Betalning på Applestore

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag ska inhandla en PowerBook om 2 månader och då hade jag tänkt köpa den på Apple Store för att kunna utnyttja studenrabatten. Men hur betalar man på Apple Store? Med kreditkort eller vad?

Med kreditkort ja.
De har lite konstig procedur med detta.
Så var inställd på att ditt saldo ser lite besynnerligt ut ibland.
Nu vet jag inte vilken bank du har, men har du som Föreningssparbanken ex.vis så reserveras först beloppet.
Sen försvinner reserveringen ett tag och pengarna är tillbaka på kontot.
Sen strax vid leveransen dras beloppet...

Trodde ett tag att jag skulle få mina prylar gratis...

• Medlem
  • Bollnäs
  • 2004-07-26 21:09

Kreditkort går garanterat smidigast.

Aj då. Har inget kreditkort nämligen. Utan farsan har det. Han är lite skeptisk med att betala över nätet. Finns det inget annat sätt att betala? Annars är det väl bara dags att övertala igen

Om han har Föreningssparbanken, kan han skape ett "virtuellt kreditkort" med hjälp av en tjänst som
banken har. Det kallas e-kort. Då kan han känna sig helt säker.
Men det är säkert ändå...

Ursprungligen av Pocahontas:

Om han har Föreningssparbanken, kan han skape ett "virtuellt kreditkort" med hjälp av en tjänst som
banken har. Det kallas e-kort. Då kan han känna sig helt säker.
Men det är säkert ändå...

Lite OT kanske, men du verkar veta hur FSB e-kort fungerar. Jag har inte kunnat finna någon info om den tjänsten kostar någonting extra. Gör den det?

/K

e-kort kostar inget "extra", ingår i alla de andra tjänsterna

Skapade ett e-kort i förmiddags för jag hade tänkt mig att Macoteket kunde ta emot det.
Men där sket det sig

När jag beställde (SEB Visa), varken reserverades eller drogs pengarna från kontot vid beställningen. Pengarna drogs inte förrän samma dag som jag fått datorn. Skumt att det verkar vara olika för olika banker.

/K

Här är ett utdrag från FSB sida

Äntligen ett säkert och enkelt sätt att betala med kort på Internet.

Så här fungerar e-kort

e-kort är en tjänst som du kopplar till dina vanliga Bank-, Betal- och Kreditkort. Sedan kan du säkert och enkelt betala med kort på Internet utan att lämna ut ditt riktiga kortnummer.

Det enda som krävs är att du är ansluten till Banken via Internet med dosa och har ett internationellt gångbart kort (Visa, MasterCard eller Maestro) utgivet av FöreningsSparbanken eller samverkande sparbanker.

Med e-kort skapas ett unikt kortnummer varje gång du behöver betala. Varje e-kort fungerar bara hos ett inköpsställe och du bestämmer själv för vilket belopp e-kortet ska gälla (max 50.000 SEK). Giltighetstiden är automatiskt begränsad till en månad men du kan själv förlänga den, upp till 24 månader t ex vid prenumerationer eller hotellbokningar.

För att betala med ditt e-kort använder du samma kod som du använder när du vill nå Banken via Internet utan säkerhetsdosa. Om du ännu inte valt denna kod eller glömt bort din kod, kan du välja en kod samtidigt som du ansluter dig till e-kort.

Tack för infon!

• Medlem
  • 2004-07-27 01:41

Det går att betala via bankgiro också, det gjorde jag senast(betalde med mitt privatgiro i Handelsbanken) - det tar någon dag extra men funkar fint.

Vill du slippa strul så köp av nån affär som säljer mac istället.
Apple Store suger verkligen när det blir problem!
Till en affär kan du gå tillbaka och få snacka med nån men Apple Store där får du
sitta i telefonkö till Irland.

Ursprungligen av sventa46:

Vill du slippa strul så köp av nån affär som säljer mac istället.
Apple Store suger verkligen när det blir problem!
Till en affär kan du gå tillbaka och få snacka med nån men Apple Store där får du
sitta i telefonkö till Irland.

Kanske det. Men jag har inte hittat en enda ÅF som kan erbjuda mig 10% rabatt. Så därför blir det Apple Store.

1
Bevaka tråden