Het powerbook i hett klmat

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2004-07-25 00:24

Hej!

Jag skriver fran Spanien och ar inte uppkopplad med min PB sa jag kan inte skriva dom tre sista bokstaverna i det svenska alfabetet. Ursakta for det.

Det ar ett underbart klimat har i spanien, men under sommaren rader en hetta som ibland ar obeskrivlig. Idag sa dom t.ex. pa nyheterna att det ar ungefar 50 grader varmt i Sevilla, har i Granada lite mindre, men fortfarande runt en 40. Anledningen till att jag skriver ar mina funderingar over hur bra Powerbooks klarar varme...

Normalt nar jag satter igang datorn haller den en tempratur pa cirka 30-35 grader.. men sa fort systemet ar igang och jag borjar arbeta... oavsett om det ar koppla upp sig och bladdra pa natet eller arbeta med nagot tyngre stiger tempraturen upp till en 55-65 grader, flakten ar igang i princip hela tiden. Tempraturen stiger aldrig over 65...

Men det oroar mig anda att min barbara standigt arbetar med en sa pass hog tempratur.

Och den kanns HET, HET, HET!

Datorn ar en PB 12" Alu 867MHZ, 640MB

Tacksam for kommentarer.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-07-25 00:42

Det finns en grej av plexiglas med två fläktar. iBreeze heter den. Plugga in den i en av USB-portarna, och vips så blir datorn mycket svalare. Perfekt för PB 12" eller iBook 12". Jag har testat den på Macoteket. Funkar bra.

http://www.macmice.com/ibreeze.html

Du kan förstås bygga en egen ännu effektivare effektivare kylanläggning.

Den var intressant!
Hur mycket låter fläktarna i den?
Jag hittar inte den på macotekets hemsida. Har ni slutat sälja den?

/K

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-07-25 01:39

Vet inte om Macoteket har sålt den officiellt, men det finns en sån i butiken. Fläktarna är ljudlösa. Annars går det ju fint att bygga en egen lösning. Det enda som behövs är två fläktar, en nätadapter som ger 12 volt och material till någon typ av ställning. Man skulle till exempel kunna bygga den av perforerad aluminiumplåt eller kanske plast.

Dessa verkar vara prisvärda alternativ. Är själv sugen på en av dessa.

http://www.inwarehouse.se/pb.asp?src=3&sku=e641998
http://www.inwarehouse.se/pb.asp?src=3&sku=e655722

// Danne

• Oregistrerad
  • 2004-07-25 14:31

jag har en 120*120mm fläkt som jag kör på usb:ens 5v för att kyla min ibook.

Min polare har en annan lösning. En slags kylkudde som datorn ligger på, när den är kall är kudden hård, som en platta och vid uppvärmning blir den mjuk. Vet inte vad denna tingest heter var den införskaffas men det kan jag ta reda på om intresse finnes.
Det är nog en smidigare grej att ha med sig och säkerligen billigare än de där fläktställningarna.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-07-25 16:08

Man bör nog vara försiktig med att belasta USB-portarna med fläktar. Jag tror att en lösning med extern nätadapter är bättre. Vad sägs om två 80 mm nätdelsfläktar i en liten låda av plexiglasskivor, och en massa lufthål? Kan fungera va? Arrangemanget kräver bara material, en vilja att pilla och elementära kunskaper i lösning. Hmmm, det börjar bli dags att köpa en Dremel tror jag.

• Oregistrerad
  • 2004-07-25 17:33

Tack for svaren,

men hur halsosamt ar det for PB'n att jobba jamt och standigt i dessa hoga temperaturer..?

Hmm, alltid klurigt det där med varma datorer. Enligt Apples PowerBook-specifikationer: Temperatur vid användning: 10 till 35 °C.

Jag har förstått att det främst är batteriet som ogillar höga temperaturer dock.

Senast redigerat 2004-07-25 18:21
1
Bevaka tråden