Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Placering av Airport

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Ska innan nyår köpa en basstation och undrar om den ger olika täckning ifall den är monterad horisontalt ( i taket ) eller vertikalt ( på väggen ). Grejen är att jag vill få lika bra täckning på entreplanet som på övervåningen... ( suteränghus ) så hur får jag bäst anslutning ?

Mvh - Olle

Kanske om du sätter den i golvnivå där du har nån trapp nånstans Dvs mitt mellan de 2 planen

Har du bara träväggar klarar du det bra nästan var som helst.
Jag kan sitta i trädgården 30 meter från huset och surfa om jag vill. (Om inte solen skiner)

  • Medlem
  • Haparanda
  • 2004-07-27 15:36

Jag har tyckt mig märka att räckvidden är bättre om Airporten är placerad stående på en yta eller hängande under en yta, alltså ej på "sidled". Om detta är slumpens skördar vet jag dock inte.

Ursprungligen av pekka:

Jag har tyckt mig märka att räckvidden är bättre om Airporten är placerad stående på en yta eller hängande under en yta, alltså ej på "sidled". Om detta är slumpens skördar vet jag dock inte.

Har inte märkt någon skillnad om den är placerad vertikalt eller horisontellt.
Har full täckning i vårt 1 1/2 plans hus, även i källaren som har betong valv.
Ennda "radioskuggan" som jag märkt är om man befinner sig bakom murstocken på övervåningen

Är det någon maxgräns på hur lång kabeln mellan Airporten och ADSL.modemet ska vara, ser att inkommande jacket ligger ca: 15 meter ifrån där jag förmodligen placerar basstationen.

Är väl en vanlig TP-kabel, 15m med en sån är inga som helst problem.

Ska du ha Airporten direkt i ADSL-modemet så vet du kanske att du måste använda korskopplad TP-kabel?
Sätter du Airporten i Routern istället räcker det med vanlig rak TP-kabel.

(skippade min Netgearrouter, den kopplar ifrån Airporten om jag satt datorn i vila)

Ursprungligen av Pocahontas:

Ska du ha Airporten direkt i ADSL-modemet så vet du kanske att du måste använda korskopplad TP-kabel?
Sätter du Airporten i Routern istället räcker det med vanlig rak TP-kabel.

(skippade min Netgearrouter, den kopplar ifrån Airporten om jag satt datorn i vila)

Visste inte att man skulle ha en korsad TP-kabel om kopplade airporten direkt till ADSL-modemet
Jag har har iofs alltid haft min airport kopplad till routern med en rak TP-kabel; funkar OK

Har en kompis som har sin Airport kopplad direkt till ADSL-modemet (ingen extern router).
Han får mycket dålig mottagning men OK -sändning; Kan det bli så om man har fel kabel?

Om jag kör 1-4 datorer ( 2 Macar och 2 PC ) med airportkort men får endast 1 IP-nummer från Bornet, måste jag då även köpa en router eller tilldelar basstationen nya unika IP-nummer till vardera dator ? Ser även att det finns 2 olika basstaioner hos Apple och blir lite rådvill om vad som passar mig bäst.. Gillar tanken på ström via TP-kabel men är det värt det extra beloppet ? Till nöds kan ungarnas PC-burkar bara få tillgång via min gamla nätverkshubb...

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2004-07-27 21:31

Airport (Extreme) har inbyggd router med DHCPserver så den fixar upp till 255 interna IPnummer mot ett externt. OBS Airport Express har inte inbyggd router.

Ang. din hub. Hubbar är inte särskilt roligt om man har mycket trafik. Med en hub kan det bara pågå en trafikström i taget (en talar alla lyssnar). Det du skulle behöva är i så fall en switch. Eftersom det nu handlade om ungar och PC han man ju ana en massa nätverksspelande och jag tror att det blir en massa gnöl på ungarna att närverket är långsamt. En tanke bara:)

Jag hade min Airport kopplad till en D-link i början, och då med rak kabel, funkade kanonfint, tills dess D-linken började strula och drog ner hastigheten. Tänkte att då sätter jag väl TP-kablen direkt i ADSL-modemet, men se det funkade inte alls.
Tills jag fick tips om korsad kabel, så jag skaffade en på 1m och satte dit, och sen funkade det.

När jag sedan fick utbytt min D-link till en Netgear så provade jag att använda den korskopplade där också, och det funkade så med, blir ingen skillnad om jag kör rak eller korsad då.

  • Oregistrerad
  • 2004-07-27 23:39

att tänka på så är inte alla rundstrålande antenner helt rundstrålande utan kan ha "dödavinklar". det borde finnas nått schema över Airportens täckning så den kan placeras optimalt.

1
Bevaka tråden