fickminne?

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2004-08-21 18:20

någon som vet något bra och billigt fickminne som man kan använda både till mac och pc?
det får gärna vara lite snyggt och "macigt". storleken spelar inte så stor roll men den bör väl vara på 128-512 Mb..

• Medlem
  • 2004-08-21 20:42

Sandisk Cruzer. Snyggt och inte jättedyrt. Dock drar det en del ström - problem att koppla in i tex tangentbord.

• Medlem
  • 2004-08-31 16:28
Ursprungligen av lime:

Sandisk Cruzer. Snyggt och inte jättedyrt. Dock drar det en del ström - problem att koppla in i tex tangentbord.

De hade rea på Sandisk på Siba tidigare i somras, vet inte om det är så fortfarande men jag köpte iaf ett 128mb för 350kr.

• Medlem
  • 2004-08-22 08:38

köp en iPod

Måste man ha iPoden Windows-formaterad för att kunna föra över filer till en PC? För det med någon nackdel som mac-användare?

• Medlem
  • 2004-08-22 22:16

ipod har jag redan och den är lite för klumpig tycker jag.
skall använda minnet för att flytta filer mellan min dator o datorerna på skolan. jag får nämligen inte koppla in mig på nätverket.. :-/

skall kolla upp sandisk cruzer. tack.

någon som vet vilket format man skall använda för att både win o osx skall kunna läsa minnet? fat32 har jag för mig. kan det stämma?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-08-25 15:31
Ursprungligen av m.jo:

...jag får nämligen inte koppla in mig på nätverket.. :-/

Lite offtopic men ändå.
Varför då? Är det skolans datanissar som säger det? Vad har de för skäl?

• Medlem
  • 2004-08-30 15:44
Ursprungligen av acke:

Lite offtopic men ändå.
Varför då? Är det skolans datanissar som säger det? Vad har de för skäl?

vad jag har fått reda på så får man inte koppla in sin egen dator på skolans nätverk nej. om man behöver använda internett på fritiden t.ex. så måste jag gå till skolans "internett-café". vilket är rätt sugit.
hade tänkt fjäska lite med datanissarna men man vet ju hur dom brukar vara på skolor.

• Oregistrerad
  • 2004-08-30 18:03
Ursprungligen av m.jo:

vad jag har fått reda på så får man inte koppla in sin egen dator på skolans nätverk nej.

Kan man ju förstå - det var väl sådant som sänkte försäkringskassan före semestern…
(peze i pezenät då alltså - men det är ju lättare att stoppa allt så slipepr man frågor… …sen finns det ju andra aspekter oxå… …men såndär "internet storage" då då???)

• Medlem
  • Uppsala
  • 2004-08-31 16:41
Ursprungligen av m.jo:

vad jag har fått reda på så får man inte koppla in sin egen dator på skolans nätverk nej. om man behöver använda internett på fritiden t.ex. så måste jag gå till skolans "internett-café". vilket är rätt sugit.
hade tänkt fjäska lite med datanissarna men man vet ju hur dom brukar vara på skolor.

Jag känner precis igen mig - det är precis lika dant. Datornissarna tror antingen att macen kommer förpesta deras nätverk med virus, trojaner och systemkrasher (så smarta är dem, ja :rolleyes: ) eller så tycker de att man inte ska använda deras lina för att tanka hem saker till sin laptop.

Det finns även ett WLAN att koppla upp sig mot med Airport men det är tydligen bara för datornissarna själva. Det hade varit jättelätt att sätta upp ett halvöppet WLAN för elever med loginsystem. Det är enkelt att se vilka som är inloggade och hur mycket data som skickas. Har frågat om detta och svaret blev "självklart är alla nät stängda och krypterade". Tråkmånsar.

Helst ska man inte använda mac alls eftersom det är säkert och stabilt, då får ju pcnissarna på skolan inget att göra på sin arbetstid längre utan datorer som krashar och behöver konfigureras om stup i kvarten.

Behöver jag koppla upp mig i skolan måste jag släpa mig till andra sidan skolan där datorteket är och sätta mig vid en seg PC.

Tex kan jag inte skriva en text på en lektion som hålls i en datorlös sal och spara den på skolans nät. Alternativet är väl att bojkotta skolans nät helt.

USB fickminnena är FAT32 formaterade från början och kan läsas av både mac och PC.
USB 1 minnen kan kopplas in via mackens tangentbord medans USB2 måste kopplas direkt till USB porten eller via en hub med strömförsörjning.

Prestanda skillnaden mellan olika fabrikat är marginell det vikatigaste är att du gillar format och utförande på prylen.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-11-17 18:30
Ursprungligen av DrBoar:

USB fickminnena är FAT32 formaterade från början och kan läsas av både mac och PC.

Jag har råkat formatera om minnet så att det inte längre funkar på PC:n.
Hur återställer jag FAT32 (från Macen vill säga, på PC:n kan man ju välja FAT32...)?

• Medlem
  • Mölndal
  • 2004-08-30 16:41

Här finns ett trevligt USB-minne som ger dig mervärde!

http://www.thinkgeek.com/gadgets/tools/6b3b/

• Oregistrerad
  • 2004-08-30 17:48

På nya apple concept store på Kungsgatan i gbg säljer de ett snyggt litet usb minne. Som det till och med står MACforum på.. Macigare blir det nog inte

/Johan

1
Bevaka tråden