I-Örat-Hörlurar

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej.
Är det nån som vet några bra "I-Örat-Hörlurar"? Jag har de man fick med till iPoden men ljudet är inte så högt i dom, tror det kan vara för att mellansladden, den med kontrollen på är sönder. Jag känner för att köpa ett par nya lurar men vet inte vilka. Är Apples nya nåt att ha? Detsamma med dom Koss?

Tack
Jonas

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-08-08 18:13

The Plug från Koss ska vara bättre än Apples motsvarigheter, men jag har inte testat själv eftersom jag inte gillar dne typen av lurar.

• Medlem
  • Älmhult
  • 2004-08-08 18:54

Fast det att det inte är så högt ljud är inte det beroende på ljudnivåspärren i iPoden? Eller är den borttagen numera?

Koss the plug är bra, men de sitter jävligt dåligt om man har minsta tendens till smala hörselgångar, vilket jag har... Kan ha de i några timmar men till sist gör det ont samt att de inte förhindrar ljuden utifrån lika bra som det gjort om jag haft mer koss-anpassade gångar

• Medlem
  • Skänninge
  • 2004-08-08 19:56
Ursprungligen av iggy:

Koss the plug är bra, men de sitter jävligt dåligt om man har minsta tendens till smala hörselgångar, vilket jag har... Kan ha de i några timmar men till sist gör det ont samt att de inte förhindrar ljuden utifrån lika bra som det gjort om jag haft mer koss-anpassade gångar

Jag har också ganska trånga hörselgångar. Har du provat "Ear-Tip" till dem? Funkar bra för mig! Påminner lite om de öronproppar med flänsarman kan köpa på Apoteket t.ex.

• Medlem
  • Älmhult
  • 2004-08-09 18:22
Ursprungligen av Clas:

Jag har också ganska trånga hörselgångar. Har du provat "Ear-Tip" till dem? Funkar bra för mig! Påminner lite om de öronproppar med flänsarman kan köpa på Apoteket t.ex.

Jag köpte alltså till de här: http://www.cyberphoto.se/info.php?article=proeartip Är det de du menar? Har inte kommit så långt ännu så att jag prövat dem eftersom någon sa att de släpper igenom ganska mycket ljud ändå och eftersom jag använder de när jag jobbar med någon riktigt bullrig maskin så vill jag gärna ha visst ljudskydd också. Fast jag borde ju prova i allafall nu när jag ändå betalat pengar för de

• Medlem
  • Skänninge
  • 2004-08-09 21:58
Ursprungligen av iggy:

Jag köpte alltså till de här: http://www.cyberphoto.se/info.php?article=proeartip Är det de du menar? Har inte kommit så långt ännu så att jag prövat dem eftersom någon sa att de släpper igenom ganska mycket ljud ändå och eftersom jag använder de när jag jobbar med någon riktigt bullrig maskin så vill jag gärna ha visst ljudskydd också. Fast jag borde ju prova i allafall nu när jag ändå betalat pengar för de

Det är sådan jag menar! Har dock inte provat dem som "hörselskydd" i skarpt läge, men jag upplever att det det dämpar ungefär som de med flänsar gör annars.

• Medlem
  • Älmhult
  • 2004-08-10 19:55
Ursprungligen av Clas:

Det är sådan jag menar! Har dock inte provat dem som "hörselskydd" i skarpt läge, men jag upplever att det det dämpar ungefär som de med flänsar gör annars.

Tog mig i kragen och provade de idag och de fungerade bra, om än sämre på att stänga ut ljud än koss vanliga lurar. Men jävlar vad de kliade pga värmen och svettbildning(?) Gav betydligt sämre bas också, men fortfarande bättre än iPods orginalurar.

Gå in på forumet på www.ipod.se Där finns diskussioner och tips om detta. Själv har jag Koss the plug men det finns andra.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2004-08-08 19:36
  • Oregistrerad
  • 2004-08-08 20:12

B&o

Ursprungligen av J-J-Jonas:

Hej.
Är det nån som vet några bra "I-Örat-Hörlurar"? Jag har de man fick med till iPoden men ljudet är inte så högt i dom, tror det kan vara för att mellansladden, den med kontrollen på är sönder. Jag känner för att köpa ett par nya lurar men vet inte vilka. Är Apples nya nåt att ha? Detsamma med dom Koss?

Jag måste (som vanligt) rekommendera Bang & Olufsens små hörlurar B&O Earphones. Jag har haft dem i flera år och tröttnar aldrig. De har en mycket elegant designad "krok" som gör att de hänger löst över örat och man kan ha dem en hel dag utan att känna av dem.

B&O har nu gjort enörade varianter för mobiltelefon med mikrofon. Mycket snygga dom också.

Det är dessa Apple borde kopierat. Apples egna är ju patetiska, exempelvis fattar jag inte varför det ska vara omöjligt att skilja vänster från höger endast genom att i halvmörker försöka kisa sig fram till ett litet avskavt grått L eller R på respektive lur.

(Men att rekommendera B&Os eleganta och väldesignade lurar känns som att föreslå någon att köpa Mac. Efter bara några minuter brukar de första pc-ägar-liknande inläggen komma om att prestandan minsann är mycket bättre i ett par klunsiga nördlurar man kan specialimportera från USA etc. Vänta och se.)

• Oregistrerad
  • 2004-08-09 14:03
Ursprungligen av NoBody:

(Men att rekommendera B&Os eleganta och väldesignade lurar känns som att föreslå någon att köpa Mac. Efter bara några minuter brukar de första pc-ägar-liknande inläggen komma om att prestandan minsann är mycket bättre i ett par klunsiga nördlurar man kan specialimportera från USA etc. Vänta och se.)

Jag får väl ställa upp då...
B&O är snygga men mediokra. Lurar för Sköna hem-läsare...

Är man mer intresserad av ljud och musik än design och vill ha hörlurar av propp-typ så köper man Shure, Etymotic eller Ultimate Ears.

Hörlurarna är säkert bättre än junket som BO kallar högtalare. Om man vill ha en billig plug så är ju Koss helt ok tycker jag.

• Oregistrerad
  • 2004-08-09 15:46

Jag köpte ett par KOss the plug efter att dag på tunnelbanan hamnat i samma vagn som de där skratt-terapi männsikorna. Men tyvärr sög dom riktigt illa, gjort ont och lät lika bra(?) som apples default ploppar. Nä, jag byter vagn och behåller mina Feta SONY lurar -- dom låter riktigt bra!!

1
Bevaka tråden