Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Netgear WGR614 + Scream=???

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • San Francisco
  • 2004-08-15 16:06

Har just kommit tillbaka från en lång sommar. Under sommaren har jag uppgraderat mitt Bostream-abonnemang från iStream till Scream (1Mbit) för en billig peng...

Nu fick jag genast lite problem med routern eftersom jag nu har fått en fast ip-adress så skriver jag ju in alla uppgifter som systeminställningar > nätverk > tcp/ip >manuellt

den är alltså inställd på manuellt istället för med DHCP. Med kontakten rakt in i ADSL-modemet så funkar nätet sen fint. Men sen kopplade jag in Netgear airport-stationen, routern. Och inget hände. Jag kollade i installationsguiden och där står att jag ska ha valt DHCP i nätverksinställningar...men då funkar ju inte internettet?

Mycket märkligt. Jag kommer inte in på http://192.168.0.1 -ip adressen för att konfigurera routern, inte ens med nätverkssladd i routern kommer jag in (alltså mellan datorn o routern)

Vad göra? Jag kan ju inte köra DHCP som dom skriver...

  • Medlem
  • Svedala
  • 2004-08-15 16:11

Jo, du ska köra DHCP. Låt mig utveckla det lite:
I princip alla bredbandsrouters har en inbyggd DHCP-server. Det du gör är att konfigurera routern med den fasta IP-adressen ut mot Internet, men bakom routern på ditt privata nät ska du köra DHCP. Din dator kommer alltså att få en IP-adress via DHCP från routern, inte från Bostream.
Alltså, du kopplar in routern till modemet, kopplar datorn till routern, väljer DHCP på datorn, sedan kommer du att kunna surfa in till routern och konfigurera den.

  • Medlem
  • San Francisco
  • 2004-08-15 17:01

aahh okey så sen skriver jag in allt grejs där.ska testa, skeptiskt!

  • Medlem
  • San Francisco
  • 2004-08-15 17:16

oh splendid. känner mig korkad men tusen tack för hjälpen det funkar fint nu!

  • Medlem
  • San Francisco
  • 2004-08-15 17:17

om jag ändå har frågat en dum fråga så kanske en till är på sin plats:

vad har jag för nytta av en fast IP-adress?

Jobbar du i fält är det sååå mycket enklare att komma ut ditt hemmanätverk. Weddservers, epostservers, Apple Remote Desktop och så vidare fungerar på bästa sätt när du alltid kopplar upp dig mot ett och samma IP.

Som ett telefonnummer...

1
Bevaka tråden