Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nya okända funktioner i OSX 10.4 "Tiger"?

Tråden skapades och har fått 138 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Det framstår allt tydligare att 10.4 Tiger kommer att bli något i hästväg. Apple talar redan om den största uppgraderingen hittills av OS X och det är nog mer än bara marknadsföringsprat.

(Sen kommer det förstås att finnas de som vill vara motvals och säga att det inte är något speciellt alls, är det nåt jag lärt mig av 99mac är att det *alltid* kommer sådant... )

Ursprungligen av Adrian B:

Det framstår allt tydligare att 10.4 Tiger kommer att bli något i hästväg. Apple talar redan om den största uppgraderingen hittills av OS X och det är nog mer än bara marknadsföringsprat.

(Sen kommer det förstås att finnas de som vill vara motvals och säga att det inte är något speciellt alls, är det nåt jag lärt mig av 99mac är att det *alltid* kommer sådant... )

motvals? jag vet att min farfar använde sådana uttryck ibland
icke desto mindre kan vi med gott minne notera att apple pratade om "den största uppgraderingen av macos x" vid cheeta, puma, jaguar och panther, dvs i stort sett alla större releaser av macos x så man behöver väl inte bli alldeles till sig i kalsongerna så fort apple får mundiarre

De jag gillade mest var nog nyheten att man kan söka efter filer man ska öppna/spara. Finns bara tre saker jag saknar nu bättre röststyrning på svenska, att kunna ändra storlek på text och översättningsfunktion. Vad saknar Ni andra och vad tror ni mer kommer komma?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-11-01 23:47

Skönt att skrämdumpar nu blir .png. Tyckte aldrig att varken .tif eller .pdf var rätt filformat.

Tillägg: .Pdf direkt i Safari. Gillar jag så länge inte Safari blir segt som sirap.

Jag har testat första betan av tiger och en sak som jag hoppas de fixar är smartfolders och att man borde kunna skapa en ny mapp för att sen kunna välja om man vill att denne ska vara en smartfolder med vissa sökinställningar.

Att man som nu måste först söka på något för att skapa en smartfolder känns inte så kul, ungefär som att först söka på något i itunes för att kunna skapa en smart spellista.

Jag hoppas att detta fixas.

Och att man sen ska kunna lägga denne i dockan och få upp en lista på vad den innehåller om man enbart klickar på den utan att den öppnas.
-----
Sen så hoppas jag verkligen att det där med lösenord fixas och att det funkar bättre samt att det borde vara enklare med skivrättigheter osv, alltså det man kan fixa med cocktail - Apple borde göra detta enklare.
----
Vore trevligt med en smart uninstall funktion som inte är ett program utan funkar så att man kan få bort allt bara genom att dra programmet till papperskorgen.

  • Avstängd
  • 2004-11-02 10:10

Motvalls heter det. Man blir lätt lite motvalls om det är slakamot hela tiden. Och Tiger rockar. Hårt. Provkör nu och den är snabb och go.

Ursprungligen av fitzy:

Motvalls heter det. Man blir lätt lite motvalls om det är slakamot hela tiden. Och Tiger rockar. Hårt. Provkör nu och den är snabb och go.

kör du senaste builden?

Ser du om de har fixat nått med det jag skrev ovanstående?

Ursprungligen av fitzy:

Motvalls heter det.

Ah, ja jag var lite osäker på stavningen, det är ju som sagt inget ord man ser ofta

Kan vi inte hålla oss till ämnet i tråden

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-11-02 11:55

Greken på Macosxrumors har lite text och en hel del bilder på senaste builden.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-11-02 18:30
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-11-02 18:33

Jag gillar Brunable Folders, speciellt att det bara läggs ett alias i mappen. Mycket användbart!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-11-06 01:48

Några små funktioner jag snappat upp som antagligen kommer med i den skarpa versionen av Mac OS X 10.4

Man kommer att kunna flytta på knapparna i verktygsfältet i Safari precis som i Findern eller tex Keynote.

Enklare sätt att fylla i publiceringskalender i iCal.

Två saker jag gillar mycket.

Fyra inlägg på raken, I'm talking to myself!

Oh, I like!

Tusen gånger bättre än utseendet som iTunes har idag. Problemet med Drawers är att dom verkar ta en jäkla massa platts, mycket mer än vad dom är "värda"

Skitkul uppdatering av Mail!

jag vet inte vad ni tycker...men prioritet 1 för min del är att göra OSX snabbt och inte fokusera så mkt på nya features...om den allmäna känslan av att finder blir snabbare - helst blixtsnabbt - så förhöjs ju användarkänslan avsevärt.

Det är intressant detta med Mail för Apple har gått ifrån de hemska utdragslådorna och istället satsat på ett bättre gränssnitt (brukar kallas "paned" på engelska tror jag). Läs gärna den här artikeln: The Mac OS X Drawer: A Badly Designed User Interface Element, om ni undrar varför de är dåliga (missa inte heller alla kommentarer till artikeln).

Ursprungligen av el gringo:

jag vet inte vad ni tycker...men prioritet 1 för min del är att göra OSX snabbt och inte fokusera så mkt på nya features...om den allmäna känslan av att finder blir snabbare - helst blixtsnabbt - så förhöjs ju användarkänslan avsevärt.

Apple har väl inte gjort annat de senaste fyra åren...

Det är rätt fantastiskt att de lyckats göra OS:et snabbare och snabbare (på samma hårdvara) för varje uppdatering av OS X, så brukar det inte vara varken på mac eller pc - även om det också säger en del om hur mycket det fanns att optimera i den första releasen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-12-09 15:17

Jag skulle gärna se att Apple verkligen går igenom Mac OS X och rättar till alla småfel som finns istället för att direkt satsa allt krut på att snickra ihop Mac OS X 10.5

du menar alltså att dom skall "skala ner" 10.4 - med mindre finesser?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-12-09 15:47
Ursprungligen av el gringo:

du menar alltså att dom skall "skala ner" 10.4 - med mindre finesser?

Nej, utan efter det har släppt Mac OS 10.4 "sätta sig ned" och gå igenom operativet och se till och rensa ut småbuggar i större utsträckning än vad som sker i 10.x.x uppgraderingar.

Ursprungligen av acke:

Nej, utan efter det har släppt Mac OS 10.4 "sätta sig ned" och gå igenom operativet och se till och rensa ut småbuggar i större utsträckning än vad som sker i 10.x.x uppgraderingar.

Låter ju inte så dumt. Med tanke på hur finessberikat 10.4 kommer att vara så kan det nog vara bra efteråt se till att allting blir optimerad och buggfritt.

Iofs är Apple rätt bra på att reda ut buggar och detaljer i småuppdateringarna som är gratis, men en mera genomgående helheltsöversyn vore inte dumt. Apple kanske skulle ta till sig 10 Most Wanted Design Bugs?

Kalkylator

En "riktig" kalkylator skulle vara önskvärt, med tanke på hur avancerade program som finns i OsX är det märkligt att man har en så pass "gammalmodig" kalkylator.

Tja, behöver man mer avancerad kalkylator? Eller vad menar du med mer avancerad? Vilka funktioner?

Standard i tiger kommer det ivf komma en riktigt avancerad grafritare, vilket jag ser fram emot.

forts. riktig kalkylator...

Tex som Magic Number Machine som visar inmatade tal i "realtid" med parenteser och allt, så funkar ju alla kalkylatorer med lite "självaktning" nuförtiden. Kul att ett riktigt grafritarprogram kommer att inkluderas dock.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-12-14 16:45

Ny build, nya bilder.
Nygra favoriter, märkning direkt i Visa info fönstret. Ännu mer metainfo i Visa info rutan på låtar och på foton.

Här

Finns ett dokument att ladda ner från Apple kina om Tigers teknik, se nyhet på macpro.se:http://www.macpro.se/archives/001038.html

I det dokumentet talas det om nu gömd funktion om skalning av GUI:t. Dvs. förändra pixel/virtuell pixel-förhållandet. Så att man kan ha synliga bokstäver på skärmar med extrem upplösning.

Så här står det också: ""Eventually, scaling factors will be a user-controlled setting."

Nice!

Ursprungligen av Leftrustle:

Finns ett dokument att ladda ner från Apple kina om Tigers teknik, se nyhet på macpro.se:http://www.macpro.se/archives/001038.html

I det dokumentet talas det om nu gömd funktion om skalning av GUI:t. Dvs. förändra pixel/virtuell pixel-förhållandet. Så att man kan ha synliga bokstäver på skärmar med extrem upplösning.

Så här står det också: ""Eventually, scaling factors will be a user-controlled setting."

Nice!

Det låter mycket bra, det är ju något jag efterlyst sedan länge och förutspått och drömt om...

Bevaka tråden