Prisvärt?

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej, jag tänker köpa en begagnad laptop, främsta användningsområdet blir att kunna tömma minneskort till digitalkamera samt lite enklare fotoeditering när jag är hemifrån. Jag har sneglat på powerbooks och tänkte kolla om man kan få lite tips här på forumet.

Jag har hittat en Powerbook G4 400Mhz med 256Mb och 20Gb disk. Priset är 4000, vilket jag tycker verkar vettigt, om det inte vore för att batteriet är slitet och bara räcker ca 30minuter.

Är 4000:- ett vettigt pris, trots att jag behöver köpa ett nytt batteri?
På applestore kostar ett batteri ca 1500:- går det att hitta billigare? Jag har aldrig ägt en mac tidigare, så jag vet inte riktigt var man ska börja leta.
Är prestandan på en G4 400 tillräcklig för att sköta enklare fotoeditering i PS? Kanske är 256Mb snålt tilltaget? Jag har inga fantasier om att det ska gå fantastiskt fort, jag undrar bara om den kommer att säcka ihop totalt när man öppnar en bild på 6Megapixlar.

Jag hoppas att någon kan ge några svar och hjälpa mig påbörja flykten från windowsvärlden

• Medlem
  • 2004-07-29 23:47

Det funkar, men lite mer minne är inte fel. Det låter rätt billigt! Om du hittar en iBook på 7-800Mhz, så är det nog ännu bättre iofs. Lite mindre också, med bättre batteritid.

Många frågor, låt oss börja med om datorn är prisvärd. Ja, personligen anser jag nog att fyra laxar är ett vettigt pris för den maskinen.

Din andra fråga, huruvida prestandan är tillräcklig är svårare att svara på. Allt är subjektivt. Visst funkar fotoredigering, men med sex megapix stora bilder kommer du få mycket väntetider. Speciellt om du kör OS X. Ett tips är att köpa så mycket RAM du bara orkar. Mycket RAM snabbar upp OS X en hel del.

Utan att veta hur din ekonomiska situation ser ut kan jag också tipsa dig om att kika på en ny eller lättare begagnad iBook. Är du student får du dessutom schyssta rabatter (-10%) på AppleStore.

/M

Tack för snabba och bra svar, räknar man med priser för batteri och minnesuppgradering så börjar det ju faktiskt se intressantare ut att hosta upp några tusenlappar extra för en ibook. Det tål att tänka/räkna på, att det aldrig ska vara lätt...

• Medlem
  • 2004-07-30 01:00
1
Bevaka tråden