Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Varför en G5:a?

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Varför ska jag köpa en ny G5:a för 25.000 kr när man kan uppgradera en gammal G4:a med 2x1,3 mhz processor för 5-6.000 kr?

  • Oregistrerad
  • 2004-08-30 17:43

Vem har sagt att du skall köpa en G5:a????

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2004-08-30 17:47

Ja, vafan, Steve Jobs måste ju leva.....

Allvarligt talat, så är det väl en personlig fråga om hur just du ser på tillvaron och vad just du har för planer, ekonomi, osv. Somliga gnetar för att dom kan och måste, andra vill ha "riktiga" grejer och lägger gärna ut ett par månadslöner för att få det. Du får väl sätta dig ner och göra en lista "för" och en annan "emot" och som är anpassade för just dig och dina förutsättningar, något som omöjligen någon här kan veta något om....Sen får du väl jämföra vilken lista som "vinner".

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-08-30 17:53

En processoruppgradering ger inte lika bra resultat som att köpa en riktig ny dator. Bla beror det på att det är många delar - inte bara processorn - som påverkar hur snabb datorn är, tex busshastigheten, minneshastigheten, processorcachestorlek, anslutningar, grafikkort etc. Om man skulle uppgradera allt i en gammal dator så att den verkligen blev som en nyare, så skulle det bli dyrare än en riktig ny dator.
Men behöver man bara lite extra snabbhet och inget annat så et processoruppgradering perfekt.

  • Oregistrerad
  • 2004-08-30 18:18

Skillnaden i busshastighet är ju enorm mellan G4 och G5 burkar. Likaså minnestyper och diskar (ATA vs. SATA) osv. Tror man kan lita på marknadsvärdet här - man får vad man betalar för (nästan iaf)

/jensa

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2004-08-30 18:20

Mer hastighet

Några anledningar kan vara:
- Snabbare även på annat än processor, dvs minnesbussar, PCI-kort, minnen etc.
- Snabbare hårddiskar
- Bättre grafikkort
- FW800, USB2
- Kan ibland vara kompatibilitetsproblem med uppgraderade processorkort
- 64 bitar. Bra nu. Blir grymt i OS 10.4.

Kolla vad du får för din gamla G4 och ta med det när du beräknar kostnad.
Processorn utgör endast en del av datorns hastighet.

Ursprungligen av Kjell Brooz:

Varför ska jag köpa en ny G5:a för 25.000 kr när man kan uppgradera en gammal G4:a med 2x1,3 mhz processor för 5-6.000 kr?

Lådan!

Morgonbris

Alltså det är ju för att (inte) höra suset. jag får nästan tinnitus av min G4 när den drar runt med sina fyra HD, grafikkortsfläkt och processorventilering. enda boten är att dränka det i iTunes. Georgios Alkeos, Tori Amos och Tanya Tikaram får skråla. Skall nog köpa en G5a och sätta av G4an som server i något mörkt och kallt hörn, utom hörhåll. väntar dock till i morgon eftermiddag med att beställa.

Processoruppgradering är bortkastade pengar. Man får aldrig den där oj!-känslan och 6 månader senare känns allt slött igen. Då är det bättre du stånkar på i 6 månader till och sparar en liten summa till och sen hugger en G5.

Tack alla, det här var precis vad jag behövde för att övertyga mig själv att köpa en G5. Svider nog i hjärtat just när man drar VISA-kortet men det går nog snabbt över när man har packat upp den.

  • Medlem
  • Österåker
  • 2004-08-31 18:59

Du kommer inte att bli missnöjd med en G5a, det kan jag garantera!

Ursprungligen av Kjell Brooz:

Varför ska jag köpa en ny G5:a för 25.000 kr när man kan uppgradera en gammal G4:a med 2x1,3 mhz processor för 5-6.000 kr?

Av samma anledning som: varför skall man köpa en ny bil för 250.000 när man kan byta motor, däck och växellåda på sin gamla för bara 50.000:-

F

..för att G4 inte är 64-bitars CPU?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-09-06 16:10

Man slänger kanske inte ut 20 - 25 loppor enbart för en tystare burk men OJ vad tyst det blev...! (Den är rätt snabb också men det får du med på köpet. )

Inte behöver du köpa en G5a, fast det är ju kul. Uppgraderingsvägen behöver inte alls vara fel. I sådana fall så skulle jag inte hugga den dyraste processorn, för man kommer ganska långt på en singel CPU. Sen hänger det på vad du sitter med idag. Har du redan 1GHz i eller så i G4:an så är det bortkastade pengar att uppgradera.

  • Medlem
  • 2004-09-06 19:29

Det som lockar mest är väl ändå 64 bitars arkitekturen, men: vilka program kan dra nytta av den idag ?
När G4 kom med volocity engine som skulle vara så snabb : gigaflop. (Eller ska jag skriva gigaflopp ? )
Själv hade jag en beige 233Mhz G3 och blev förförd av den nya generationen G4 så det blev ett inköp av en G4 350Mhz. Det var ett misstag. Ingen av mina programvaror stödde velocity engine förutom en pluggin till Photoshop.

Så vilka program stöder 64 bitars arkitekturen ?

1
Bevaka tråden