Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Åtkomst till FW-disk över nätet?

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-08-18 16:58

Den externa FW-disk jag har kopplad till min Mac 1 kan jag komma åt från Mac 2 om jag ansluter till Mac 1 med mitt eget adminstratörskonto, men FW-disken är inte tillgänglig om användare 2 loggar in från Mac 2 (däremot om samma användare loggar in direkt på Mac 1)!

Varför är inte FW-disken tillgänglig för användare 2 när denne loggar in från Mac 2, trots att användare 2 i övrigt kan koppla upp sig mot Mac 1 utan problem?

Båda datorerna kör 10.3.5, båda användarna kan "läsa och skriva" till FW-disken och dessutom har jag kryssat för "Bortse från ägarskap på den här enheten". Datorerna är ihopkopplade via ett lokalt nätverk (hub).

Tanken är att lägga användare 2:s iTunes-bibliotek på FW-disken, eftersom den inbyggda hårddisken på Mac 2 är på ynka 6GB.

Någon som har en lösning på problemet?

  • Oregistrerad
  • 2004-08-18 21:15

Hur ansluter du?
Du kan dela ut FW-disken via Samba (Windows-fildelning heter det i Panther om jag inte missminner mig), antingen genom att redigera /etc/smb.conf i Terminalen eller med SharePoints om du vill ha ett smidigt gränssnitt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-08-18 21:27
Ursprungligen av henrrrik:

Hur ansluter du?
Du kan dela ut FW-disken via Samba (Windows-fildelning heter det i Panther om jag inte missminner mig), antingen genom att redigera /etc/smb.conf i Terminalen eller med SharePoints om du vill ha ett smidigt gränssnitt.

Jag har helt enkelt aktiverat "Personlig fildelning", dvs afp. Det skumma är ju att det funkar med mitt egna användarkonto, så att jag, efter att ha skrivit mitt lösenord, kan välja om jag, från dator 2 vill ansluta till min egen hemmapp på dator 1 eller till Firewire-disken kopplad till dator 1.

  • Oregistrerad
  • 2004-08-18 23:46

Jag är förvånad över att du kommer åt FW-disken överhuvudtaget. Personlig fildelning brukar ju bara dela ut hemmamappen. Du kan konfigurera AFP genom SharePoints också.

1
Bevaka tråden