Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Trådlöst och SSH, en snigel i min dator...

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Malmö
  • 2004-08-24 23:47

Efter mycket hårslitande har jag kommit fram till att när jag kör SHH över trådlöst så stannar lixom trafiken i SSH-tunnel upp och kryper fram om jag för över information åt bara ena hållet. Om jag både sänder och tar emot går det fort igen.

Fungerar inte:
PC/Windows <-trådlöst-> Airport Extreme basstation <--> vidare ut på internet
Powerbook/OSX <-trådlöst-> Airport Extreme basstation <--> vidare ut på internet

Fungerar:
PC/Windows <-kabel-> Airport Extreme basstation <--> vidare ut på internet
Powerbook/OSX <-kabel-> Airport Extreme basstation <--> vidare ut på internet

Provat med två olika Airport Extreme bastationer. Kör både 802.11b och 802.11g. Jag har provat med WEP och WPA påslaget och även utan, så många fler inställningar finns det inte att göra.

Kan nån här prova med t.ex trådlös Netgear eller D-Link router istället och se om det beter sig på samma sätt. Eller har nån andra tips på hur man får bättre fart? Med Google kunde jag hitta nån som haft liknande problem med en D-Link router men där hade det löst sig med en firmwareuppgradering.

  • Medlem
  • Mark
  • 2004-08-25 08:12

Jag gjorde ett försök med iBook/APE <-trådlöst-> wrt54g och vidare ut på ett trådlöst bredbandsnät. Hämtade fil med ftp samtidigt som jag var inloggad med ssh på diverse accesspunkter ute på nätet och surfade på www. Hade 2mbs hela tiden oavsett vad jag gjorde. Det enda jag kunde märka var att det tog lång tid att logga in på ftpservern när ssh var aktivt, loggade in med en gång när jag avslutade ssh. Kan vara slumpen, detta var ett snabbt och inte allt igenom vetenskapligt test;) Kan inte säga att jag upplever det som du beskriver med min iBook/wrt54g vilket varit en mycket bra kombination.

/c

  • Medlem
  • Malmö
  • 2004-08-25 10:23

Alltså all vanlig nätverkstrafik går med full fart, det är bara trafiken genom SSH tunneln som sniglar sig fram. Jag var kanske lite otydlig där. Vanlig ftp samtidigt går utmärkt.

Ett exempel är när jag kör RDC och den kör på port 3189 som jag tunnlar via SSH til brandväggen och sen vidare till Windowsservern innanför. Kabel = snabbt, trådlöst = långsamt

1
Bevaka tråden