Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

mystiskt ljud

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2004-08-22 15:41

Min trogna 733 "vindtunnel" har börjat krångla ordentligt nu, efter flitigt användande och för lite(?) omvårdnad.

För det första startar den bara på var tredje försök eller så, för det mesta får jag bara den första grå starupscreenen med äpplet och den lilla snurrgrejen under i all evighet.

För det andra får jag ett oregelbundet, men mycket ofta återkommande, metalliskt ljud medans jag använder datorn, och det program eller den process som för tillfället är vald blir oåtkomlig på grund av badbollen. Ljudet går för det mesta över på några sekunder, så även badbollen. Jag vet inte hur jag ska beskriva ljudet, det låter som att det kommer från framsidan av datorn, man kanske kan kalla det ett rytmiskt mekaniskt gnissel. Det påminner lite om hur det kan låta när man skriver ut något med en skrivare, fast förstås mycket lägre. Förutom tillfällena då det segar upp datorn totalt hörs det lite då och då, men väldigt kort och utan att till synes påverka det som sker på skärmen. Detta händer kanske en gång var tionde sekund, medans det mer segdragna gnisslet är mycket mer oregelbundet.

Förutom dom från början tillhörande delarna har jag byggt ut datorn med en 120GB HD av märket Seagate Baracuda som alltid fungerat utmärkt, samt ersatt Combodriven med en PIONEER DVD-RW DVR-106D.

Bör kanske nämna att jag öppnat datorn och känt efter lite, men jag kan inte se något suspekt.. Allt verkar sitta ordentligt på plats, inga öppningar är igensmockade med av damm. Inte heller luktar det bränt eller liknande.

Någon med liknande erfarenheter eller idéer om vad felet kan vara? All hjälp mottages tacksamt..

Jag antar att det är en sliten hårddisk..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-08-22 16:37

Du kan möjligtvis ha samma problem som jag hade: http://99mac.se/forum/showthread.php?t=48664

  • Oregistrerad
  • 2004-08-22 17:56

hmm kan förstås vara HD:n, men när jag kör Skivverktyg och liknande både hittar och kontrolleras disken utan problem.. att köpa en ny är väl inga större problem, men det finns ett gäng filer på disken jag gärna vill ha kvar.

hur kan jag vara säker på vad felet är?

Edit: kanske ska nämna också att ljudet jag hör inte är särskilt likt det som postades i länkad tråd med den trasiga HD:n i iMacen. Kan fortfarande vara disken förstås, men knappast samma fel..

Edit2: Nu får jag inte igång datorn alls, efter att den hängt sig rejält och jag var tvungen att stänga av på knappen. Nu kommer bara den grå skärmen med äpplet och snurrgrejen, den går aldrig igång.

Senast redigerat 2004-08-22 21:47
1
Bevaka tråden