Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

VPN & VNC mot Windows nätverk

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hänvisningstråd:

Har ett problem med VNC och RDC via VPN mot nätverket på jobbet. Originaltråden hamnade under Switcher (av någon outgrundlig anledning... )

http://99mac.se/forum/showthread.php?t=49235

Tack på förhand för all eventuellt hjälp som kan leda till en lösning för inbiten PC-användare.

Uppsamlingsdags för er experter! (om ni inte läst ovanstående tråd.)

Situation:

Pga arbetets art måste jag koppla upp mig hemifrån mot nätberket på jobbet. Detta gör jag via VPN. VPN fungerar precis som det ska. Allt lugnt så långt. Remote administration av servrar görs dels via RDC och VNC. Detta fungerar inte.

Problem:

Efter lyckad uppkoppling mot VPN-server (Watchguard Firebox II) så startar jag VNCViewer, knappar in IP-adressen på servern jag vill åt, men efter 60 sekunder får jag en time-out. Likadant med RDC. De hittar inte till Windows-servrarna på jobbet.

Lyckade försök:

Installerade VNC-server hemma både på min Mac och min PC och gjorde lyckade inloggningsförsök åt båda håll. (Kompatibilitetsproblemet eliminierat således.) Detsamma för RDC, dock bara från Mac till PC. Gjorde idag samma försök på LANet på jobbet och lyckades med precis samma sak.

Nu undrar jag om det kan vara så att det beror på brandväggens oförmåga att NATta Macen till rätt subnät? Eller är det min egen brandvägg hemmavid som ställer till problem? Kör jag allting via PC så har jag inga problem alls, vilket ger mig anledning att utesluta felkonfiguration i brandväggarna.

Finns det någon som stött på samma problem, eller som sitter inne med en smart lösning till det hela?

Tack på förhand.

Här ska jag nog kunna hjälpa dig....
Kan brandväggen i fråga utan och innan.

Messar dig privat.

Hoppas att Jonas lyckades hjälpa dig. Annars kan jag tipsa dig om att du kan köra VNC genom SSH. Kan du SSHa till servern skall du alltså kunna köra VNC. Detaljerad info hittar du på www.macosxhints.com

Nu funkar det som det är tänkt. Tack för hjälpen Jonas! Guld värt.

Inte för att kritisera. Men meningen med forum är lite att många skall ta del av information

Helt riktigt. Men ibland kan man behöva använda metoder som inte alla ska känna till för att hitta problemet.

Problemet är nu löst i alla fall. Och problemet var att WatchGuard Firebox har möjlighet att tolerera en sänkning av krypteringsnivån för PPTP från 128 bitars RC4 till 40 bitars RC4. Detta förhandlas. Anledningen att den finns är att Windows före version 2000 t.ex. i Sverige inte stöder 128-bitars kryptering pga exportrestriktioner som gällde då. Det går iofs att få tag på 128-bitars varianter idag. Men vem vill öht ha Win9x idag? Windows 2K och XP har 128-bitars stöd som standard även i Sverige.

Denna förhandling verkar hur som helst inte fungera särskilt bra mot MacOS. Stänger man då av denna "Drop-down" fungerar det utmärkt mot Mac (och Win2K och WinXP) dock inte mot svensk Win95 eller Win98.

Case closed....

Kunde inte sagt det bättre själv, även om jag velat. Och jag velade ett tag innan Jonas dök upp.

1
Bevaka tråden