Köpa ibook/powerbook i Japan?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2004-08-10 13:33

Jag ska köpa en laptop att ha bl.a. under min japanvistelse och funderar på en ibook/powerbook*.

Om man tittar på japanska applestore verkar det mycket billgare att köpa den där. Jag får dras med amerikanskt tangentbord, men det kan jag leva med. T.ex.:
Powerbook 12" med combo med 768 mb minne på applestore japan:
223,440 yen = 14 842 kr

Samma på macoteket: 18 180kr

Men är det klokt att köpa en dator utomlands? Det är väl ingen chans att jag får betala tull och svenskt moms om den ligger nerstuvad i mitt bagage när jag går genom tullen?

* Det är väl lönlöst att fråga på ett macnäste som det här, men är det klokt att gå över till mac efter ett liv på windows/linux? Jag är väldigt trött på allt förbannat krångel med winodws, spyware, virus, maskar, blue screens osv, det är därför jag är lite sugen på mac os x. Däremot vill jag absolut inte ha nån sorts översimplifierat OS där en massa funktionalitet/flexibilitet är offrad för användarvänligheten...

• Medlem
  • 2004-08-10 13:44

Jag hade satsat på Powerbooken med Superdrive. Väldigt svårt att byta upp till den senare, tror helt klart det är värt pengarna.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-08-10 13:56

iBook 12 tum är super.

• Medlem
  • 2004-08-10 14:04

Någon som sett någon hemsida som har en guide för hur man uppdaterar sin iBook 12" till Superdrive iBook.

• Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2004-08-10 14:26
Ursprungligen av Tim:

Någon som sett någon hemsida som har en guide för hur man uppdaterar sin iBook 12" till Superdrive iBook.

Jag har gjort det vilket jag beskriviti i ngn gammal tråd här. Jag gjorde det med den första iBook G4 12" som kom. Satte in en "Matsushita 8321". Fungerar superbra. Kräver dock två saker

1) Två timmars pill av en person som inte är alltför osäker på meck (behöver dock inte vara proffs). Det tar två timmar. Tro mig.

2) En servicemanual. Finns att ladda ner lite varstans. Sök i tidigare trådar på 99mac.

/W

PS Ingen som vill ha ett helt nytt reservbatteri till en iBook 12"? Har köpt några betydligt billigare än Apples priser. Helt original "manufactured by Apple"... ca 850 kronor.

• Medlem
  • International user
  • 2004-08-10 15:09

Jag tror att du kommer att bli nöjd med en PB12:a. Den är liten, läcker och smidig och OSX är allt annat än översimplifierat. Du har all flexibilietet du vill, går tom att köra X11-applikationer. Ang att "smuggla" datorer över gränsen. Skicka manualerna/ev förpackningsmaterial separat eller släng dem, tullen är inte så dumma som man tror även om risken att åka dit är liten. Sen beror det ju på var du åker dit också, det är vid Schengen-gränsen de kollar och om du åker dit på Schipol får du betala Holländsk moms vilken är lägre än den svenska.

Ursprungligen av daavid:

J
Men är det klokt att köpa en dator utomlands? Det är väl ingen chans att jag får betala tull och svenskt moms om den ligger nerstuvad i mitt bagage när jag går genom tullen?

* Det är väl lönlöst att fråga på ett macnäste som det här, men är det klokt att gå över till mac efter ett liv på windows/linux? Jag är väldigt trött på allt förbannat krångel med winodws, spyware, virus, maskar, blue screens osv, det är därför jag är lite sugen på mac os x. Däremot vill jag absolut inte ha nån sorts översimplifierat OS där en massa funktionalitet/flexibilitet är offrad för användarvänligheten...

Jag passade precis på att införskaffa en fin PBG4 12" vid senaste Japanbesöket. Byte till US-tgb och uppdatering av systemet tog en dryg timme och personalen var (som vanligt i Japan) väldigt trevlig och hjälpsam. Lät de ta hand om förpackningen direkt på plats för att spara resväskutrymme för hemresan.

För att ge min nya dator ett litet minne från Japan köpte jag Yoshida Kaban:s specialdesignade PB-väska. 12600 kr för paketet. En hård klapp i förskott till mig själv.

Grämer mig en liten aning att jag inte bad en japansk polare att köpa den åt mig i sitt namn och få "gakuwari" (studentrabatt) på en dryg tusenlapp till. Å andra sidan fick jag den i mitt namn nu och det är kanske värt det...

1
Bevaka tråden