Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Slå ihop 99mac / iPod.se / Offtopic?

Tråden skapades och har fått 45 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Undrar hur statistiken ser ut i stort? Nån som vet om Apple sagt nåt om detta? Windows-andelen måste ju leda överlägset.

Det märker man på ipod.se, där är de flesta numera PC-användare. Men många sådana som funderar på en mac...

Det finns möjligheter att låta vissa delar vara gemensamma (registrering, privata meddelanden) och andra delar vara särskiljda (förstasida, utseende, forum-förstasida).

MacGamers.se och 99mac.se är samma sajt fast ändå inte. Med mycket jobb går det nog att slå ihop dom på ett ännu mer transparent sätt.

Anledningen till att jag tror på konceptet är att man kan starta nya områden utan att alla måste registrera om sig på nytt (något som inte är populärt). 99foto och 99film är redo att hoppa igång men jag vill inte göra det innan jag tagit detta beslut.

  • Medlem
  • Orranäs
  • 2004-09-01 22:38

Jag tycker det är bra att de är separerade och jag störs inte av att det är lite nyheter. Macfeber, Macpro och Shift är kanonnyhetssajter som är alerta och intressanta. 99mac är alla användarna som frågar, tycker och hjälper varandra, det är det som är styrkan. Jag tycker ni gott kan renodla, strunta i nyheterna när det ändå inte finns möjligheter att göra något bra.

Gör det lätt att hitta bland de olika inläggen och så saknar jag den där lampan som finns på MacNytt som talar om att det finns nya inlägg i de trådar som jag är aktiv i. Jag tycker det är bra att det finns en iPod sajt - då kan jag gå dit om det är om iPoden jag söker.

Jag använder länken dagens länkar mycket frekvent, men skulle det komma upp inlägg från iPodsajten 99musik mfl skulle det bli ännu svårare att hitta det jag är intresserad av för tillfället.

Ursprungligen av Tobbe Hj:

Jag använder länken dagens länkar mycket frekvent, men skulle det komma upp inlägg från iPodsajten 99musik mfl skulle det bli ännu svårare att hitta det jag är intresserad av för tillfället.

Men tanken är ju tydligen att man ska kunna anpassa detta själv och endast få upp inlägg från de avdelningar man intresserar sig för.

Några tankar:

En sak känns ganska spännande: antalet medlemmar som hoppar mellan olika forum kommer sannolikt att öka, så i bästa fall kommer aktiviteten och bredden på infallsvinklar att öka i samtliga forum. I sämsta fall blir det mer "brus" och inlägg som inte bidrar på ett konstruktivt sätt.

Ett forum är en mötesplats för människor. Bredd och mängd borde vara positivt?

SweClockers har 44085 medlemmar, men den genomsnittliga kvaliteten på inlägg känns högre på (jämförelsevis) lilla 99mac?

Jag gillar separationen, om allting slås ihop kommer de olika delarna att tappa sin fokus tror jag. Dessutom tror jag att risken är större att det blir en stor stelbent sak med mindre möjligheter att anpassa sig till sin individuella inriktning.

Det är intressant att Tobbe tar upp just MacFeber, Shift och MacPro - alla tre sajterna drivs av enstaka intresserade personer och alla tre sajter har startat 2004. Det ska bli intressant att se om dom orkar hålla uppe tempot i längden för dom gör ett bra jobb alla tre (jag är mest imponerad av MacFeber dock).

Vad gäller nyhetsbiten ska jag ta mig en funderare återigen, kanske finns det någon smart lösning trots allt.

Nicklas har en viktig poäng som jag ser på många forum: mängden inlägg innebär inte att innehållet är bra. Kvalitet för kvantitet. Jag tycker personligen att vi har relativt hög nivå på diskussionerna här jämfört med exempelvis MacWorld.se eller andra forum. Inom bilforumen är Zatzy.com störst men där är 90% dumheter.

Diskussionen går vidare!

  • Medlem
  • Orranäs
  • 2004-09-02 11:59
Ursprungligen av Björnström:

Jag tycker personligen att vi har relativt hög nivå på diskussionerna här jämfört med exempelvis MacWorld.se eller andra forum. Inom bilforumen är Zatzy.com störst men där är 90% dumheter.

Diskussionen går vidare!

Precis, av någon anledning så har det blivit så att de seriösa diskussionerna förs här och i synnerhet sedan Offtopic knoppades av. Ganska skönt att slippa det där tradiga tjafsandet som finns på Offtopic och Hardmac. :rolleyes:

  • Medlem
  • 2004-09-02 12:12
Ursprungligen av Tobbe Hj:

Precis, av någon anledning så har det blivit så att de seriösa diskussionerna förs här och i synnerhet sedan Offtopic knoppades av. Ganska skönt att slippa det där tradiga tjafsandet som finns på Offtopic och Hardmac. :rolleyes:

Jo, jag kan som adm på OT tyvärr konstatera att flamset tar överhanden. Men om man hade OT under 99mac skulle man kunna ta bort trådar som inte innehåller annat än "Plopp™" och liknande, ruska om OT lite så att det blir uthärdligt för andra än de närmast sörjande.

(hårdraget)

  • Medlem
  • Malmö
  • 2004-09-02 12:58
Ursprungligen av Baron:

Jo, jag kan som adm på OT tyvärr konstatera att flamset tar överhanden. Men om man hade OT under 99mac skulle man kunna ta bort trådar som inte innehåller annat än "Plopp™" och liknande, ruska om OT lite så att det blir uthärdligt för andra än de närmast sörjande.

(hårdraget)

Offtopic har blivit för oseriöst. Är knappt inne där alls.. Skulle va skönt att slippa "Plopp"..

  • Medlem
  • 2004-09-04 17:32
Ursprungligen av Baron:

Jo, jag kan som adm på OT tyvärr konstatera att flamset tar överhanden. Men om man hade OT under 99mac skulle man kunna ta bort trådar som inte innehåller annat än "Plopp™" och liknande, ruska om OT lite så att det blir uthärdligt för andra än de närmast sörjande.

(hårdraget)

Ja, fy bubblan för allt flams och trams!! Outhärdligt är det minst sagt!

Ursprungligen av Tobbe Hj:

Precis, av någon anledning så har det blivit så att de seriösa diskussionerna förs här och i synnerhet sedan Offtopic knoppades av. Ganska skönt att slippa det där tradiga tjafsandet som finns på Offtopic och Hardmac. :rolleyes:

Exakt. Samtidigt skulle en större sajt innebära mer trafik och en hög rating på "RedMeasure" vilket ger oss större möjligheter att hitta annonsörer.

Frågan är om en sluten pro-nisch-sajt eller en gigantisk kretipleti-blandämne-sajt är optimalt?

Vi tittar på nästa version av 99mac - version 5.0 - och då är sådana här frågor intressanta.

99Sonyfirewirekablar haha. Det blir ett fint forum det.

Jag vill nog inte se en återförening av alla systerforum. Möjligen då om man kan se till att användarna själva kan skräddarsy sin profil och plocka de ämnen och grupper man är intresserad av. Och kanske till och med ha flera profiler kopplade till sitt konto. Reklamen skulle kunna vara den samma. (Även om annonsörer säkert är intresserade av att marknadsföra t.ex. ett USB-klaviatur till de människor som valt att läsa diskussionerna som idag ligger på 99musik.)
Det är säkert väldigt komplicerat att få till. Men det vore klart fett!!! Och har jag fattat saken rätt är kapacitet i dagens server inget akut problem.

Jag skulle gärna se ett 99Flyg och 99HiFi också, eftersom det är två områden som intresserar mig och framförallt flygforumet har inte många konkurrenter. HiFi-biten är antagligen något tuffare, men det skulle sannolikt kunna fungera bra också.

Håller med Giggs, så jäkla barnsligt! Fy för barnslighet, vi är ju ändå vuxna och torra!

Bevaka tråden