Sälja prylar säkert

Tråden skapades och har fått 24 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Vad finns det för alternativ när man skall sälja prylar på nätet säkert? Är postförskott det enda alternativet eller finns det Escrow-tjänster som fungerar inom Sverige? Andra alternativ?

Tack för tips!

• Oregistrerad
  • 2004-08-02 14:43

Bussgods och kompisar är bra vägar…

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-08-18 21:58
Ursprungligen av Pär:

Bussgods och kompisar är bra vägar…

Helt rätt. Sålde för några år sedan en del synthar och grejor både till Småland och Norrland, Bussgods är ju fantastiskt, snabbt, säkert och billigt för både säljare/köpare.

• Medlem
  • Linköping
  • 2004-08-02 18:17

Blocket har en egen betaltjänst, för saker som annonserats på deras site. Jag har använt den tjänsten en gång och tycker den var dyr, långsam och väldigt oseriös. Andra har säkert annorlunda erfarenheter.

Generella tips: Avsluta alltid en affär över telefon, inte med e-post. Då utväxlas och verifieras automatiskt telefonnummer, på köpet. Be om (och lämna ut) referenser.

olov

• Medlem
  • Uddevalla
  • 2004-08-02 19:20

www.buuyit.se är nytt ställe, har en tjänst som är säker.

Dock verkar buuyit ligga ner just nu. De är gratis att annonsera fram till September.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2004-08-02 19:59

"Jag är väl för godtrogen"

Anledningen till att de ligger nere…
http://www.svd.se/dynamiskt/inrikes/did_7911013.asp

• Medlem
  • Göteborg
  • 2004-08-04 08:13

EDIT: det varnades och diskuterades redan om buyit

mvh
b0bben

Senast redigerat 2004-08-04 11:23

I artikeln är samma sak skrivet två gånger

Mer alvarligt;
Detta är otroligt tråkigt. Läste för någon vecka sedan i Smålandsposten att växjöpolisen får in flera anmälningar varje dag om bedrägerier på blocket.se.
Det går inte längre att lita på alla personer i samhället.

/K

Ursprungligen av Kristofer:

I artikeln är samma sak skrivet två gånger

Mer alvarligt;
Detta är otroligt tråkigt. Läste för någon vecka sedan i Smålandsposten att växjöpolisen får in flera anmälningar varje dag om bedrägerier på blocket.se.
Det går inte längre att lita på alla personer i samhället.

Längre? Det har väl aldrig gått, något alla överbetalda advokater kan tacka sina "lyckliga" stjärnor för.

• Medlem
  • Uddevalla
  • 2004-08-02 21:21

Shit!

Har haft mycket kontakt med Buuyit.se's leverantör av SMS.

Och de sagt massor med positivt med företag och haft mycket framtidsplaner.

Företagets ägs av ett bolag i London.

EDIT: Jag förstår inte riktigt om det är privatpersoner/besökare som lurat köpare elelr Buuyit som lurat sina kunder?

Buuyit har/hade ju en sån "handla" säkert där man på något sätt la in pengar på BY's Bank/Post-giro och sedan skulle pengarna gå över till säljaren när köparen fått sin produkt. Är det den som är lurat kunderna?

För lite oseriös var Buuyit.se då de hade 073-nummer till den här ""handla säkert" grejen och de fanns varken orgnr eller företagsnamn på "Om företag" de stod bara att de ägdes av ett bolag i London.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2004-08-02 21:55

I tidningen står det mer ingående om vad som hänt.
Trustorbekantingen Thomas Jisander och hans bror Patrick är inblandade.

• Medlem
  • Uddevalla
  • 2004-08-02 22:06
Ursprungligen av larsand:

I tidningen står det mer ingående om vad som hänt.
Trustorbekantingen Thomas Jisander och hans bror Patrick är inblandade.

Ingående tycker jag var att överdriva om du tänker Svd's artikel.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2004-08-03 11:01

Tidningsartikeln är absolut mer ingående än nätartikeln.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-08-03 11:16

Skatan!

Försöker du att försvara buuyit.se?
Så som det står i artiklen så står det ju att privatpersonerna har anmält buuyit.se och inte några säljare!

Vad är det som är bra med företag som lurar privatpersoner?
Ok om det va företag som lurade staten
men inte enskilda människor på deras surt beskattade pengar!

• Medlem
  • Uddevalla
  • 2004-08-04 09:09
Ursprungligen av atomlab:

Skatan!

Försöker du att försvara buuyit.se?
Så som det står i artiklen så står det ju att privatpersonerna har anmält buuyit.se och inte några säljare!

Vad är det som är bra med företag som lurar privatpersoner?
Ok om det va företag som lurade staten
men inte enskilda människor på deras surt beskattade pengar!

atomlab!

Absolut inte, men jag vet att media är bra på att skriva ut ifrån hur de vill folk skall uppleva det.

Jag vill bara vara säker på att jag förstod allt rätt, en av mina samarbetspartners har blivit lurade på ca 30 000 av Buuyit.se då de levererat SMS-tjänster som de nu inte kommer få betalt för.

Sedan har jag även hört att byrån som gjort sajten också blivit lurad på ca 150 000 kr.

• Medlem
  • 2004-08-04 08:45

Överlag tycker jag det är viktigt att betala in i förskott till ett bankkonto i en svensk bank. Det är i allmänhet väldigt svårt att skaffa ett bankkonto i sverige och inte ha kopplat sitt personnummer till banken/kontot.

Sen att ta all kommunikation över epost så att man verkligen kan gå tillbaka och se vad som gjordes upp underlättar yttterligare att verkligen få det man betalat för.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-08-18 11:39

Så för att gå tillbaka ett par steg:

Är postförskott tillförlitligt eller kan man bli lurad även där som privatsäljare? Finns det några alternativ? Någon som har några erfarenheter!?

Ursprungligen av Earth:

Är postförskott tillförlitligt eller kan man bli lurad även där som privatsäljare? Finns det några alternativ? Någon som har några erfarenheter!?

Bussfrakt/gods har inte varit några problem för mig. Jag bad säljaren skriva en detaljerad lista på vad som ska med i paketet och villkor för försäljning med namn på oss. Ville också ha en skriven överlåtelse i paketet. kontrakt skrivna på nätet är i viss mån bindande. Och se för skjutton till att ha ett hemtelnr till den du köper av. ring o kolla sedan. Funderat ibland på om en del av de som blivit lurade faktisk har kalkylerat med möjligheten att köpa stulet eftersom de inte kollat upp bättre vem de köper av...
När paketet kom så bad jag personalen om att få öppna och stämma av med listan efter att ha legitimerat mig och det gick bra fast jag vet inte om det var de som var ovanligt snälla eller om det är legio. Därefter betalade jag dem.

• Medlem
  • 2004-08-27 08:32
Ursprungligen av Earth:

Jag tycker att postförskott via postgiro funkar fint. Iallafall som säljare är du ju i överläge då,

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-08-26 13:11

Öga mot öga skulle jag säga är det enda "säkra" sättet..

• Medlem
  • 2004-08-26 13:39

Finns risker med det med. Tex om du köper en dyrare bärbar. Säljaren kommer dit med en kompis, visar upp datorn och får pengarna men lämnar sen inte över datorn utan sticker.

Att använda hemtelefonnummer, personnummer och bankkonto när man gör nätaffärer gör det ändå väldigt säkert.

• Medlem
  • Helsingborg
  • 2004-08-29 15:33

Hur är det med köparen då? Vilket är säkrast?!

• Oregistrerad
  • 2005-09-07 22:29

Är det någon som testat paysongaranti? Vad tycker ni om idéen?
www.payson.se

Ber så hemskt mycket om ursäkt.

Ursprungligen av s_wikner:

Vad finns det för alternativ när man skall sälja prylar på nätet säkert? Är postförskott det enda alternativet eller finns det Escrow-tjänster som fungerar inom Sverige? Andra alternativ?

Tack för tips!

Jag har vid ett flertal tillfällen både sålt och köpt via Tradera och deras tjänst är bra.

1
Bevaka tråden