Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Formatera till NTFS på mac

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Finns det något sätt som jag kan formatera en disk till NTFS på mac?

Jag har en hårddisk (40GB) full med scannade dokument, som nu en annan person ska importera till Omnipage och OCR'a. Hursomhelst så använder denna person windows, och min macformaterade hårddisk fungerar inte i hans dator, så jag måste formatera hårddisken till NTFS, lägga dit alla bilder igen och sen åka över och sätta in den i pcn... men finns det något prog som låter mig göra detta (formatera till NTFS i macen). Diskutility låter mig endast formatera till MS-DOS.

mvh

  • Oregistrerad
  • 2004-08-30 20:09

du kan ju installera programmet "MacOpener" på PCn så kan du utan problem läsa alla filer som finns på den hårddisken...

//Christofer

  • Oregistrerad
  • 2004-08-30 20:45

Formatera med FAT32 (FAT) med Skivverktyg, så fungerar det du vill uppnå alldeles utmärkt. NTFS är helt onödigt i det här fallet.

Ursprungligen av Schuckert:

Formatera med FAT32 (FAT) med Skivverktyg, så fungerar det du vill uppnå alldeles utmärkt. NTFS är helt onödigt i det här fallet.

Så hur gör jag det? Är det MS-DOS under disk utility?

de enda valen jag har är:
Mac OS Extended (Journaled)
Mac OS Extended
MS-DOS File System
UNIX File System

  • Oregistrerad
  • 2004-08-30 20:57

Som sagt: NTFS går inte bra för ännu har ingen listat ut hur man skall kunna använda det filformatet utanför Windowsvärlden utan att MS stämmer brallorna av en…
Men FAT32 går bra - för det har man klurat ut…
(Att formatera HFS+ och skicka med MacOpener är nog inte att rekommendera om inte mottagaren har ett uns av humor…)

Macdrive är annars ett trevlig program till windows så att man kan använda HFS+ FORMATTERADE HÅRDDISKAR I WINDOWS...

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2004-08-31 12:05

Ja, MS-DOS File System innebär FAT(32).

tack så mycket!

  • Oregistrerad
  • 2004-09-01 18:24

Har själv köpt en extern disk och har formaterat den i MS-Dos på macen.
Detta gjordes med en USB kontakt.
När jag försöker att använda min Firewire kontakt får jag inte upp något alls.

Någon som vet mer om detta?

1
Bevaka tråden