Förväxla inte PCI/PCI-X!

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2004-07-21 14:37

Fick just hem en efterlängtad PowerMac 1.8 - hurra! Öppnar burken för att stoppa in mina PCI-kort, bland annat ljudkortet som är basen i min musikverksamhet. Passar inte. Inte alls. Skit.
Ringer AppleCare, som motvilligt går med på att det står fel på AppleStores hemsida. Där anges tydligt och klart att 2x1.8-burkarna har PCI-platser och 2x2/2.5 har PCI-X. Men i själva verket har alla burkarna PCI-X-platser. Och det är ju bra, om man inte som jag - och många andra - redan investerat i andra kort.
Så varning, alltså, för felaktig information på AppleStores hemsida! Var beredd att överge dina gamla kort oavsett vilken ny PowerMac-modell du köper.

/Pum

(Fortsättning på berättelsen: Efter att jag förklarat mitt problem för en kille på AppleCare kopplades jag vidare till en kvinna på samma avdelning som utan att tveka erbjöd mig ett ljudkort som kompensation. Elegant, tyckte jag. En snygg gest och klockrent av det företag som jag villigt anlitat under femton år. Har något blivit strul ska kunden kompenseras. Det visade sig dock, efter ytterligare fyra timmars telefonerande, väntande och bortkopplande mellan folket på Care och folket på Store - som uppenbarligen är två skilda raser där borta i Cork - att hennes löfte var luft värt. Ingen av de åtta-nio personer jag talade med vågade varken bekräfta eller förneka någon sådan kompensation. Däremot erbjöds jag att lämna igen datorn. Tack för nothing.)

• Oregistrerad
  • 2004-07-21 14:48

Är 3V vs. 5V som spökar?

Är du säker på att det är den NYA G5 1.8 som du har fått hem?
För den gamla 1.8:an hade ju PCI-X-platser.

Jag funderar själv på att köpa den nya 1.8:an just för att den har PCI-platser, och därmed
kan jag behålla mitt gamla ljudkort.

Jag har kollat runt lite på Apples webbplats nu, laddat ner tekniska beskrivningar m.m., och överallt så står det att 1.8:an har PCI-platser, inte PCI-X.

Om det verkligen är så att den nya 1.8:an har PCI-X så är det ju skandal att det står fel på så många ställen på Apples webbplats.

• Oregistrerad
  • 2004-07-21 15:10
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Är du säker på att det är den NYA G5 1.8 som du har fått hem?
Om det verkligen är så att den nya 1.8:an har PCI-X så är det ju skandal att det står fel på så många ställen på Apples webbplats.

Jag utgår ifrån att det är den nya 1.8dpG5! För inte har de väl mage att paketera gammalt som nytt?
Tycker precis som du att det faktiskt är rätt skandalöst med fel information på alla hemsidorna.
Så håll i pengarna ett tag, så du vet vad du köper... Det är inte kul, kan jag garantera, att inse att halva ens studio går bort för att Apple klantat till det med informationen...

/pum

• Oregistrerad
  • 2004-07-21 16:07
Ursprungligen av Pär:

Är 3V vs. 5V som spökar?

Nä, det är själva kortplatsen för PCI-X som är annorlunda än för PCI.
Bifogar bild från insidan av datorn.

/pum

• Oregistrerad
  • 2004-07-21 16:13

För dom som funderar (istället för att bli förbannade )

< http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=86513 >
Angående skillnaden mellan 3.3V PCI och 5V PCI och att G5 bara tar 3.3V…
(PCI-X är bara lite extra kontaktytor)
[Font="times"]PCI-X Expansion Slots
PCI and PCI-X cards enable the Power Mac G5 to perform specialized tasks, such as video acceleration and audio digital signal processing (DSP). PCI-X supports 3.3V signaling and Universal 33MHz and 66MHz PCI cards. Your built-to-order Power Mac G5 system can be configured with PCI or PCI-X expansion technology. Three 64-bit PCI-X slots let you add one card running at 133MHz and two cards running at 100MHz. Three 64-bit PCI slots allow you to add three 33MHz cards.[/Font]

• Medlem
  • 2004-07-21 16:23

Jag är med Pär på den här. Vad jag har förstått är det bara att stånka ned en vanlig PCI, trots att den är kortare. Märkligt att de inte kunde ge information om det. Ännu märkligare att det står att 1,8 ska ha vanlig PCI endast.

Märkligt ytterligare är att vi inte får PCI-express. (?)

Efter att ha följt Pärs länk och läst lite där, så kan man väl sammanfatta det så här:

Pum, du har inga PCI-X-kortplatser i din dator. Du har 3.3V-PCI-kortplatser. Men du har ett 5V-PCI-kort! Och det är därför kortet inte passar - det har ingenting med PCI-X att göra.

Och jag har förmodligen samma problem med mitt ljudkort, så det blir nog ingen G5:a just nu.

• Oregistrerad
  • 2004-07-21 16:44

Tack för slutsatserna, Pär och andra! Det där med Volt-talen var klart över min horisont...
Så då är väl bara att bita i det sura äpplet. För jag antar att det inte går att omvandla 3.3V-platser så de passar 5V-kort. Eller?

• Oregistrerad
  • 2004-07-21 17:03
Ursprungligen av pum:

Tack för slutsatserna, Pär och andra! Det där med Volt-talen var klart över min horisont...
Så då är väl bara att bita i det sura äpplet. För jag antar att det inte går att omvandla 3.3V-platser så de passar 5V-kort. Eller?

Nä, det går inte

Men kolla med korttillverkarn för dom kan ha inbyte på 5V kort (det är allt färre och färre datorer som stödjer 5V, och korten mest bara sådana gamla med IC-kretsar som inte finns i 3.3V -version).

• Medlem
  • Kristianstad
  • 2004-12-29 13:30

Bara för att väcka upp denna tråd igen.
Har nämligen skaffat en G5 och upptäckt att mitt Audiophile kort ej passar.
På deras hemsida finns ingen info om att man får byta kort.
Något nytt om detta?

Ursprungligen av Sten_n:

Bara för att väcka upp denna tråd igen.
Har nämligen skaffat en G5 och upptäckt att mitt Audiophile kort ej passar.
På deras hemsida finns ingen info om att man får byta kort.
Något nytt om detta?

Jo, info finns på deras hemsida. Du berättar inte vilket Audiophile-kort du har, men på den här sidan finns information om M-Audios inbytes-program som verkar gälla för alla deras PCI-kort:

Länk till M-Audio Knowledge Base

Jag har själv funderat på att skicka iväg mitt Delta1010-kort. Men nu lutar det nog mer åt att jag köper ett nytt firewire-ljudkort när jag byter upp mig till G5.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-12-29 20:09

Innan jag köpte min G5 1.6 ringde jag supporten och hörde hur det egentligen låg till med PCI platserna. Kunde jag använda mina gamla pci-kort eller inte? Svaret jag fick var:
"Va!? Är det nått nytt i G5:orna!?". Då hade ändå G5:orna funnits i 8månader

1
Bevaka tråden