Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

internet dyker när jag fildelar till win

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2004-08-15 23:07

Jag har en TiBook som är uppkopplad mot en wifi-router med ap. När jag kopplar in en nätverkskabel för att dela filer med en Win2000-PC får jag ingen kontakt med internet. Varför? Det räcker med att dra ut kabeln för att få kontakt direkt igen.

  • Oregistrerad
  • 2004-08-15 23:58

PCn ska kopplas till routern, inte till din Mac... de snackar genom routern.

  • Medlem
  • 2004-08-16 00:19

Men varför ska jag inte kunna routa med macen? Den har ju inbyggd router. Linksysrouren ligger otillgängligt under köksskåpen...

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2004-08-16 00:22

Du drar en permanent ethernet-sladd från Linksys:n till platsen där PC:n oftast kopplas in. Sedan får den hänga och dingla under tiden som PC:n är på utflykt.

Det är inte så att ethernetporten ligger över airport i listan över nätverksportar?
I så fall försöker datorn sköta nätverkstrafiken över ethernet. Den tar helt enkelt den aktiva port som ligger överst i prioriteringsordning. För att råda bot på det kan du välja "Visa:" och "Nätverksportsinställningar" och där lägga airport överst.
För att routa internet till wintendoburken går du sedan in i Fildelningsinställningarna, kickar igång internetdelning. Välj "Dela anslutning över Airport" och sätt ett kryss i rutan för att dela till datorer som är anslutna över Ethernet. Kör dhcp på wintendoburken så ska du kunna dela hej vilt mellan maskinerna.

  • Medlem
  • 2004-08-16 00:36

Ah, jag visste väl att det var nåt enkelt. Jag trodde systemet var lite mer intelligent än så. Men det finns säker nån bra förklaring... Tack, broder i armar!

Nu har jag stängt av winburken och orkar inte vänta på att den går igång igen. God natt!

1
Bevaka tråden