Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Acard SATA Adapter 6290M...eller?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag köpte en Acard SATA Adapter 6290M och en SATA-disk på Macoteket för någon dag sedan. Monterade allt och det verkar fungera fint men när jag tar upp "Systeminformation" säger den så här:

ACARD,6280M:

Namn: ACARD,6280M
Typ: scsi
Buss: PCI
Kortplats: SLOT-5
Tillverkar-ID: 0x1191
Enhets-ID: 0x0009
Delsystems tillverkar-ID: 0x1191
Delsystems-ID: 0x0009
Revisions-ID: 0x0006

Skumt, eller hur?

Ja, det är lite skumt med scsi i sammanhanget och jag begriper inte riktigt vad det är för teknik i bakgrunden som genererar scsi-identiteten. Men det är förmodligen inget fel på ditt kort. Har själv ett Sonnet (parallell-)ATA66-pci-kort (med Acard-chip) och det är samma sak där. Datorn "tror" att det är scsi-diskar kopplade. Det beror väl kanske på nån hårdvarukonfigurering i Apples datorer som tvingar korttillverkare att göra så här för att korten ska kunna användas att starta datorn med. Jag har inte en anning.

  • Oregistrerad
  • 2004-07-25 19:57

Alla lagringskontrollers använder sig SCSI (command set) som protokoll för att kommunicera med moderkortet, så även FibreChannel och SSA. Inget lurt med det. Det är samma sak på andra plattformar.

Ursprungligen av Schuckert:

Alla lagringskontrollers använder sig SCSI (command set) som protokoll för att kommunicera med moderkortet, så även FibreChannel och SSA. Inget lurt med det. Det är samma sak på andra plattformar.

Och att det står fel siffror (80 istället för 90) är det bara en miss från Acard då?

Ursprungligen av Alexandra:

Och att det står fel siffror (80 istället för 90) är det bara en miss från Acard då?

Hm, det är nog inte mycket att hänga upp sig på. Det kan ju visserligen vara fel från Acards sida, men förmodligen är det bara nån slags undergrupps- eller familjenumrering. T.ex. att själva chipet på kortet kallas 6280, men att de kallar det färdiga kortet 6290. Inget konstigt alls.

  • Oregistrerad
  • 2004-07-26 22:00
Ursprungligen av Alphonze:

Hm, det är nog inte mycket att hänga upp sig på. Det kan ju visserligen vara fel från Acards sida, men förmodligen är det bara nån slags undergrupps- eller familjenumrering. T.ex. att själva chipet på kortet kallas 6280, men att de kallar det färdiga kortet 6290. Inget konstigt alls.

Precis som att en hel del Adaptec SCSI-kort heter AIC 7880, oavsett produktnummer. Det är chipset:et man hänvisar till.

Yepp, precis som mitt Sonnet pci-ata-kort heter Acard i Systeminformationen...

1
Bevaka tråden