Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hårddisk trasig?

Tråden skapades och har fått 40 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-08-13 20:13
Ursprungligen av Rajje:

Värmeproblem alltså?
Verkar konstigt att den skulle kunna bli för varm eftersom det är orginaldisken, som garanterat borde funka bra i denna dator alltid...

Isf ska jag nog testa om det funkar bättre om man monterar HDn i ett externt chassi ... när jag har köpt ett sådant alltså ...

Jag menar inte att iMac är varm och påverkar hårdvaran.
Utrycket värmeproblem är alltså att något komponent (antinge IC-krets,transistor, motstånd o.s.v.) som blivit dåligt och blir känslig för värme (blir sämre), men det kan bli tvärtom, kan bli känslig för kylan.
Det går inte säga att elektroniken garanterat ska klara alla tuffa miljöer. Ingenting är säker, tyvärr måste jag säga, därför backup o backup. Mycket bra investering är skaffa extern hårddisk.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-08-14 17:51

Nu har jag bytt den trasiga hårddisken i datorn mot den hårddisk som jag hade i min iMac innan jag bytte till en 120 GB. Det funkar utmärkt med denna hårddisk. Alltså var det garanterat hårddisken det var fel på och inte något annat i datorn (det skulle ju tex kunna ha varit glapp i nån kontakt som kopplas till hårddisken).

Då återstår att sätta in den krånglande HDn i ett externt chassi. Ett sådant chassi ska införskaffas så fort jag har fått reda på om det jag tänkt köpa har en USB-port.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-08-22 12:34

Nu har jag lite problem med chassit, tror jag.
Jag har satt i den trasiga HDn i ett Speedmania-chassi. Första gången jag testade, hann jag inte koppla in den innan den stannade, så då kom det som vanligt upp en skylt om att skivan inte kan läsas och att jag ska formatera den. Jag tryckte på Ignorera, men det kanske jag inte skulle ha gjort fö nu dyker den adlrig upp på skirvbordet, hur man än gör! Den verkar "komma ihåg" att jag tryckt på Ignorera och vägra släppa det.
En gång kopplade jag in den och den var på i hela 5 min utan att börja hamra! Under den tiden hade jag hunnit rädda mycket data, men den vägrade komma upp på skrivbordet! I systeminformation såg jag att den var inkopplad och man såg dens rätta namn, så inget tycks ha försvunnit från den, men den kommer bara inte upp på skrivbordet, hur jag än gör! Finns det inget sätt att montera inkopplade enheter i Mac OS X? Eller finns det nåt annat man kan göra?
Man kan också höra att de har kontakt. När man kopplar in HDn så börjar den knastra ett tag och sen knastrar datorn lite, så man tror att det ska hända nåt, men sen slutar det bara och inget händer...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-08-22 12:48

DiskWarrior är mycket bra på att få montera HD på skrivbordet.
Dvs reparera med Warrior och sedan om man har tur kommer det på skrivbordet.

Men först och främst ska du rädda så mycket du orkar innan du provar Warrior

  • Medlem
  • Orranäs
  • 2004-08-22 12:46

Har du provat programmet DataRescue, det ska hitta hdd som inte ens OSX hittar.
Var du tvungen att köpa Skitmania?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-08-22 16:48

Tobbe Hj: Det programmet verkar mest hjälpa om dada har försvunnit. Nu har ingen data försvunnit. Allt finns kvar och är intakt, men hårddisken har ett mekaniskt fel som gör att den lägger av efter att ha varit igång i någon minut. Dessutom kommer den numera inte upp på skrivbordet.

Är Speedmania dåligt alltså? Kan det verkligen vara skillnad på olika chassin? Jag köpte det för att det var det billigaste som fanns...

REP: Tar det lång tid att köra DiskWarrior? HDn lägger av efter 2 min och sen måste den vila i några timmar innen den går igång igen. Dessutom stannar den snabbare om man gör något krävande, som startar från den eller kör reparatiuonsprogram.
Hur ska jag kunna rädda data innan jag får upp den på skrivbordet?

Det finns alltså inget program som bara kan montera omonterade volymer? För jag tycker det verkar som att det enda problemet är att den inte vill montera (kanske Speedmanias fel då) - det är inget kraschat filsystem eller nåt sånt eftersom jag har sett datat på den flera gånger och tom lyckats rädda lite en gång.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-08-22 16:54

DiskWarrior är snabb på att återskapa, kan göra under två min.
Att HD inte går att montera på skrivbordet beror på desktop-filen är skadad.
DiskWarrior största uppgiften är just att återskapa desktop-filen !

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-08-22 17:11
Ursprungligen av REP:

DiskWarrior är snabb på att återskapa, kan göra under två min.
Att HD inte går att montera på skrivbordet beror på desktop-filen är skadad.
DiskWarrior största uppgiften är just att återskapa desktop-filen !

OK, bra! SKa testa det när HDn har fått stå och kallna ett tag.

Tobbe HJ: Data Rescue verkade vid en närmare titt vara perfekt! Dock funkar det inte... Inget händer när man trycker på knapparna...

Ursprungligen av Rajje:

OK, bra! SKa testa det när HDn har fått stå och kallna ett tag.

Tobbe HJ: Data Rescue verkade vid en närmare titt vara perfekt! Dock funkar det inte... Inget händer när man trycker på knapparna...

Lyft på locket till din Speedmania om du inte har en med inbyggd fläkt. Min blir mycket varm så jag kör "toppless" dvs jag har tagit bort ovandelen.

  • Medlem
  • Orranäs
  • 2004-08-22 18:10

Jag hade en hdd som kraschade som din och uppförde sig likadant. Data Rescue hittade den och jag kunde återskapa en hel del. Fast ett par gånger har programmet verkat som det hängt sig och hårddisken har blivit väldigt varm. Då har jag precis som du tagit en liten paus för avkylning. Har lite kvar att hämta.....

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-08-22 22:15

Det verkar som att DiskWarrior kan få fram den på skrivbordet iaf. HDn upptäcktes och den började återskapa nåt, men den hann inte klart innan den stannade igen... Hursomhelst så är jag nog på rätt spår nu...

Bevaka tråden