Ny hårddisk i en iMac 266

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-08-03 18:56

Jag har en gammal iMac 266 som jag hade tänkt piffa upp och ha som mailserver,
nu är ju orginaldisken världens största och jag funderar på att stoppa in en 80Gb disk som jag har liggande...

Går det? Ja fysiskt säkert, men sedan?
Kommer min gamla iMac att hitta alla Gigabyten?
Kommer den att klara värmen från den nya snabbare disken?

Frågorna hopar sig och jag har inte lust att elda upp vare sig iMac eller disk (för att inte tala om shittet på disken)..

Det kommer att funka fint. Värmeutvecklingen blir marginellt högre, men det sitter en fläkt i Macen som tar hand om den biten. Alla 80 GB kommer att kunna användas också, inga problem.

• Oregistrerad
  • 2004-08-04 10:25

Glöm ej att partionera disken med förstapartionen på max. 8GB om du skall köra OS X.
Gjorde operation på 2 st original iMac 233 Rev. A med nya 40GB Hitachi, 256MB extra minne och 10.3. De blev riktigt trevliga efter detta.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-08-04 12:54

Låter fin fint!
Appråpå minne till iMac, jag handlade två 128 Mb moduler till min iMac (enligt tips här)
Men av någon anledning så vägrar den hitta mer än 64 Mb / minneskapsel?

Köpte jag fel minnen eller ska jag patcha maskinen på något mittinatten sätt?

• Oregistrerad
  • 2004-08-05 10:12

Det kan bara vara fel minnen. En datorförsäljare värd sitt salt ska kunna kolla exakt vilka minnen du ska ha till burken.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2004-08-05 12:39

finns det någon pdf att hämta om HUR man går tillväga? Har själv en iMac 333 som jag skulle vilja hotta med ny disk.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2004-08-05 14:43
Ursprungligen av Jonaz:

finns det någon pdf att hämta om HUR man går tillväga? Har själv en iMac 333 som jag skulle vilja hotta med ny disk.

Ingen PDF, men väl en bra webbsida: http://www.macworld.com/2001/10/bc/howtoimac/
Hittade länken här på 99mac nånstans härom dagen.

1
Bevaka tråden