Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iBook stör AirPort Express

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2004-08-27 09:16

Jag har en AirPort Extreme i arbetsrummet och en Airport Express i vardagsrummet. Spelar musik i iTunes på en powerbook i arbetsrummet och kör ut ljudet i stereon i vardagsrummet med hjälp av AirPort Express:en. Så långt funkar allt fint.
Men om jag samtidigt har igång iBook:en i vardasrummet så pajar ljuduppspelningen, ljudet kommer och går. Vad har jag gjort för fel?
Jag har WDS igång för att förlänga nätverkets räckvidd.

Har iBooken Airport Extreme eller gamla vanliga Airport?

  • Oregistrerad
  • 2004-08-27 09:55

Gamla vanliga Airport.

Det har rapporterats att man kan få bukt med hackande ljud genom att ställa om nätverket till att bara köra 11Mb, i stället för 11 och 54.

Verkar för övrigt vara ett sporadiskt problem. Jag har själv inga bekymmer hemma, och har rent av testat att spela musiken som ligger på min powerbook (extreme) med sambons ibook (gamla aiport) via airport express. Inga problem trots att musiken går via iTunes delning.

  • Oregistrerad
  • 2004-08-30 09:25
Ursprungligen av ohennig:

Det har rapporterats att man kan få bukt med hackande ljud genom att ställa om nätverket till att bara köra 11Mb, i stället för 11 och 54.

Det känns som en tråkig lösning att sätta ner nätverket till en femtedel av farten.

  • Medlem
  • International user
  • 2004-08-28 15:33

Har liknande problem i ett av mina nätverk. Med bara AP Extreme & AP Express så funkar allt fint, men i ett blandat nät kommer ljudet och går...

Problemet är ju också att eftersom du kör WDS står båda accesspunkterna på samma kanal och konkurrerar således om samma bandbredd. Detta kommer per automatik att sänka prestanda i nätet. Är det dessutom så att en klient bara hör den ena AP:n finns risk för kollisioner och störningar som får dessa konsekvenser.
WDS bör bara användas som nödlösning, och då ska man vara beredd på prestandaförsämringar.

1
Bevaka tråden