Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hårddiskkrasch?

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har en Powerbook 12-tummare som inte längre vill starta. Det började med oljud från hårddisken. En omstart senare går den inte att starta upp alls. Jag har kört Apple Hardware Terst och får felmeddelandet 2STF/1/4. Jag tolkar det som ett hårddiskproblem.
Finns det någon som vet vad det betyder mer exakt och går det att rädda disken/datan på något sätt?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-08-23 09:34

Kan du möjligtvis ha samma problem som jag? http://99mac.se/forum/showthread.php?t=48664&page=1&pp=15

Visst finns det likheter. Jag har också försökt med Norton Systemworks och Apples Diskvertyg. Inget av dem funkar eftersom min disk inte syns. Jag har också försökt ansluta mot disken med hjälp av en annan Mac och Firewire. Samma resultat där, min disk syns inte.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-08-23 13:29

Jag har en PB12" som betedde sig konstigt efter ett hd-byte. Jag kommer inte ihåg vilken felkod jag fick, men det var hd-relaterat. Efter en reparationsvända fungerade den ett tag innan en sista krasch när den skulle väckas från viloläget helt förstörde filstrukturen. Jag kunde inte ens formatera om hd utan att installationsprogrammet hängde sig. Bytte då tillbaka till original-hd. Läste efteråt i Apples dikussionsforum att ett dåligt monterat Airportkort kan skapa instabilitet i samband med vakna-från-viloläge och resultera i liknande krascher som min. Rådet för detta var att kolla att kortet sitter ordentligt itryckt sin sockel. Möjligen kan hd-kabeln vara glapp i ditt fall. Tyvärrr brukar ju innehållet till stor del ha försvunnit i ditt och mitt fall, och får du inte upp disken när du startar från OS-CD-skivan ser det svårt ut; TechTool, DiskWarrior och DataRescue är väl annars bättre i detta läge än Norton. Värt att test om du har tillgång till dem.

1
Bevaka tråden