Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

hur får jag nätverket att fungera mellan min pc och nya ibook

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2004-07-27 15:30

Hej, jag är helt ny på mac och skaffade mig en ibook ibook idag

Jag har en massa grejer på min pc som jag vill ha över på den nya macen och då uppstår lite problem. Det går inte att komma åt min pc. det underliga är att macen hittar själva datorn men det går inte att komma åt den trots att jag delat ut diverse mappar på pc:n. Jag hoppas att någon kan hjälpa mig.

Det allra lättaste är nog att använda FTP istället. Gör så här (jag utgår från att du vet ip-nummer på båda datoerna)

1) Starta Systeminställningar på Mac'en kryssa för FTP under Fildelning.
2) På winblows-burken: skriv ftp://[email protected] i explorer
3) Kopiera dina filer till t.ex. Desktop

Ciryon

  • Oregistrerad
  • 2004-07-27 16:23

det fungerade inte...fast det kanske var jag som inte förstod dig riktigt, är inte så duktig öht när det gäller sånt här.
som jag förstod dig så skulle jag i explorer skriva ftp://macens [email protected]å bad explorer om ett lösenord och jag skrev in det enda lösenordet jag skrivit in på macen(i början av installationen av OS X...datorn sa att detta var fel lösenord så jag prövade med att inte skriva in nåt lösen alls. detta var tydligen också fel lösenord

Det ska alltså vara:

ftp://ditt_användarnamn_på_macen@ip_nummer_till_macen

Explorer kommer då fråga efter ditt OS X-lösenord, helt riktigt.

Ciryon

  • Medlem
  • Nacka
  • 2004-07-27 17:05

Alternativt så delar du ut mapparna på PCn som du vill flytta till macen. För att komma åt dem från macen trycker du Åpple-K i finder, eller väljer "Anlsut till server..." från menyn "Gå"

Skriv "smb://ip_nummret_till_pcn" och tryck enter. då får du, efter någon sekund, upp en dialogruta där du kan fylla i Arbetsgrupp / Domän, Användarnamn och Lösenord.

Arbetsgruppen hittar du under fliken "Computer Name" i "System Properties" som du hittar genom att högerklicka på "My Computer" och välja "Properties..."
Användarnamn är ditt användarnamn på pcn och Password är förstås lösenordet till kontot.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-07-27 19:23

Dela ut filer på Macen

Det allra enklaste är att fildela Macens filer:
• Gå till Systeminställningar > Fildelning.
• Markera Windows-delning. IP-numret visas nederst.

Ansluta till Macen från PC:n
• Högerklicka på Den här datorn.
• Välj Anslut nätverksenhet.
• Skriv \\Macens IP-nummer\användarnamn
• Klicka på Slutför.

--------------------------------------

Dela ut filer på PC:n

Inga problem det heller, men lite bökigare.
• Högerklicka på mappen du vill dela ut, till exempel C:\Documents and Settings\användarnamn\Mina dokument.
• Markera alternativet ”Dela ut den här mappen i nätverket”. Du kan också markera alternativet ”Tillåt att användare på nätverket ändrar mina filer” om du vill.
• Klicka på Verkställ och OK.

Ansluta till PC:n från Macen:
• Gå till Inställningar > Kontrollpanelen > System på PC:n och klicka på Datornamn.
• Anteckna vad PC:n heter på nätverket, namnet på arbetsgruppen samt användarprofilen.
• Tryck på Kommando-K på Macen och skriv smb://datorns namn/Mina dokument
• Klicka på Anslut.

Skriv in:
• Namnet på arbetsgruppen (med versaler), till exempel KONTORET
• Användarnamnet (med versaler), exempelvis NISSE
• Lösenordet, till exempel nisse73

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-07-28 09:52

Förstår inte varför det ska vara så svårt för den snåle satan bill att göra sitt skit operativsystem lite mer kompitabelt till ALLT!
Det är ju inte direkt så att apple är en stor konkurent till dom, fast han kanske fortfarande är sur på steve!
Snacka om långsynt, steve har ju laggt det mesta bakom sig!

Vad exakt är det som är så svårt?
För mig fungerar det utmärkt att dela ut filer med SMB från windozet till macen. Pezen dyker upp i finder under nätverk.

Mondos förklaring är väl utmärkt enkel?

  • Oregistrerad
  • 2004-07-28 11:34

Det fungerar nu efter lite tjorvande iaf...tack för all hjälp. [OT//Jag måste bara flika in med att vilken underbar maskin macen är...hur ska man kunna övergå till pc efter detta =)\\OT]

1
Bevaka tråden