Fläkten på min ibook 800 går igång hela tiden

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Fattar inte vad som hänt. Förut gick bara fläkten igång efter att ha legat på sängen ett bra tag och jag körde en massa program. Nu så går den igång för ingenting. Räcker att typ bara starta itunes så sätter fläkten igång

har det hänt nåt eller är systemet fullt av en massa skit. Kör weatherpop och synergy och desktopmanager enbart som autostartprogram. Och det verkar inte vaa nån skillnad när dessa är av.

låter det som jag måste installera om systemet eller?
ujujujuj

• Medlem
  • Göteborg
  • 2004-07-20 02:07
Ursprungligen av zingoalla:

Fattar inte vad som hänt. Förut gick bara fläkten igång efter att ha legat på sängen ett bra tag och jag körde en massa program. Nu så går den igång för ingenting. Räcker att typ bara starta itunes så sätter fläkten igång

har det hänt nåt eller är systemet fullt av en massa skit. Kör weatherpop och synergy och desktopmanager enbart som autostartprogram. Och det verkar inte vaa nån skillnad när dessa är av.

låter det som jag måste installera om systemet eller?
ujujujuj

Jag lånar en PowerBook 15" några dagar och fläkten på den går väldigt lätt igång. Det drar ner intrycket att det är så. Har aktivitetsmätaren i dockan och ser väldigt lite aktivitet, vi talar om 5% eller mindre för det mesta, ändå går fläkten hela tiden. Flyttar jag datorn lite, är bordet under datorn väldigt varmt.

Ursprungligen av d-bug:

Jag lånar en PowerBook 15" några dagar och fläkten på den går väldigt lätt igång.

På vissa modeller av Titanum PowerBook gick fläkten i gång väldigt lätt. En av dem var den på 550 Mhz. Ska du köpa en begagnad PowerBook och tycker det viktigt att datorn är tyst - testa den först.

zingoalla, starta Terminalen (Finns i Program -> Verktygsprogram) och skriv "top" (utan citationstecken) och se om något program suger kraft av din processor.

/c

• Medlem
  • Göteborg
  • 2004-07-20 13:22
Ursprungligen av Christian Åhs:

På vissa modeller av Titanum PowerBook gick fläkten i gång väldigt lätt. En av dem var den på 550 Mhz. Ska du köpa en begagnad PowerBook och tycker det viktigt att datorn är tyst - testa den först.
/c

Den modell jag lånat är en 1GHz G4 köptes tidigt i höstas. Hur är det med dagens powerbooks, är det tysta?

• Medlem
  • 2004-07-20 15:10
Ursprungligen av d-bug:

Den modell jag lånat är en 1GHz G4 köptes tidigt i höstas. Hur är det med dagens powerbooks, är det tysta?

Min 17" är rätt tyst. Den drar igång ibland, men tystnar ofta efter någon halv minut igen. Dessutom är den inte alls lika irriterande som fläkten på min gamla iBook, som förvisso nästan aldrig gick igång. Däremot surrar hårddisken en del på Powerbooken (5400rpm).

Min G4 800 iBook har bara startat fläkten en gång, och det var efter att jag kört en DivX-långfilm på TV, samtidigt som jag då och då surfat på den interna skärmen. (Ja, jag har installerat hacket) Men då var den bra varm, nästan så jag blev orolig. Men normalt så startar banne mig fläkten aldrig! Även om den blir rätt het.

Så man kan ju undra vad som hänt med din? Har du placerat den på ny plats så den inte får ventiation kanske? Eller är det en kass termostat i iBooken tro?

• Medlem
  • Gällivare
  • 2004-07-20 23:11

Har man lite minne så får processorn arbeta hårdare med att swappa minne in och ut från hårddisken, vilket gör fläkten går igång, samma fenomen uppstår när disken är nerskräpad/fragmenterad och behöver optimeras.

Jag hade samma problem själv, efter optimering av disken så tystnade fläkten. Jag använde Onyx för detta + disk utility

1
Bevaka tråden