Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ist för .se

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2004-08-16 10:02

Jag är webbred. på en center som ska utveckla en portal. Men jag behöver förslag på alternativ till .se. En neutralt namn hade varit bra. Något som kanske inte direkt förknippas med Sverige (.se).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-08-16 10:06

c5j,

Ett populärt domän-suffix i sverige är ju t.ex. ".nu", vilket enklast registreras på www.nunames.nu

NU.Domain är ett amerikanskt företag som på licens av söderhavsön Niue marknadsför och säljer landsdomänen .nu. .Nu har mer än 100.000 domännamn registrerade varav cirka 80.000 i Sverige. Enbart under första kvartalet i år tillkom cirka 4.000 nya nu-sidor. Niue uttalas ungefär som engelskans "new".

-Torkel

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2004-08-16 10:52
Ursprungligen av c5j:

Jag är webbred. på en center som ska utveckla en portal. Men jag behöver förslag på alternativ till .se. En neutralt namn hade varit bra. Något som kanske inte direkt förknippas med Sverige (.se).

Här är en hyfsat aktuell lista med all världens olika suffixer för länder med länkar till olika registratorer, dvs dom som du ansöker hos.

Här är IANAs lista med generiska domänsuffixer, dvs com, org, biz, coop, osv (det sista var ingen suffix, utan betyder "och så vidare")

Ursprungligen av c5j:

Jag är webbred. på en center som ska utveckla en portal. Men jag behöver förslag på alternativ till .se. En neutralt namn hade varit bra. Något som kanske inte direkt förknippas med Sverige (.se).

.com? Om ni kommer på ett eget finurligt namn så är det säkert ledigt. Välj inte .nu om du har möjlighet att använda .com, eller t om .net.

.info är rätt bra!

Ciryon

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2004-08-16 15:11
Ursprungligen av Ciryon:

.info är rätt bra!

Ciryon

Nä, "info" är strul.
Har själv haft (har fortfarande) en info-domän med tillhörande e-postkonton, och det är där problemen kommer:
Många epostservrar och klienter betraktar fortfarande domän-suffix som har mer än tre bokstäver som "felaktiga adresser" och antingen ignorerar dom helt, ellet blockerar dom. Detta gäller alltså både om jag skickar till folk, eller folk skickar till mig.
Dessutom är det många, många feedback- formulär och annat hos många webbsajter som inte godkänner "info" domän som suffix i epost av samma skäl. Bl.a. kan jag inte använda min "info"-adress i min profil här hos 99mac, utan jag måste köra med en annan adress.
P.g.a. allt detta, håller jag sakta på att lägga om till en .com sajt med tillhörande epostadresser.

  • Medlem
  • International user
  • 2004-08-18 13:12
Ursprungligen av Danne V:

Nä, "info" är strul.
Har själv haft (har fortfarande) en info-domän med tillhörande e-postkonton, och det är där problemen kommer:
Många epostservrar och klienter betraktar fortfarande domän-suffix som har mer än tre bokstäver som "felaktiga adresser" och antingen ignorerar dom helt, ellet blockerar dom. Detta gäller alltså både om jag skickar till folk, eller folk skickar till mig.
Dessutom är det många, många feedback- formulär och annat hos många webbsajter som inte godkänner "info" domän som suffix i epost av samma skäl. Bl.a. kan jag inte använda min "info"-adress i min profil här hos 99mac, utan jag måste köra med en annan adress.
P.g.a. allt detta, håller jag sakta på att lägga om till en .com sajt med tillhörande epostadresser.

Men det är bara om man använder e-post med .info? Inga strul med vanliga webbläsare osv?
Tack för all hjälp.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2004-08-18 14:45
Ursprungligen av c5j:

Men det är bara om man använder e-post med .info? Inga strul med vanliga webbläsare osv?
Tack för all hjälp.

Nä, inga probs med webbläsare, men det kan komma om du t.ex. vill lägga in URL:en i nån katalog...
Men 99,99% av strulet är e-postrelaterat. Mitt råd: Glöm "info" och ta vad som helst annat - så slipper du eventuella problem längre fram också.

  • Medlem
  • International user
  • 2004-10-03 13:46

Är det någon annan som har problem med .info? Eller vet vem som vet om nåt ställe man kan få tag på information om .info.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2004-10-03 13:55
Ursprungligen av c5j:

Är det någon annan som har problem med .info? Eller vet vem som vet om nåt ställe man kan få tag på information om .info.

Vad är det för info (sic!) du söker om .info?
Det finns ju liksom inte så mycket.
Kanske du kan kontakta http://www.afilias.info/gateway/index_html som sköter just den topp-domänen om du vill veta t.ex. hur många som använder suffixet, etc.

EDIT: Nä, strula inte med .info. Hitta på ett bra .com namn (om sajten alltså är kommersiell) istället. Det är vad folk spontant klämmer dit efter ett domännamn.

1
Bevaka tråden