Tjäna pengar på att handla Mac?

Tråden skapades och har fått 40 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Oregistrerad
  • 2004-08-13 18:08

http://www2.blocket.se/view/3103110.htm?l=0&c=1&city=0

Intressant med alla dessa människor som envisas med att köpa datorer från USA o ta med dem till sverige för att sedan sälja dem lite under svenska priser, men ändå med god marginal. 4000kr i det här fallet....

...dock trycker jag det är lite trist att det skall vara så stor skillnad i priserna mellan sverige o usa.

• Oregistrerad
  • 2004-08-13 19:25

Inget bra pris

Ursprungligen av patzy:

http://www2.blocket.se/view/3103110.htm?l=0&c=1&city=0

Intressant med alla dessa människor som envisas med att köpa datorer från USA o ta med dem till sverige för att sedan sälja dem lite under svenska priser, men ändå med god marginal. 4000kr i det här fallet....

...dock trycker jag det är lite trist att det skall vara så stor skillnad i priserna mellan sverige o usa.

Hej Patzy!

Jag förstår inte vad som är så konstigt. Det beror väl på en hel del saker. Svenska tecken är väl inte så stor upplaga på. Det kostar lite extra. Frakt. Moms, det är väl knappast någon momsredovisning på det där. 20% på 20' gör så där 4000 pix. Jo...
// tm

• Oregistrerad
  • 2004-08-13 21:28
Ursprungligen av toastmaster:

Hej Patzy!

Jag förstår inte vad som är så konstigt. Det beror väl på en hel del saker. Svenska tecken är väl inte så stor upplaga på. Det kostar lite extra. Frakt. Moms, det är väl knappast någon momsredovisning på det där. 20% på 20' gör så där 4000 pix. Jo...
// tm

...skillnaden mellan att köpa en PB 17tum i sverige o i Usa är nästan 7tusen om jag inte är helt ute o cycklar.

...men det är klart, nånstans måste de ju få in alla de miljarder som skall betalas ut i förtidspensioner o till de som är sjukskrivna.

Ursprungligen av patzy:

...skillnaden mellan att köpa en PB 17tum i sverige o i Usa är nästan 7tusen om jag inte är helt ute o cycklar.

...men det är klart, nånstans måste de ju få in alla de miljarder som skall betalas ut i förtidspensioner o till de som är sjukskrivna.

Skillnaden är väl iofs bara ungefär 2000 om man räknar bort den lätt avdragbara momsen. Tänker man sen på att USA är en gigantiskt större marknad än Sverige och att dollarn har dippat rätt ordentligt så är det Svenska priset inte så blodigt. Och lär dessutom inte ha något större samband med de som tvingats sjukskriva sig.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-08-13 23:09

Vadå 7000? Priset är ju utan skatter och moms på amerikanska Apple store. Så du måste väl ändå i konsekvensens namn jämföra med priset exkl. moms i Sverige också?

Apple Store USA, dagens kurs: 21146 kr
Apple Store Sverige: 23196 kr

Bara att räkna själv.

Ursprungligen av rasta:

Vadå 7000? Priset är ju utan skatter och moms på amerikanska Apple store. Så du måste väl ändå i konsekvensens namn jämföra med priset exkl. moms i Sverige också?

Apple Store USA, dagens kurs: 21146 kr
Apple Store Sverige: 23196 kr

Bara att räkna själv.

Du kan köpa mac utan sales tax i USA och sen sälja inkl moms i Sverige. Räkna på du.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-08-13 23:22

Precis Errol Garner. Med en mer normal dollarkurs så hamnar vi Väldigt Nära samma pris i båda länderna.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-08-14 17:19

Och varför skulle jag köpa en begagnad dator med amerikanskt tangentbord och fel nätkontakt utan att kunna lyfta momsen?

Visst, jag har inga problem med att folk gör korkade och usla affärer. Vi lever ju i ett fritt land.

Du verkar ha en lång erfarenhet av ämnet.

1. Datorn/whatever är inte beg. 2. du fokuserar på nya grejor som inte kommer till sverige på x månader, du blir förvånad hur många som inte bryr sig om vilket tgb det är. 3. nätadapter kostar vadå, 50 kr?

Prisjämförelse lite snabbt:

PB 17" i USA: ca 18 lax. Köp från en stat till en annan och slipp sales tax.
PB 17" i Sverige: ca 30 lax inkl moms.

Sälj den för 26 lax. Stoppa ned 3st kartonger i en stor resväska och åk hem.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-08-14 22:54
Ursprungligen av Jon Adolfsson:

1. Datorn/whatever är inte beg. 2. du fokuserar på nya grejor som inte kommer till sverige på x månader, du blir förvånad hur många som inte bryr sig om vilket tgb det är. 3. nätadapter kostar vadå, 50 kr?

PB 17" i Sverige: ca 30 lax inkl moms.

Sälj den för 26 lax. Stoppa ned 3st kartonger i en stor resväska och åk hem.

Så fort du köper en dator av en privatperson så är den per definition begagnad. Den har förlorat ett antal tusenlappar i värde direkt när den plockades ut ur butiken, du har ingen aning om vad som hänt med den, och hur det står till med garantier och support. Lycka till att kontakta återförsäljaren om datorn pajar.

Nätadapter kostar 995 pix på Apple store Sverige. Nytt tangentbord är jag inte helt säker på, men det rör sig lätt om en tusing. Visst kan du använda ett amerikanskt tangentbord, men datorn förlorar x antal kronor i värde med ett sånt, vilket visar sig när du sedermera skall sälja den. Likaså avsaknaden av ett svenskt kvitto.

Den mikroskopiska målgrupp som har råd att casha en 17-tummare privat i Sverige är knappast speciellt priskänslig. Och jag försäkrar dig om att de hellre betalar 30K i en seriös affär än köper en direktimporterad AdHoc-mac från någon halvmysko snubbe med kontoret på fickan.

Återigen, om du tycker det verkar vara en bra affär att köpa en 17-tummare från USA för 26 papp, gör så. Själv bjuder jag max 18.000 för burken. Jag kan köpa samma maskin, men med full support och fulla garantier, med rätt tangentbord och nätadapter från början från exempelvis Macoteket eller Inlife för runt 23.000 kr när jag lyft momsen. Dessutom kan jag betala på valfritt sätt och kan på enkelt sätt få kontakt med någon där (om jag skulle vilja det) per telefon eller genom att helt sonika promenera in i butiken. Sedan får jag ju en vettig verifikation för bokföringen också. Vid ev revision skulle åtminstone inte jag vilja sitta med ett kvitto på något inköpt i USA, utan tull och moms.

Du kan väl berätta exakt hur många av Sveriges 17-tums Powerbook du tror är köpta cash av privatpersoner?

Ursprungligen av rasta:

Så fort du köper en dator av en privatperson så är den per definition begagnad. Den har förlorat ett antal tusenlappar i värde direkt när den plockades ut ur butiken, du har ingen aning om vad som hänt med den, och hur det står till med garantier och support. Lycka till att kontakta återförsäljaren om datorn pajar.

Du kan väl berätta exakt hur många av Sveriges 17-tums Powerbook du tror är köpta cash av privatpersoner?

Vad långt du skrev. Tyvärr missade du på ett par punkter.

Sammanfattning:

Först ett förtydligande: Det här handlar bara om privatpersoner.

-Det är inte begagnade datorer. De är nya i kartong med tejpen kvar.
-Man kan köpa dem för 18, som jag skrev ovan.
-Jag vet en som sålt på detta viset sen -01, med marginaler jag nämnde. De var t om större för ett par år sedan.
-Du behöver inte byta ut hela nätadaptern, räcker med en adapter från classe. 20 kr.

-Alla har inte företag, alla kan inte lyfta moms, det finns en marknad för privatpersoner.
-Marknaden för de som cashar en PB 17" är större än du tror, annars skulle inte min kompis sålt ett ex.

Jag säger inte att man kan leva på detta, men detta betalar mer än väl dina USA-resor och uppehåll.

• Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2004-08-18 16:07

Jon et al,

1) Sales tax och moms är helt olika till sin uppbyggnad. Moms utgår i alla led, tas alltid upp på alla försäljningar och får dras av som ingående moms för företag. Sales tax läggs bara på till slutkonsument i butiksledet i USA.

2) Hur undviker man sales tax i USA? O S A "en stat till en annan"? En ärlig fråga. Jag vet inte hur det funkar.

Förresten, det vore intressant att höra vad din definition av en usel affär är? Naturligtvis bleknar min kalkyl rätt kraftigt om man drar in 200K/mån genom ens dagliga arbete.

Förresten, det vore intressant att höra vad din definition av en usel affär är? Naturligtvis bleknar min kalkyl rätt kraftigt om man drar in 200K/mån genom ens dagliga arbete.

En riktig usel affär kan det bli om man får en stulen dator. Tyvärr så verkar Apples affärer i USA ha drabbats av en hel del svinn eftersom de nu har bestämt sig för att anställa mängder av antisvinnpersonal till hela sin kedja.
Sen som sagt hur svårt är det att få tillbaks momsen i Sverige ? Eller köpa till utbildningspris ? Inte särskilt svårt....

Jag menar att man ska köpa från återförsäljare i USA, inte privatpersoner.

Jag menar att man ska köpa från återförsäljare i USA, inte privatpersoner.

Jo fast iom att Patzy menade folk som vidareförsäljer här i Sverige så vet man ju aldrig var datorerna kommer ifrån. Dessutom finns det säkert återförsäljare i USA som inte är så nogräknade. Har själv blivit erbjuden mycket fina produkter till superpriser ett flertal gånger när jag har varit över. Har dock alltid tackat nej. Låter det för bra för att vara sant så är det oftast inte sant eller ärligt.

Du visar upp kvittot och låter köparen kontakta återförsäjlaren i fråga före affären. Garantin gäller ju över hela världen.

Åf som inte är nogräknade? Hur gör du när du köper varor i Sverige, eller menar du att amerikanska företag inte vet de gör? Förlåt, men det var det sämsta jag hört på länge.

Åf som inte är nogräknade?

menar du att amerikanska företag inte vet de gör? Förlåt

Jon självklart är de flesta återförsäljare i USA seriösa men det finns undantag och var tror du alla stulna Powerbooks tar vägen ? Tror du alla säljs på gatan?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-08-14 23:16
Ursprungligen av Errol Garner:

Jon självklart är de flesta återförsäljare i USA seriösa men det finns undantag och var tror du alla stulna Powerbooks tar vägen ? Tror du alla säljs på gatan?

Nä, de säljs av svartmuskiga figurer i kartonger "fabriksnya, direktimporterade från USA" för 26.000 spänn… "Spezial prize only for you, my friend…"

Ursprungligen av rasta:

Nä, de säljs av svartmuskiga figurer i kartonger "fabriksnya, direktimporterade från USA" för 26.000 spänn… "Spezial prize only for you, my friend…"

Hehe, okej, jag tror inte du skulle kunna sälja så här. MEN om de rätta förutsättningarna finns så varför inte? Du bygger snabbt upp ett nätverk av folk som vill spara pengar.

Ursprungligen av Errol Garner:

Gatan kan innebära så mycket, men kort och gott: japp. Hur tror du de säljs?

Gatan kan innebära så mycket, men kort och gott: japp. Hur tror du de säljs?

Annonser auktioner beställningsjobb och mindre nogräknade återförsäljare det lustiga är ju att de flesta stulna datorer är ganska lättspårade iom internet men tillverkarna verkar ju inte bry sig , de får ju sälja mera.

Nu halkar vi ifrån ämnet lite, men när det gäller PC-burkar så registreras dessa som stulna hos tillverkaren när stölden rapporteras och försäkringspengar ska betalas ut. Om återförsäljaren sen köper tillbaka dessa från tjuvarna och säljer dem så kommer slutkunden inte att kunna få 1) support 2) datorn lagad.

Auktion, annonser från privatpersoner (tjuvarna) räknade jag till gatan.

Nu halkar vi ifrån ämnet lite, men när det gäller PC-burkar så registreras dessa som stulna hos tillverkaren när stölden rapporteras och försäkringspengar ska betalas ut. Om återförsäljaren sen köper tillbaka dessa från tjuvarna och säljer dem så kommer slutkunden inte att kunna få 1) support 2) datorn lagad.

Precis och därför är man lite förvånad över hur lättvindigt folk verkar vara beredda att köpa second hand när det ibland bara kostar några tusen mer att få 100% garanterat ärliga helt nya produkter.

För övrigt går det inte att spåra nya datorer via Internet, då datorerna inte levereras med stöldskydd, som kan fjärrstyras. Däremot finns det programvaror som du kan installera i efterhand som pingar en särskild host vid tillfälle. Är då datorn rapporterad stulen så får polisen ta hand om ärendet.

Om du köper en ny dator från en återförsäljare, som vi pratar om, så är chansen att den är stulen oerhört liten. Om inte det handlar om en väldigt liten återförsäljare som kan ta risken.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-08-14 23:48

OK, jon. Jag är inte sämre än att jag kan medge att det säkert finns en liten målgrupp någonstans. Men då är tonvikten på liten. Det finns ju människor som importerar BMW från Tyskland, så varför inte datorer från USA.

Men återigen, det kan ju knappast vara speciellt vanligt att privatpersoner sitter och tjuvhåller på 26K, men däremot inte 30. Merparten av alla dyrare Macar (och dit får väl ändå PB17" räknas) säljs naturligtvis till människor som:
A: Har eget företag och behöver datorn i verksamheten, och då lyfter momsen.
B: Får datorn betald av sitt företag, som lyfter momsen.
C: Personer som inte direkt kollar extrapriserna på Vivo, nämligen de som köper sina klockor på Biblioteksgatan, sina kläder i designbutikerna och inte har några större ekonomiska problem.

Ingen av de tre kategorierna ovan är speciellt intresserad av att "deala", utan värderar definitivt full service, stabilitet, vettiga betalningsvillkor, avskrivningsmöjligheter, service, bokföringstekniska aspekter och säkerhet högre. Jag själv är inte miljonär, men går utan tvekan den "vanliga" vägen när jag köper dator. Som egen företagare har man helt enkelt inte råd med en massa strul, kompromisser och saker som skulle kunna visa sig tveksamma vid en revision. Och som egen företagare så är det det svenska priset exkl moms som är intressant - och inget annat.

Det vore intressant att få reda på vilken målgrupp din kompis vänder sig till?

Jag menar, de som har taskig ekonomi lär ju knappast ha 26.000 spänn över… Och en geek med en normal lön kan ju alltid dela upp sin betalning hos en vanlig återförsäljare, något som jag förmodar blir svårt om hon/han köpar av din kompis.

Ursprungligen av rasta:

OK, jon. Jag är inte sämre än att jag kan medge att det säkert finns en liten målgrupp någonstans. Men då är tonvikten på liten. Det finns ju människor som importerar BMW från Tyskland, så varför inte datorer från USA.

Det vore intressant att få reda på vilken målgrupp din kompis vänder sig till?.

Målgruppen är inte alls särskilt stor, men de som finns räcker gott. Han vänder sig till personer som blivit tipsade på något sätt att han kan spara pengar åt dem och få tag på de senaste datorerna x månader före alla andra i Sverige.

Det argumentet räcker för att sälja en hög och dra in en hacka.

Återigen: upplägget fungerar inte för alla och är inte tänkt för alla. Men om förutsättningarna finns så kan alla parter bli nöjda. Speciellt om produkten i fråga är ny i staterna och inte beräknas levereras i Sverige på x månader.

• Oregistrerad
  • 2004-08-15 02:48

Hur är det egentligen? Om jag (eller en kompis) åker till USA och köper med sig en t ex ny iBook för (enligt Applestore USA) 1099 USD ? 8200 SEK, tillkommer det då inga kostnader? Och är det så att man får dra av momsen (som väl ingår i dessa 1099 USD?) Hur hög är i s f momsen i USA?

Ursprungligen av Anders Båth:

Hur är det egentligen? Om jag (eller en kompis) åker till USA och köper med sig en t ex ny iBook för (enligt Applestore USA) 1099 USD ? 8200 SEK, tillkommer det då inga kostnader? Och är det så att man får dra av momsen (som väl ingår i dessa 1099 USD?) Hur hög är i s f momsen i USA?

Moms/Sale Tax ingår inte i Amerikanska priser utan läggs oftast på vid köpet.

Bevaka tråden