Kopia av kreditkort?

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag beställde häromdan varor från amerikanska OWC. Efter det fick jag veta att de inte kunde verifiera mitt VISA-kort, och de ville därför att jag skulle faxa en kopia på mitt korts båda sidor, och även mitt pass. Mystiskt tycker jag. Lämna ut baksidan på kortet ska man väl inte göra? Min bank samtycker.

Har någon här varit i kontakt med OWC i någon liknande ärende?

(För närvarande har jag avbrutit beställningen, får se vad de säger.)

Verkar extremt skumt. Du har ju inte några andra siffror på kortet än vad du anger. Baksidan innehåller ju de tre sista siffrorna, vilket kanske är vad de är ute efter. Men att faxa in resten av baksidan (din namnteckning) verkar inte OK. Dessutom kan väl inte ett fax påvisa någon äkthet osv.

Och att faxa passet är ju samma sak där beträffande namnteckning osv.

Vad är OWC för oseriöst företag?

• Medlem
  • Mölndal
  • 2004-08-18 15:35
Ursprungligen av Jonas Mellander:

Verkar extremt skumt. Du har ju inte några andra siffror på kortet än vad du anger. Baksidan innehåller ju de tre sista siffrorna, vilket kanske är vad de är ute efter. Men att faxa in resten av baksidan (din namnteckning) verkar inte OK. Dessutom kan väl inte ett fax påvisa någon äkthet osv.

Och att faxa passet är ju samma sak där beträffande namnteckning osv.

Vad är OWC för oseriöst företag?

OWC (macsales.com) är ett mycket seriöst företag, de måste gardera sig att du är du (Foto ID, kreditkort fram/bak med extra säkerhetssiffror). Många gånger brukar leverantörer också vägra att leverera till någon annan adress än den som ditt kreditkort har som faktura adress.
Jag har handlat flera gånger ifrån OWC med både leverans till Sverige och till kompisar i USA (när jag var där på semester).

Humm... jag skulle inte gå med på kraven. Tyvärr är min erfarenhet från att handla saker från USA den att det är svårt att använda sitt Svenska Visa kort. Därför brukar jag alltid skicka pengar till en kompis i USA som sedan handlar med sitt Amerikanska kort, då är det aldrig några problem. Jag skulle råda dig att ta kontakt med OWC och fråga varför, och om de inte går att lösa på annat sätt. Lycka till!

Ursprungligen av Berggren:

Humm... jag skulle inte gå med på kraven. Tyvärr är min erfarenhet från att handla saker från USA den att det är svårt att använda sitt Svenska Visa kort. Därför brukar jag alltid skicka pengar till en kompis i USA som sedan handlar med sitt Amerikanska kort, då är det aldrig några problem. Jag skulle råda dig att ta kontakt med OWC och fråga varför, och om de inte går att lösa på annat sätt. Lycka till!

Finns det någon förklaring varför svenska VISA skapar problem? Har det att göra med om det är kreditkort eller kontokort måntro? Kontokort (dvs knutet till ett bankkontosaldo) är ju ganska vanligt i Sverige. Men inte så vanligt i USA om jag minns rätt. Det är ju hur som helst dålig reklam för Visa som ju gör reklam för att de är så universella. Kanske skulle kontakta VISA och be om en förklaring.

Ursprungligen av Jonas Mellander:

Finns det någon förklaring varför svenska VISA skapar problem? Har det att göra med om det är kreditkort eller kontokort måntro? Kontokort (dvs knutet till ett bankkontosaldo) är ju ganska vanligt i Sverige. Men inte så vanligt i USA om jag minns rätt. Det är ju hur som helst dålig reklam för Visa som ju gör reklam för att de är så universella. Kanske skulle kontakta VISA och be om en förklaring.

Sant, de har jag inte tänkt på! Ska nog ta och ringa och höra med VISA. Med som du var inne på så tror jag att det är vanligare med kredit kort än kort kopplade till ett bankkonto. Amerekanska affärer gör det enkelt för sig och behandlar alla länder lika. Jag kan tänka mig att det finns vissa svåriheter att inkräva pengar från vissa länder dock kanske inte svergie iofs.

• Medlem
  • Malmö
  • 2004-08-22 02:00

Tyvärr är min erfarenhet från att handla saker från USA den att det är svårt att använda sitt Svenska Visa kort.

Jag har också erfarit att mitt Bankkort med Visa inte alltid accepteras. Men jag kan rekommendera Citibank http://www.citibank.com/sweden/homepage/
Ingen årsavgift och 2 % sparränta. Man kan sätta in pengar upp till sin beviljade kreditgräns.
Det kortet har fungerat utan problem varje gång.

Ok, då tänker jag rätt. Jag har kontaktat de, och bett om en förklaring. Om jag inte får en riktigt bra sådan köper jag inte från dem.

Edit: Många på apples diskussionsforum har köpt från OWC, så de har nog minst en seriös sida också. Fast man vet ju aldrig vad som döljer sig under ytan...

Ibland brukar äffärer (e-handel affärer) acceptera "Wire transfer" dvs banköverföring på svenska. Kolla först med OWC vilka möjliga överföringsalternativ de har (en vanlig metod kallas "COD"), och sedan med din bank om de stödjer överföring till USA.

• Medlem
  • Mölndal
  • 2004-08-18 15:42

Ibland brukar äffärer (e-handel affärer) acceptera "Wire transfer" dvs banköverföring på svenska. Kolla först med OWC vilka möjliga överföringsalternativ de har (en vanlig metod kallas "COD"), och sedan med din bank om de stödjer överföring till USA.

COD = Postförskott funkar inte från USA

Handla på kort så är du skyddad mot bedrägeri, får du något problem med leveransen så hjälper ditt kortföretag dig att få rätt eller pengar tillbaka.

Överföringar av pengar är dyrt utanför EU, du får betala och mottagaren får också betala..

en annan sak kan vara/är att många företag inte är auktoriserade i USA att handla med utländska VISA/MC/ kort. För att få göra detta, över internet, så måste nämligen företaget betala en lite högre service avgift. Nu är det säkert någon som tänker "VISA är väl VISA?" - nej så är det inte. Det finns olika former utav visa (debit ,credit osv) och olika utgivare utav VISA korten. Varje kort sequens är avdelad för olika banker o länder, vilket gör att företags kort service ser att detta inte är ett amerikanskt VISA utan tillhör en europeisk bank osv.

• Medlem
  • Mölndal
  • 2004-08-18 15:58
Ursprungligen av marcushedenstrom:

Jag beställde häromdan varor från amerikanska OWC. Efter det fick jag veta att de inte kunde verifiera mitt VISA-kort, och de ville därför att jag skulle faxa en kopia på mitt korts båda sidor, och även mitt pass. Mystiskt tycker jag. Lämna ut baksidan på kortet ska man väl inte göra? Min bank samtycker.

Har någon här varit i kontakt med OWC i någon liknande ärende?

(För närvarande har jag avbrutit beställningen, får se vad de säger.)

Faxa över uppgifterna, ibland funkar inte automatisk verifiering beroende på vilken bank som de/du har eller så är det vissa länder som de leverantören har haft problem med. De kollar att kortet är OK och din leverans adress mot kortföretaget. Köp på kort för din egen säkerhet...

Jag har faxat samma uppgifter till OWC och till andra leverantörer (oftast räcker det på första ordern)

Tack för alla era synpunkter. Jag fick förklarat att jag skulle täcka över kontrollsiffrorna, och jag kunde täcka kortnumret också. Det viktiga är namnteckningen. allt är ivägskickat nu, och jag väntar ivrigt på leverans.

Jag har varit med om liknande i affärer med amerikanska företag som ingalunda varit skumma typer. Problemet vad jag förstått är att det säljande företaget kontaktar ett företag här i sverige vid namn ProCard för att få namn och adressuppgifter tillhörande kortet verifierade men att det samtidigt är ett välkänt problem med just (vissa?) svenska banker att dessa har som policy att just den informationen om deras kunder inte får lämnas ut. Därmed uppstår en närmast absurd moment 22-situation. I mitt fall löste det sig genom ett telefonsamtal mellan säljande företag och mitt lokala bankkontor men med facit i hand hade det både gått snabbare och sannolikt blivit billigare med sk wire transfer.

Har handlat av dem, och alltid använt mig av e-kort, no problemas med OWC

• Medlem
  • Göteborg
  • 2004-08-19 16:00

Kan ju lägga till att jag råkade ut för precis samma sak när jag inhandlade min iBook från, hör och häpna, Apple Store. De bad mig skicka kopior på kortet, vilket jag naturligtvis inte ville. Tillslut fick jag ändra betalningssätt till postgiro istället.

• Medlem
  • Partille
  • 2004-08-22 00:43

Har handlat mkt av OWC - speciellt deras "clearance page" mm. Jag behövde bara skicka kopia på körkortet då jag inte hade något giltigt pass. Då (för 2 år sen) nöjde de sig med framsidan av VISA-kortet.

Jag slutade dock handla från dem, då det gång på gång uppstod långa fördröjningar i leveranserna. De skyllde på problem med VISA-kortet. Det innebar att jag flera gånger missade varor med begränsad tillgång jag beställt från deras "clearance page" - så jag tröttnade på att behöva konferera med dem gång på gång innan varorna blev skickade. Trots att jag köpt för rätt mkt pengar av dem verkar OWC vara ointresserade att serva utländska kunder.

Ja! Nu har fedex varit här med paketet. Moms fick jag betala. Annars funkade allt bra.

1
Bevaka tråden