Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ny firmware till Matshita DVD-R UJ-816

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Sibble, Grödinge
  • 2004-07-29 08:52

Hej

Någon som vet om det finns ny Firmware till Matshita DVD-R UJ-816.
Sitter i en 1,25 Ghz Powerbook.
Har ibland problem med DVD-R och DVD-RW skivor den inte vill jobba med.

Tacksam för allt av intresse kring det ämnet!

Ursprungligen av d-fect:

Hej

Någon som vet om det finns ny Firmware till Matshita DVD-R UJ-816.
Sitter i en 1,25 Ghz Powerbook.
Har ibland problem med DVD-R och DVD-RW skivor den inte vill jobba med.

Tacksam för allt av intresse kring det ämnet!

Vad för problem specifikt? Har själv en PB 12:a med samma drive i men jag har inga problem förutom att Toast ibland tycker att jag inte har en skiva i maskinen fastän jag har det och OS X tycker samma sak. Enda sättet att få ut skivan är att starta om maskinen. Detta händer när man trycker in en skiva samtidigt trycker på "RÖDA" brännar knappen. Sen har iofs uppdaterat firmware så den är regionsfri men men i övrigt är det inget annat som skiljer.

Sen kan det bero på vilken typ av media man använder. Just nu kör jag Memorex DVD-R skivor
och de fungerar utan problem.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-07-29 09:51
Ursprungligen av screwpull:

Sen har iofs uppdaterat firmware så den är regionsfri

Vart får man tag på den uppdateringen?

  • Medlem
  • Sibble, Grödinge
  • 2004-07-29 10:02

Problemet mer specifikt...
Ja, problemet är att det inte varit så mycket problem tidigare och nu har det uppstått med en del DVD-r skivor.
Maskinen vill överhuvudtaget inte ta in skivorna. Den tuggar och spottar ut.
Har en ny G5'a brevid på jobbet som äter skivorna så fint. Tänkte att firmwaren kanske behövde uppdateras på Powerbooken för att den ska kunna svälja fler DVD skivor, fabrikat.
????

Ursprungligen av d-fect:

Problemet mer specifikt...
Ja, problemet är att det inte varit så mycket problem tidigare och nu har det uppstått med en del DVD-r skivor.
Maskinen vill överhuvudtaget inte ta in skivorna. Den tuggar och spottar ut.
Har en ny G5'a brevid på jobbet som äter skivorna så fint. Tänkte att firmwaren kanske behövde uppdateras på Powerbooken för att den ska kunna svälja fler DVD skivor, fabrikat.
????

Låter skumt! Jag har dock endast kört Memorex och Traxdata DVD-R skivor. Det fungerar utan problem. Du kan kolla på denna sida http://superdrive.cynikal.net/ där har du en firmware för UJ-816 dels en regionfri och dels den gamla om man vill byta tillbaka. Du tror inte att det kommit in smuts som gör att den spottar ut skivor?

Vet dock att en del brännare inte gillar vissa skivor men om man kör samma märke/fabrikat så borde det inte vara några problem.

Läs intruktionerna ordentligt om du ska uppdatera din brännare!

Lycka till!

  • Medlem
  • Sibble, Grödinge
  • 2004-07-29 11:45

Tack för din hjälp...
ska kolla in uppdateringen och vet om noggranheten och försiktigheten vid uppdatering.

Jag körde en uppdatering som höjde bränn-hastigheten på driven. Inte officell såklart men superdriven i min Powerbook har aldrig strulat. Kommer dock inte ihåg var jag fick tag i den.

EDIT: jag läste lite på screwpull's länk och det var nog den som jag installerade.

1
Bevaka tråden