över 3000 kr blir det för saftigt.

• Oregistrerad
  • 2004-09-13 15:53

OK från Apple - de informerar sin personal EXTRA tydligt.

Ursprungligen av Lillbyrro:

Jag pratade precis med Apple Store och kvinnan där sade att hon inte kunde garantera något vad gäller Ipod-rabatten. Hon sade att det antagligen skulle gå, men att det kunde ta lång tid och bli krångligt. Tydligen hade det varit en liknande kampanj förra året där det hade strulat med att få tillbaka pengarna. För mig känns det risigt att inte veta om man kommer att få pengarna tillbaka eller inte. Det kan tydligen ta flera månader om man nu får tillbaka några pengar. Det känns som att man får olika besked beroende på vem man pratar med på Apple Store, eller? Jag hänvisade till vad som sagts här men hon vidhöll att hon inte kunde garantera något. Får en "bad feeling", har ingen lust att strida. Konstigt, det är ju deras erbjudande så de borde ju stå för att det uppfylls! Hon ville gärna lägga en order till mig men kunde inte garantera något... Jag vill gärna ha en Ipod, men om den kostar över 3000 kr blir det för saftigt.

Hej igen,

Cram Jam gäller, precis som vi sagt tidigare. Apple går ut och tydliggör informationen till sina säljare.

Mvh Jonas Levin

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-09-13 18:25

Det som kanske kan kännas en smula drygt är att jag beställde en PowerBook den 2/9, frågade Apples säljare om Cram & Jam gällde, fick då nej. Efter att jag såg denna tråd, mailade jag Apples kundtjänst där de beklagade svaret jag fått och att KAMPANJEN VISST gällde.

DOCK var jag tvungen att göra en avbeställning på liggande order och göra en ny beställning där iPoden fanns med eftersom iPoden inte kunde läggas in på befintlig order och att både datorn och iPoden var tvugna att ligga på samma order för att rabatten skulle vara giltig. PUST!

Så istället för att min PowerBook dyker upp i övermorgon, som var den preliminära leveransdagen, så hamnar jag nu sist i kön och få vänta ytterligare två veckor...

MEN det kan det väl vara värt i kansket. Ingen skugga på Mecenat/CSN i detta fallet eftersom problemet med informationen och oflexibiliteten vid orderhantering ligger hos Apple.

Förmodligen kommer det en ny PowerBook line-up två dagar efter jag fått min leverans men sånt är livet! Nu väntar jag i alla fall på både dator, iPod och rabattkupong...

Tack för hjälpen, Jonas! Tack, tack!
Håller med Sputnik, ingen skugga ska falla på Mecenat vad gäller det här. Däremot är jag besviken på Apple Stores sätt att hantera det här erbjudandet - inget kundfokus alls tyvärr. Tusan, går man ut med ett erbjudande så tycker jag inte att man kan hålla på och flumma om vilka villkor som gäller. För mig lät det typ: "Visst kan jag lägga en order och kanske får du tillbaka pengarna, kanske inte." Inte så betryggande tyckte jag. Erbjudandet är ju nog krångligt som det är: skära ut streckkoderna, skicka iväg dem till fjärran land och vänta minst 8 veckor på att få betalningen.
Nu hoppas jag på det bästa ialla fall.

Tack för hjälpen, min kollega hade missat..

tack igen.

Mvh Jonas

Det är inte du som ska tacka, det är en fantastisk service du ställer upp med här i forumet. Så tack själv.

• Oregistrerad
  • 2004-09-14 07:18

Man bugar!

Det är inte du som ska tacka, det är en fantastisk service du ställer upp med här i forumet. Så tack själv.

Jag bugar och tackar. Det är inte varje dag man får möjlighet att tala direkt med en kund när 99% görs på internet.

Mvh Jonas

Mvh Jonas Levin

Det fungerar alltså säkert, Jonas?

Jag har utnyttjat Mecenat för köp av iBook + iPod och vill väldigt gärna ha 2000 spänn tillbaka.

Ciryon

• Oregistrerad
  • 2004-09-08 13:51

Ja!

Ursprungligen av Ciryon:

Jag har utnyttjat Mecenat för köp av iBook + iPod och vill väldigt gärna ha 2000 spänn tillbaka.

Ciryon

Ja, det fungerar.

Mvh Jonas

• Oregistrerad
  • 2004-09-09 21:30
Ursprungligen av Ciryon:

Ciryon

Här är länken.

http://www.mecenat.se/apple_cramjam.asp

Mvh Jonas

• Medlem
  • Malmö
  • 2004-09-06 11:56

Snackade med försäljaren på Apple som har talat med sin chef om detta. Tyvärr så kommer de som köpt genom mecenat inte kunna checka ut en rabatt på 2.000 kr. I avtalet så står det att det gäller om man handlat på Apple Education Store.

Har inte tid eller ork att bestrida Apple och denna strid är turligt nog inte min. Vad ni ska göra är att ta en bild Mecenats hemsida och ytterligare en skärmdump av mecenats hemsida med t.ex. aftonbladets för att få ett bekräftande datum. Läs på konsumentköplagen för att kunna ha något att stödja er mot då detta kommer att bli en jäkligt seg fight. Det jag kan komma att ni kan hävda är vilseledande reklam då reklamen uppenbart ger sken av att det gäller denna sidas kunder och erbjudande som är till för hemsidans produkter. Att det finns en länk med ett avtal som säger att det gäller endast deras education-store är inte tillräckligt tydligt. De måste klart och tydligt enligt konsumentköplagen förtydliga detta då miljön påverkar reklamens budskap i ett klart missgynnande och vilseledande sätt för konsumenten.

Lycka till!

• Oregistrerad
  • 2004-09-08 13:46

CramJam gäller.

Ursprungligen av Fralle:

Snackade med försäljaren på Apple som har talat med sin chef om detta. Tyvärr så kommer de som köpt genom mecenat inte kunna checka ut en rabatt på 2.000 kr. I avtalet så står det att det gäller om man handlat på Apple Education Store.

Har inte tid eller ork att bestrida Apple och denna strid är turligt nog inte min. Vad ni ska göra är att ta en bild Mecenats hemsida och ytterligare en skärmdump av mecenats hemsida med t.ex. aftonbladets för att få ett bekräftande datum. Läs på konsumentköplagen för att kunna ha något att stödja er mot då detta kommer att bli en jäkligt seg fight. Det jag kan komma att ni kan hävda är vilseledande reklam då reklamen uppenbart ger sken av att det gäller denna sidas kunder och erbjudande som är till för hemsidans produkter. Att det finns en länk med ett avtal som säger att det gäller endast deras education-store är inte tillräckligt tydligt. De måste klart och tydligt enligt konsumentköplagen förtydliga detta då miljön påverkar reklamens budskap i ett klart missgynnande och vilseledande sätt för konsumenten.

Lycka till!

Fralle!

CramJam gäller Mecenat Apple Store och det är bara att köra på.

Mvh Jonas

Jag är i samma situation...

Gaah.

Ciryon

Ser att problemen jag hade är åtgärdade, och priserna numera är samma.

Men det vore intressant att veta om erbjudandet gäller Mecenatkunder eller inte. Känns som ni på Mecenat och Apple inte är helt överens, Jonas?

• Oregistrerad
  • 2004-09-08 13:49

Apple+Mecenat=sant

Ser att problemen jag hade är åtgärdade, och priserna numera är samma.

Men det vore intressant att veta om erbjudandet gäller Mecenatkunder eller inte. Känns som ni på Mecenat och Apple inte är helt överens, Jonas?

Va bra.

Vi är överens, men det kan finnas personal som inte känner till det. Vi har adresserat frågan när vi ficke feedback och allt är grönt. Skulle ni mot förmodan få problem, kontakta mig.

Mvh Jonas Levin
Mecenatkortet/CSN-kortet

• Medlem
  • Malmö
  • 2004-09-08 16:01

Härligt att höra att det löser sig för er andra som köpte genom mecenatstore. Ledsen ifall jag har skrämt upp några av er

Men nu vet ni iallafall tack vare Jonas Levin hur det ligger till.

• Oregistrerad
  • 2004-09-09 21:29
Ursprungligen av Fralle:

Klicka här så kommer ni till cramjam

http://www.mecenat.se/apple_cramjam.asp

Till er tjänst.

Jonas

• Medlem
  • Uppsala
  • 2004-09-14 12:13

För mig är det obegripligt varför Apple använder sig utav ett så bökigt system som att skära ut streckkoder och posta dem för att man ska kunna utnyttja rabatten. Borde det inte på ett lätt sätt dra av rabatten redan när beställningen görs? Jag har förstått att systemet med kuponger är ganska vanligt i staterna, men är det inte rätt mycket 1900-tal över det hela?

Ursprungligen av Anton S:

För mig är det obegripligt varför Apple använder sig utav ett så bökigt system som att skära ut streckkoder och posta dem för att man ska kunna utnyttja rabatten. Borde det inte på ett lätt sätt dra av rabatten redan när beställningen görs? Jag har förstått att systemet med kuponger är ganska vanligt i staterna, men är det inte rätt mycket 1900-tal över det hela?

Om man vore lagd åt det cyniska hållet skulle man kanske kunna tro att tanken är att ju krångligare det är, desto större chans att några slår till och köper och sedan inte orkar bry sig om att utnyttja erbjudandet.

Tur att man inte är så cynisk...

Senast redigerat 2004-09-14 21:31
  • Oregistrerad
  • 2004-10-11 21:05

Hej!

Länken på Mecenats hemsida verkar inte fungera. Är det någon som vet om kupongen är identisk med den som finns på "vanliga" Apple Store Education?
I annat fall, skulle någon kunna maila kupongen till mig?

fbergman (a) bredband.net

/Fredrik

Bevaka tråden