Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Film över airport?

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Täby
  • 2004-08-24 08:40

Har en fråga angående airport. Har beställt min första mac så är inte så kunnig, beställde en airport med airtunes och undrar om det fungerar att streama ljud över den från andra program än iTunes... tex om man vill se på film? eller Måste man då koppla in en sladd i PBn?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-08-24 08:56

Jag har provat med film över airport, nja... har iofs inte extreme.

sorry tror inte att det går....du tänkte slänga in en film i datorn och skicka den till airporten som skulle vara kopplad till teven eller? tror inte att det finns utgångar för detta ändamål på airporten....men jag kan ju ha fel

Du vill spela upp en film på tv (?) via din pb och undrar om du måste ansluta en sladd för att få ljudet till din ljudanläggning?

Ja, som det ser ut än så länge så fungerar det bara att streama ljud till airport xpert via iTunes, men det kommer säkert haxies och småprogram som gör att du kan streama allt ljud.

  • Medlem
  • Täby
  • 2004-08-24 11:00
Ursprungligen av sugplopp:

Du vill spela upp en film på tv (?) via din pb och undrar om du måste ansluta en sladd för att få ljudet till din ljudanläggning?

Ja, som det ser ut än så länge så fungerar det bara att streama ljud till airport xpert via iTunes, men det kommer säkert haxies och småprogram som gör att du kan streama allt ljud.

Precis som jag menade...
Får hoppas det kommer så hack till det då... vill ju kunna få ut DD och DTS utan att koppla massa sladdar till recievern. en sak till jag inte kollat upp, finns det en digital ljudutgång på PBn (12") eller finns det bara analogt? Tänkte ju inte att jag behövde det över huvud taget eftersom jag köpt en airport...

Ursprungligen av kainen:

Precis som jag menade...
Får hoppas det kommer så hack till det då... vill ju kunna få ut DD och DTS utan att koppla massa sladdar till recievern. en sak till jag inte kollat upp, finns det en digital ljudutgång på PBn (12") eller finns det bara analogt? Tänkte ju inte att jag behövde det över huvud taget eftersom jag köpt en airport...

verkar inte så...

tech.specs

  • Medlem
  • Täby
  • 2004-08-24 12:38
Ursprungligen av sugplopp:

verkar inte så...

tech.specs

Så sant
aja... får hoppas på patchar till airporten

edit: eller rättare sagt till programvaror så att dom klarar av att streama ut till den...

  • Medlem
  • Linköping
  • 2004-08-26 23:30

Jag har en maskin där jag har filmer. På den har jag installerat Darwin Streaming Server, från vilken jag streamar ut filmer - funkar räkmacka...

Den ena maskinen sitter med sladd till Airporten - den andra är en PowerBook med AirPort... Jag kör på 11 mBit utan problem.

Jag har även funderat på att skaffa ett DVB-T PCI kort och streama ut digital-tv. Men innan jag gör det så vill jag verifiera att jag kan få ut fler kanaler på ett kort (en transponder) - jag vill inte skaffa ett PCI-kort per kanal som jag vill kunna se... Nån som vet?

  • Medlem
  • Linköping
  • 2004-08-26 23:35

Apropå digitalt ljud - kolla denna - funkar med Mac.... Dock har jag inte bottnat i spörsmålet kring DD och DTS.

  • Medlem
  • Täby
  • 2004-08-27 07:43
Ursprungligen av ecscsjo:

Jag har en maskin där jag har filmer. På den har jag installerat Darwin Streaming Server, från vilken jag streamar ut filmer - funkar räkmacka...

Den ena maskinen sitter med sladd till Airporten - den andra är en PowerBook med AirPort... Jag kör på 11 mBit utan problem.

Jag har även funderat på att skaffa ett DVB-T PCI kort och streama ut digital-tv. Men innan jag gör det så vill jag verifiera att jag kan få ut fler kanaler på ett kort (en transponder) - jag vill inte skaffa ett PCI-kort per kanal som jag vill kunna se... Nån som vet?

Jo men alltså jag vill ha det så att jag spelar upp filmen direkt från PBns hårddisk, kopplar in en kabel för bild (typ S-Video) till TVn och streamar endast LJUDET till min airport som kommer att vara kopplad till min förstärkare via optisk kabel. Men som jag förstått så finns det just nu bara iTunes som klarar at att streama ljud till airporten?

  • Medlem
  • Linköping
  • 2004-08-27 18:12
Ursprungligen av kainen:

Jo men alltså jag vill ha det så att jag spelar upp filmen direkt från PBns hårddisk, kopplar in en kabel för bild (typ S-Video) till TVn och streamar endast LJUDET till min airport som kommer att vara kopplad till min förstärkare via optisk kabel. Men som jag förstått så finns det just nu bara iTunes som klarar at att streama ljud till airporten?

Aaahhh, nu fattar jag... så är det när man inte läser alla inlägg noga

Rätt slutsats - än så länge har jag inte sett nåt hack som kan stream ljudet till Airporten - men det kommer nog...

Ursprungligen av ecscsjo:

Jag har en maskin där jag har filmer. På den har jag installerat Darwin Streaming Server, från vilken jag streamar ut filmer - funkar räkmacka...

Sagt och gjort: jag var ju tvungen och installera Streaming Server och testa hur det fungerar, och det gör det ju, om man bara ska titta på hintade QT och MPEG4-filmer. Men jag orkar inte spara om alla filmer jag skall titta på. Gör du det?

  • Medlem
  • Linköping
  • 2004-09-20 23:15

Yep!

Tålamod min vän, tålamod....

  • Medlem
  • Sundbyberg
  • 2004-09-29 11:03
Ursprungligen av ecscsjo:

Jag har även funderat på att skaffa ett DVB-T PCI kort och streama ut digital-tv. Men innan jag gör det så vill jag verifiera att jag kan få ut fler kanaler på ett kort (en transponder) - jag vill inte skaffa ett PCI-kort per kanal som jag vill kunna se... Nån som vet?

Svårt att tro att ett transponderkort finns till Mac eller vanlig PC, tror att detta är en synnerligen dyr lösning därmed förbehållen professionell broadcastteknik.

Tyvärr, får man säga eftersom det vore en våt dröm. Men digital-TV-eran har knappt ens börjat, så "tålamod min vän, tålamod" som någon uttryckte det här i tråden.

Problemet med filmvisning är väl att även om det kommar hack som gör det möjligt att strömma ljudet så kan det bli problem att få det helt synkat med bilden. Airport borde ge vissa fördröjningar, eller?

  • Oregistrerad
  • 2004-09-21 00:14

Eller så köper man en DVD/Hårddiskspelare från Kiss-tech, med inbyggt LAN (alt. WLAN om man vill det). Problemet då för macägare är att programvaran som streamar film från datorn till DVDn heter "PC-Link" och kräver minst Win98. KiSS DP-1504/08 går inte av för hackor

Så där ja, så läste jag lite mer på deras sida och voilá ! Streama över ljud, film och bild. Glassigt, en sån ska jag ha!

KiSS MacLink 1.5.1

1
Bevaka tråden